
Dydaktyka akademicka w uniwersytecie katolickim. Tom 1
Dydaktyka zaangażowana - z doświadczeń Katedry Dydaktyki i Edukacji Szkolnej KUL
Krystyna Chałas
ISBN: 978-83-8061-630-1
Stron: 214
Format: B5
Rok wydania: 2019
SPIS TREŚCI
Wstęp
Introduction
Rozdział I. Dydaktyka akademicka w kształceniu przyszłych nauczycieli - w misji uniwersytetu katolickiego
1. Dydaktyka, dydaktyka akademicka - ujęcie definicyjne i zarys rozwoju stanowisk teoretycznych
2. Uniwersytet - jego misja, funkcje i zadania
3. Tożsamość i misja uniwersytetu katolickiego w nauczaniu Jana Pawła II
4. Dydaktyka akademicka w misji uniwersytetu katolickiego
5. Misja Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i miejsce w niej dydaktyki akademickiej
6. W poszukiwaniu nowego paradygmatu dydaktycznego zorientowanego na integralność studenta pedagogiki w jego przyszłej pracy nauczycielskiej
7. Twórczy student/twórczy przyszły nauczyciel przedmiotem i podmiotem kształcenia akademickiego
8. Zaangażowanie - kompetencje twórcze - transcendencja jako korelaty sukcesu kształcenia przyszłych nauczycieli
Rozdział II. Teoretyczne podstawy dydaktyki zaangażowanej
1. Definicyjne ujęcie dydaktyki zaangażowanej i jej ogólna charakterystyka
2. Personalistyczny wymiar dydaktyki zaangażowanej
3. Teoretyczne podstawy integralnego rozwoju i wychowania osoby ucznia/osoby studenta
4. Lecha Witkowskiego pedagogiczna interpretacja teorii tożsamości Jürgena Habermasa - perspektywą działań dydaktycznych
5. Teoria społecznego uczenia się podstawą nabywania doświadczenia poznawczego, kompetencji społecznych, refleksji i działania pedagogicznego - w perspektywie dydaktyki zaangażowanej
6. Nadrzędny cel szkoły i jej kultura w centrum dydaktyki zaangażowanej
7. Rola osoby nauczyciela akademickiego uniwersytetu katolickiego w perspektywie dydaktyki zaangażowanej
Rozdział III. Funkcjonowanie szkoły - twórcza zmiana - nabywanie kompetencji nauczycielskich w perspektywie dydaktyki zaangażowanej
1. Pojęcie i rodzaje kompetencji nauczycielskich
2. Zakres treści programowych kształcenia akademickiego przyszłych nauczycieli
3. Integracja procesu dydaktycznego z badawczym jako czynnik rozwijania poznawczej samodzielności studentów
4. Szkoła, której student jest absolwentem, obiektem projektowych zmian w wymiarze pedagogicznym i czynnikiem kształtowania twórczych orientacji pedagogicznych
5. Projektowanie szkoły autorskiej szansą nabywania kompetencji nauczycielskich
Rozdział IV. Dydaktyczna wartość dodana - realizowana w Katedrze Dydaktyki i Edukacji Szkolnej - jako szansa wzbogacania doświadczeń poznawczych i praktycznych studenta
1. Ogólnopolskie konkursy na świadectwo wartościom i biografie wzorów osobowych godnych naśladowania - źródłem wiedzy aksjologicznej, motywem pracy nad sobą, inspiracją do twórczej działalności wychowawczej
2. Seminarium wymiany doświadczeń pedagogicznych - źródłem nabywania kompetencji pedagogicznych w świetle teorii społecznego uczenia się
3. Sesje „Uczę się Ciebie nauczycielu” - czynnikiem dynamizowania pracy nad sobą
4. Klub promocji talentów - mikroszkołą doskonalenia umiejętności dydaktycznych studentów i służby drugiemu człowiekowi
5. Udział w wydarzeniach roku liturgicznego - szansą na pogłębienie życia religijnego
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
1. Pracownicy Katedry Dydaktyki i Edukacji Szkolnej
2. Historia Katedry - zarys specyfiki jej działalności
3. Wybrane publikacje pracowników Katedry
3.1. Publikacje Krystyny Chałas
3.2. Publikacje ks. Adama Maja
3.3. Publikacje Marty Buk-Cegiełki
4. Współpraca międzynarodowa Katedry
5. Działalność Katedry na rzecz doskonalenia nauczycieli i budowania kultury szkoły
5.1. Towarzystwo Gimnazjów Poszukujących z Małych Miast i Wsi - w organizacji i opiece naukowej Krystyny Chałas
5.1.1. Projekt badań w działaniu
5.1.2. Formy doskonalenia nauczycieli biorących udział w badaniach
5.2. Organizacja Forum Szkół Poszukujących Sposobów Integralnego Rozwoju i Wychowania Ucznia
5.3. Wybrane przykłady zaangażowania pracowników Katedry w ogólnopolskie i regionalne szkolenia nauczycieli oraz dyrektorów szkół
5.4. Projekty i organizacja studiów podyplomowych dla nauczycieli
5.4.1. Studia podyplomowe z zakresu zarządzania szkołą i placówką opiekuńczo-wychowawczą
5.4.2. Studia z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Klienci, którzy kupili ten produkt, kupili także:
-
Koncepcja mądrości w " De...Cena 63,00 zł
-
Społeczne postrzeganie...Cena 33,00 zł
-
Księga HabakukaCena 32,00 zł
-
Filozofia i historia. Stefana...Cena 60,00 zł
-
Filozofia indyjska w Katolickim...Cena 113,00 zł
-
Społeczne uwarunkowania...Cena 60,00 zł
-
Personalistyczna myśl...Cena 29,00 zł
-
Ruch naturalny ludności...Cena 160,00 zł