

red. Agata Seweryn, Monika Kulesza-Gierat
ISBN: 978-83-7702-435-5
Stron: 444
Format: B5
Rok wydania: 2012
SPIS TREŚCI
Od redakcji
Dariusz Seweryn, "Nic tylko śpiewają i rysują...". Wprowadzenie
*
Tomasz Chachulski, Poeta w ogrodzie
Roman Doktór, Poetycki ogród Ignacego Krasickiego w Heilsbergu
Maria Berkan-Jabłońska, Style odbioru sztuki w zapiskach pamiętnikarskich Łucji z Giedroyciów Rautenstrauchowej (na tle wypowiedzi innych autorek I połowy XIX wieku)
Alina Kowalczykowa, Wokół Malczewskiego
Tomasz Pudłocki, "Lolu, gdzie mój frak?" Prowincjonalne bale Galicji Wschodniej w latach 1867-1914 jako przykład synkretyzmu estetyki życia codziennego
Dariusz Pniewski, Rozum i wiara romantyków. "Estetyka ultramontańska" i sztuka religijna jako obrona tradycji oraz indywidualności
Agata Seweryn, Homo bulla w romantycznej nieskończoności
*
Leszek Zwierzyński, Podwójne przejście: Mickiewicz - Mahler - Mann. Mitologem jako medium znaczeń w muzyce i literaturze
Marcin Gmys, Między Totenfeier a Auferstehungs-Symphonie. Na tropach Mahlerowskiej lektury Dziadów
Bernadetta Kuczera-Chachulska, Mickiewicz - Chopin w kręgu genologii i estetyki (próby)
Magdalena Dziadek, O mniej znanych odczytaniach programowych dzieł Chopina
Małgorzata Sokalska, Pieśń i poezja w kulturze XIX wieku. O pieśni jako muzycznej interpretacji tekstu literackiego
Anna Wypych-Gawrońska, Operowe powinowactwa sztuk w pierwszej połowie XIX wieku (inscenizacje warszawskie - przedstawienia i ich recepcja)
Joanna Miklaszewska, Łucja z Lammermoor Donizettiego i Cammarana - słowno-muzyczna wizja Scottowskiego pierwowzoru
Alina Borkowska-Rychlewska, Hamlet skazany na życie. O przeróbce Hamleta Dumasa-Meurice’a (1846) i operze Ambroise’a Thomasa (1868)
Ryszard Daniel Golianek, Orientalizm, bel canto, romantyzm. La sposa d’Abido (Narzeczona z Abydos) - byronowska opera Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego
*
Olga Płaszczewska, Romantyczne Galatee. Inkarnacje i metamorfozy dzieł plastycznych w literaturze (Merimée - Hawthorne - Żmichowska)
Urszula Makowska, Quodlibet Antoniego Malczewskiego
Monika Kulesza-Gierat, Lekcja malarstwa według Juliusza Słowackiego
Wacław Pyczek, Uwagi o kolorystyce w Anhellim Juliusza Słowackiego
Marek Troszyński, Piramidy, trójkąty i liść paproci. Ideogramy w tekstach Juliusza Słowackiego
Karolina Pawlas, Architektura wyobraźni. Barokowa struktura przestrzeni w powieściach poetyckich Słowackiego
Magdalena Śniedziewska, Romantyczna recepcja malarstwa holenderskiego złotego wieku na przykładzie Dziennika Eugène’a Delacroix
*
Noty o autorach
Indeks nazwisk