
"Nie głos, ale słowo..." 8. Jak dzieci z uszkodzeniem słuchu radzą sobie z trudnościami językowymi
Renata Kołodziejczyk
ISBN: 978-83-8061-984-5
Stron: 380
Format: B5
Rok wydania: 2021
Spis treści
Wstęp
Rozdział I. Uszkodzenie słuchu a rozwój umiejętności rozumienia i tworzenia związków składniowych
1. Rozwój języka jako podstawa rozwoju poznawczego i społecznego dziecka
2. Uszkodzenie słuchu jako przyczyna zaburzenia procesu przyswajania języka
2.1. Charakter uszkodzenia narządu słuchu
2.2. Wczesna diagnoza i wczesna rehabilitacja
2.3. Rola środowiska rodzinnego
2.4. Rola środowiska szkolnego
2.5. Pedagogiczna klasyfikacja zaburzeń słuchu u dzieci
3. Rozwój umiejętności syntaktycznych w ontogenezie
3.1. Okres przedjęzykowy a rozwój struktur syntaktycznych
3.2. Wypowiedzi jednowyrazowe - holofraza
3.3. Wypowiedzi dwuwyrazowe
3.4. Wypowiedzi kilkuwyrazowe
3.5. Pełne zdania
3.6. Osiągnięcie pełnej kompetencji w L1
4. Dyskurs dziecięcy w mówionej odmianie polszczyzny
5. Rozwój umiejętności w zakresie tworzenia związków syntaktycznych u osób z uszkodzeniami słuchu
5.1. Rozwój struktur syntaktycznych u dzieci rehabilitowanych metodami oralnymi
5.2. Rozwój struktur syntaktycznych u dzieci rehabilitowanych z zastosowaniem metody fonogestów
5.3. Tworzenie związków syntaktycznych a komunikacja niejęzykowa
5.4. Tworzenie związków syntaktycznych a język migowy
6. W poszukiwaniu strategii radzenia sobie z trudnościami językowymi przez dzieci i młodzież niesłyszącą
6.1. Teorie przyswajania języka przez dziecko a możliwości językowe osób niesłyszących
6.2. Strategie uczenia się języka w badaniach nad nabywaniem języka przez dziecko
6.3. Strategie w nauczaniu języków obcych oraz strategie radzenia sobie z trudnościami językowymi w badaniach glottodydaktycznych
Rozdział II. Metodologia badań własnych
1. Miejsce związków syntaktycznych w systemie językowym
1.1. Modele opisu struktur syntaktycznych
1.2. Deklaracje terminologiczne
1.3. Polszczyzna mówiona a polszczyzna pisana
2. Przegląd metod badania umiejętności tworzenia struktur syntaktycznych przez dzieci słyszące i niesłyszące
3. Cel i przedmiot badań oraz problemy i założenia badawcze
4. Metody, techniki i narzędzia badawcze
5. Motywacja doboru osób badanych i charakterystyka badanej grupy
6. Organizacja i przebieg badań
7. Schemat analizy lingwistycznej materiału językowego
Rozdział III. Analiza strategii radzenia sobie z trudnościami w tworzeniu związków syntaktycznych przez dzieci i młodzież niesłyszącą
1. Strategie radzenia sobie z trudnościami w tworzeniu związków syntaktycznych przez dzieci i młodzież niesłyszącą - próba typologii
1.1. Typologia strategii radzenia sobie z trudnościami w tworzeniu związków syntaktycznych przez dzieci i młodzież niesłyszącą
1.2. Charakterystyka strategii radzenia sobie z trudnościami w tworzeniu związków syntaktycznych przez dzieci i młodzież niesłyszącą
2. Charakterystyka umiejętności komunikacyjnych i strategii radzenia sobie z trudnościami w tworzeniu związków syntaktycznych - Studia przypadków
2.1. Studia przypadków dzieci niesłyszących
2.1.1. Patryk Z., 7 lat
2.1.2. Tomasz N., 7 lat
2.1.3. Piotr W., 8 lat
2.2. Studia przypadków szkolnej młodzieży niesłyszącej
2.2.1. Przemysław D., 11 lat
2.2.2. Elwira S., 14 lat
2.2.3. Ewa K., 14 lat
2.3. Studia przypadków dorosłej młodzieży niesłyszącej
2.3.1. Paweł W., 22 lata
2.3.2. Bartosz N., 23 lata
2.3.3. Gabriela B., 25 lat
3. C harakterystyka umiejętności komunikacyjnych oraz trudności w tworzeniu wypowiedzeń dzieci i młodzieży niesłyszącej
3.1. Ocena umiejętności komunikacyjnych oraz trudności w tworzeniu wypowiedzeń u dzieci niesłyszących
3.2. Ocena umiejętności komunikacyjnych oraz trudności w tworzeniu wypowiedzeń u szkolnej młodzieży niesłyszącej
3.3. Ocena umiejętności komunikacyjnych oraz trudności w tworzeniu . wypowiedzeń u dorosłej młodzieży niesłyszącej
3.4. Podsumowanie analiz porównawczych
4. Strategie radzenia sobie z trudnościami w tworzeniu związków syntaktycznych przez dzieci i młodzież niesłyszącą - charakterystyka zjawisk i analiza porównawcza
4.1. Uniki
4.2. Echolalie
4.3. Przełączanie kodów
4.4. Zastąpienie formą łatwiejszą (w ramach jednego kodu)
4.5. Redundancje
4.6. Zapożyczenia i kalki z języka migowego
4.7. Analogia językowa (w ramach tego samego języka)
4.8. Analogia logiczna
4.9. Wybór konstrukcji nieumotywowany, \"na chybił trafił\""
4.10. Emocjonalne nawiązanie i podtrzymywanie kontaktu
4.11. Podsumowanie analiz porównawczych