Lewy baner

Metoda fonogestów w Stanach Zjednoczonych i w Polsce

Metoda fonogestów w Stanach Zjednoczonych i w Polsce

31,50 zł
Brutto
Ilość

Wspomaganie rozwoju językowego dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem

Redakcja i tłumaczenie Ewa Domagała-Zyśk
ISBN:
978-83-7363-718-4
Stron: 320
Format: B5 (oprawa twarda)
Rok wydania: 2009

W Stanach Zjednoczonych i wielu innych krajach, gdzie opieka nad dziećmi z uszkodzeniami słuchu jest wczesna i kompleksowa, stosowanie fonogestów ma charakter standardowy i jest normą. Stosuje się je zarówno w sytuacji korzystania przez dziecko z aparatów słuchowych, jak i w programach przygotowujących do zabiegu implantacji ślimakowej. Fonogesty używane są w celu polepszenia jakości komunikacji w rodzinach wychowujących dzieci z głębokimi uszkodzeniami słuchu oraz w szkołach, zwłaszcza w nauczaniu języka narodowego i języków obcych. Także w Polsce fonogesty służą coraz większej grupie osób z uszkodzeniami słuchu, wykorzystywane są w komunikacji w rodzinach wychowujących niesłyszące dzieci oraz w nauczaniu zarówno w szkołach podstawowych i średnich, jak i na poziomie uniwersyteckim. Należy mieć nadzieję, że niniejsza publikacja, ukazująca amerykańskie i polskie doświadczenia rodziców i profesjonalistów w zakresie stosowania metody fonogestów, będzie istotnym krokiem w kierunku zapoznania z tą metodą coraz szerszej grupy osób niesłyszących, ich rodzin i wychowawców. (dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof. KUL, twórczyni Polskiej Metody Fonogestów)


Spis treści

Słowo wstępne
Jeszcze jedno słowo wstępne


Część pierwsza Fonogesty jako metoda komunikowania się z niesłyszącymi dziećmi

Wprowadzenie

Rozdział I. Czym jest uszkodzenie słuchu
(Robert Orin Cornett, Mary Elsie Daisey)
O czym przede wszystkim należy pamiętać
Skutki nieadekwatnej komunikacji z niesłyszącym dzieckiem
Następstwa stosowania wybranych metod rehabilitacji
Przeżycia rodziców po otrzymaniu diagnozy o głuchocie ich dziecka
Problemy związane z postlingwalną utratą słuchu
Typowe umiejętności dzieci z uszkodzeniem słuchu
Problem „drugiego języka"
Streszczenie rozdziału

Rozdział II. Co to są fonogesty
(Robert Orin Cornett, Mary Elsie Daisey)
Główne problemy niesłyszących dzieci
Debata nad metodami
Wymagania, jakie należy postawić dobrej metodzie
Streszczenie rozdziału

Rozdział III. Polskie fonogesty
(Kazimiera Krakowiak)
System Polskiej Metody Fonogestów
O sztuce mówienia z fonogestami
Streszczenie rozdziału

Rozdział IV. Przemiany kompetencji i postaw surdopedagogów i logopedów związane ze stosowaniem metody fonogestów
(Kazimiera Krakowiak)
Streszczenie rozdziału

Rozdział V. Stowarzyszenia i organizacje promujące fonogesty w Stanach Zjednoczonych i Europie
(Ewa Domagała-Zyśk)
Narodowe Stowarzyszenia Cued Speech w USA - misja i działalność
Europejskie i polskie stowarzyszenia promujące fonogesty
Streszczenie rozdziału


Część druga
Doświadczenia dotyczące stosowania fonogestów (Cued Speech) w USA

Wprowadzenie

Rozdział VI. Życie z moją niesłyszącą córką Leah
(Mary Elsie Daisey)
Poprawianie i wyjaśnianie
Dyscyplina, dobre wychowanie, relacje w rodzinie
Język i szkoła
Odczytywanie z ust, słyszenie, mowa
Ekspresja językowa
To, co najlepsze z dwóch światów
Szkoła
Ocena umiejętności komunikacyjnych
Dorosłość i korzyści z Cued Speech
Sny naprawdę stają się rzeczywistością 1992
Prawdziwy świat pracy
Szczęśliwi teraz i na zawsze
Płynność mówienia i debiut aktorski
Mogę zrobić wszystko
Streszczenie rozdziału

Rozdział VII. Codzienność z waszym niesłyszącym dzieckiem
(Robert Orin Cornett, Mary Elsie Daisey)
Dziecko z uszkodzonym słuchem jest przede wszystkim dzieckiem
Komunikacja, dyscyplina, poczucie przynależności do rodziny
Emocjonalny rozwój dziecka
Przywiązanie
Matka i dziecko
Przywiązanie do rodziny jest uwarunkowane przywiązaniem rodziców do dziecka i dziecka do rodziców
Kiedy oboje rodzice pracują
Ojcowie i fonogesty
Potrzeba doskonalenia się
Umysłowy rozwój waszego dziecka
Jeszcze jedno spojrzenie na metody
Streszczenie rozdziału

Rozdział VIII. Początki komunikacji z bardzo małym niesłyszącym dzieckiem
(Robert Orin Cornett, Mary Elsie Daisey)
Cued speech a dzieci poniżej trzeciego roku życia
Cued Speech to nie tylko mówienie z fonogestami
(Marylou Barwell)
Historie kilkorga dzieci. Wczesne korzystanie z fonogestów
(historie zebrane przez Nancy Treppner w kwietniu 1982 roku)
Historie zebrane i zapisane przez Nancy Tepper w kwietniu 1982 roku
Whitney Dennis
(Deborah Dennis)
Cud przejrzystej komunikacji. Historia Courtney Branscome
(Amy Branscome)
Daniel Cottam
(David Cottam 1985 rok, uzupełnienie z 1992 roku, Newton, hrabstwo Essex, Anglia)
Rok 1992
Alina
(Synnove Trier-Engelman i Ralph Engelman w 1987 roku, uzupełniono w 1992 roku)
Uzupełnienie z roku 1992
(Synnove Trier-Eng elman)
Streszczenie rozdziału

Rozdział IX. Rola słyszącego rodzeństwa i rówieśników
(Robert Orin Cornett, Mary Elsie Daisey)
Słyszące rodzeństwo czasem czuje się odrzucone
Co najbardziej niepokoi rodzeństwo
(Leslie Kravitz)
Jak rodzeństwo może nauczyć się fonogestów
Wartość wsparcia ze strony rodzeństwa
Kilka przykładów niesłyszących dzieci posiadających prawdziwie wspierające rodzeństwo
Rola słyszących rówieśników
Relacje słyszących rówieśników
Streszczenie rozdziału

Rozdział X. Fonogesty a implanty ślimakowe
(Robert Orin Cornett, Mary Elsie Daisey)
Relacje kilku rodzin
Historie kilkorga dzieci
Implanty ślimakowe i fonogesty - doświadczenia międzynarodowe
(Anne Worsfold)
Streszczenie rozdziału

Rozdział XI. Badania naukowe dotyczące fonogestów
(Robert Orin Cornett, Mary Elsie Daisey)
Informacje o istotnych badaniach nad Cued Speech
Streszczenie rozdziału


Część trzecia Doświadczenia dotyczące stosowania metody fonogestów w Polsce

Wprowadzenie

Rozdział XII. Dlaczego wybrałam Cued Speech i opracowałam polskie fonogesty
(Kazimiera Krakowiak)

Rozdział XIII. Doświadczenia polskich rodzin używających fonogestów
(Ewa Domagała-Zyśk)
Fonogesty otworzyły mnie na język
(Monika Nowogrodzka, mama Alicji)
Paweł - nasze wyzwanie i duma
(Iwona Błaszczyk, mama Pawła)
Kamil - fan piłki nożnej
(Zofia i Adam Woźniakowie, rodzice Kamila)
Nasza córka Natalia
(Jan Kłos, tato Natalii)
Łukasz - student historii sztuki
(Łukasz Krakowiak)
Grażyna - mama i wychowawczyni
(Grażyna Zajączkówska-Kaźmierczak)
Streszczenie rozdziału

Bibliografia

9788373637184
69 Przedmioty

Klienci, którzy kupili ten produkt, kupili także: