Lewy baner

Traktat o harmonii 1722

Traktat o harmonii 1722

145,00 zł
Brutto
Ilość

Księga III. Zasady kompozycji
Księga IV. Zasady akompaniamentu

Jean Philippe Rameau
przekład, opracowanie i komentarz muzykologiczny Miłosz Aleksandrowicz

ISBN:
978-83-8288-012-0
Stron: 332
Format: A4
Rok wydania: 2022


SPIS TREŚCI

WPROWADZENIE

INDEKS NAJWAŻNIEJSZYCH TERMINÓW I POJĘĆ

NOTA EDYTORSKA

JEAN PHILIPPE RAMEAU, TRAKTAT O HARMONII (1722)

KSIĘGA III. ZASADY KOMPOZYCJI

ROZDZIAŁ I
Wprowadzenie do praktyki muzycznej
ROZDZIAŁ II
O basie fundamentalnym
ROZDZIAŁ III
O akordzie doskonałym, od którego rozpoczynamy kompozycję czterogłosową
ROZDZIAŁ IV
O następstwie akordów
ROZDZIAŁ V
Kilka reguł, których należy przestrzegać
ROZDZIAŁ VI
O akordzie septymowym
ROZDZIAŁ VII
Uwagi o dysonansie
ROZDZIAŁ VIII
O tonacji i skali
ROZDZIAŁ IX
O harmonicznym prowadzeniu konstrukcji wielogłosowej kiedy bas jest prowadzony
w sposób diatoniczny
ROZDZIAL X
O basse-continuë
ROZDZIAŁ XI
O ruchu basu, który zarazem wpływa na ruch akordów oraz o tym co łączy akord
będący w przewrocie z jego postacią zasadniczą
ROZDZIAŁ XII
Ciąg dalszy reguł wyprowadzonych z powyższego przykładu
ROZDZIAŁ XIII
O kadencji doskonałej
ROZDZIAŁ XIV
O nucie prowadzącej i sposobie rozwiązywania wszystkich dysonansów
ROZDZIAŁ XV
O undecymie zwanej kwartą
ROZDZIAŁ XVI
O kadencji nieregularnej
ROZDZIAŁ XVII
O różnych możliwych i powiązanych ze sobą wariantach w ruchu basu, które w żaden
sposób nie zmieniają następstw głosów wyższych
ROZDZIAŁ XVIII
O sposobie przygotowywania dysonansów
ROZDZIAŁ XIX
O przypadkach, w których dysonansów nie da się przygotować
ROZDZIAŁ XX
Szczegółowe omówienie różnych możliwych wariantów przebiegu basu w zależności
od rodzajów użytych w nim dysonansów
ROZDZIAŁ XXI
O akordzie z sekundą
ROZDZIAŁ XXII
O tonacjach i skalach w ogólności
ROZDZIAŁ XXIII
O przechodzeniu z jednej tonacji do drugiej, co również zwiemy „modulowaniem”
ROZDZIAŁ XXIV
Ciąg dalszy reguł omawianych w poprzednim rozdziale
ROZDZIAŁ XXV
W jaki sposób odczytać akordy, które należy zbudować na nutach basu w dowolnym
jego przebiegu
ROZDZIAŁ XXVI
O sposobie używania septymy na wszystkich dźwiękach danej tonacji w ruchu
diatonicznym
ROZDZIAŁ XXVII
O tym, jak różne dźwięki należące do kilku następujących po sobie akordów mogą
być tym samym dysonansem i jak należy je rozwiązywać na dźwięki, które wydają
się być dźwiękami obcymi
ROZDZIAŁ XXVIII
O wszystkich odstępstwach od reguł, a zwłaszcza o kadencji zwodniczej
ROZDZIAŁ XXIX
O akordzie z kwintą zwiększoną
ROZDZIAŁ XXX
O akordzie nonowym
ROZDZIAŁ XXXI
O akordzie undecymowym, zwanym akordem z kwartą
ROZDZIAŁ XXXII
O akordzie z septymą zwiększoną
ROZDZIAŁ XXXIII
O akordzie z sekundą zwiększoną i jego przewrotach
ROZDZIAŁ XXXIV
O chromatyce
ROZDZIAŁ XXXV
O sposobie użycia tego, o czym dotąd powiedziano
ROZDZIAŁ XXXVI
O konstrukcji dwugłosowej
ROZDZIAŁ XXXVII
O ukośnym brzmieniu półtonu
ROZDZIAŁ XXXVIII
O sposobie tworzenia melodii ponad basem
ROZDZIAŁ XXXIX
O melodii figurowanej czyli o supozycji
ROZDZIAŁ XL
O sposobie tworzenia basu fundamentalnego pod napisanym już dessus
ROZDZIAŁ XLI
Sposób komponowania [partii] basse continuë do napisanego już dessus
ROZDZIAŁ XLII
Praktyczne uwagi do poprzedniego rozdziału
ROZDZIAŁ XLIII
O tym, na co należy zwracać uwagę w kompozycji na dwa, trzy i cztery głosy
ROZDZIAŁ XLIV
O rysunku [tematu], imitacji i fudze
KSIĘGA IV. ZASADY AKOMPANIAMENTU
ROZDZIAŁ I
Jak odczytywać interwały na klawiaturze
ROZDZIAŁ II
Czym różnią się interwały majorowe od minorowych, a czym interwały czyste
od zwiększonych lub zmniejszonych
ROZDZIAŁ III
O układzie ręki i ułożeniu palców
ROZDZIAŁ IV
O sposobie odnajdywania akordów na klawiaturze
ROZDZIAŁ V
Uwagi praktyczne o wszystkich akordach
ROZDZIAŁ VI
O tonacjach i skalach
ROZDZIAŁ VII
O porządku, który winien być obecny w następstwie akordów budowanych
na kolejnych dźwiękach każdej tonacji
ROZDZIAŁ VIII
Nadrzędne reguły
ROZDZIAŁ IX
O różnych akordach, które winny się pojawić po akordzie septymowym
zbudowanym na tym samym stopniu
ROZDZIAŁ X
O akordzie z sekundą
ROZDZIAŁ XI
O akordach sekstowych
ROZDZIAŁ XII
O akordzie z sekundą zwiększoną i jego przewrotach
ROZDZIAŁ XIII
O akordach supozycyjnych
ROZDZIAŁ XIV
Uwagi o zależnościach między wszystkimi powyższymi akordami
ROZDZIAŁ XV
O sposobie przygotowywania i rozwiązywania wszystkich dysonansów, dzięki czemu wiemy, w jakiej jesteśmy tonacji oraz o akordach, które należy zbudować na każdej nucie owej tonacji
ROZDZIAŁ XVI
O chromatyce
ROZDZIAŁ XVII
Uwagi podsumowujące różne następstwa akordów
ROZDZIAŁ XVIII
Reguły niezbędne dla dobrego akompaniamentu
ROZDZIAŁ XIX
O sposobie cyfrowania basse continuë oraz o tym, jak rozpoznać oznaczone różnymi
cyframi akordy
ROZDZIAŁ XX
Jak odnaleźć te nuty basu, na których powinny być zbudowane określone akordy

SUMMARY
BIBLIOGRAFIA

9788382880120
43 Przedmioty

Klienci, którzy kupili ten produkt, kupili także: