Lewy baner

Współczesne ujęcia etyki biznesu w Polsce. Próba oceny z perspektywy teologii moralnej

Współczesne ujęcia etyki biznesu w Polsce. Próba oceny z perspektywy teologii moralnej

31,50 zł
Brutto
Ilość

Seria: Lubelskie studia teologiczno-moralne, T. 1

Adam Zadroga
ISBN:
978-83-7363-917-1
Stron: 256
Format: B5
Rok wydania: 2009

Do istotnych osiągnięć rozprawy należy całościowe ujęcie polskiej etyki biznesu i usystematyzowanie licznych poglądów wypowiadanych w tej dziedzinie. Autor przedstawił różne opcje jej uprawiania i wskazał na zalety oraz wady tych różnych ujęć. Jednocześnie dążąc do wypracowania wspólnych kryteriów, podjął się analizy zastosowania podstawowych zasad życia społecznego w ocenie sfery ekonomii.
Otwierając potencjalnego Czytelnika na potrzebę przyjęcia ekonomii bezinteresowności, Adam Zadroga pomaga lepiej zrozumieć przesłanie encykliki Benedykta XVI Caritas in veritate, w której Ojciec Święty przypomina, że "ekonomia [...] potrzebuje etyki dla swego poprawnego funkcjonowania nie jakiejkolwiek etyki, lecz etyki przyjaznej osobie"(nr 45).
(prof. Andrzej Derdziuk OFMCap., z Wprowadzenia)


SPIS TREŚCI

WYKAZ SKRÓTÓW
WPROWADZENIE
WSTĘP

ROZDZIAŁ I. CHARAKTERYSTYKA POWSZECHNEJ ETYKI BIZNESU

1. Wyjaśnienie podstawowych pojęć
2. Historyczne źródła myśli etycznogospodarczej
2.1. Recepcja poglądów wybranych myślicieli starożytnych
2.2. Źródła myśli chrześcijańskiej
2.2.1. Biblijne inspiracje poglądów chrześcijańskich
2.2.2. Poglądy Ojców Kościoła
2.2.3. Nauka św Tomasza z Akwinu
2.3. Wpływ okresu nowożytnego i narodzin klasycznej ekonomii
3. Powstanie współczesnej etyki biznesu
3.1. Etapy rozwoju etyki biznesu
3.2. Przyczyny powstania etyki biznesu
4. Wielość tradycji ujmowania etyki biznesu na świecie
4.1. Ujęcia ze względu na tradycje geograficzno-kulturowo-filozoficzne
4.1.1. Podejście amerykańskie
4.1.2. Podejście europejskie
4.1.3. Podejście azjatyckie
4.2. Ujęcia ze względu na tradycje religijnomoralne
4.2.1. Podejście chrześcijańskie
4.2.2. Podejście judaistyczne
4.2.3. Podejście islamskie
4.2.4. Podejście buddyjskie


ROZDZIAŁ II. W POSZUKIWANIU TOŻSAMOŚCI ETYKI BIZNESU W POLSCE

1. Spór o adekwatne pojęcie dla etyki biznesu w Polsce
2. Polskie tradycje etyki biznesu
3. Wiodące metody ujmowania etyki biznesu w Polsce
3.1. Etyka biznesu jako etyka teoretyczna (metaetyka)
3.2. Etyka biznesu jako etyka normatywna
3.3. Etyka biznesu jako etyka opisowa (etologia)
4. Zasadnicze płaszczyzny problematyki w polskiej etyce biznesu
4.1. Mikroetyka biznesu - etyka pracy i etyka zawodowa
4.2. Mezoetyka biznesu - etyka na poziomie przedsiębiorstwa
4.3. Makroetyka biznesu - etyczne aspekty systemów ekonomicznych
4.4. Etyka biznesu w perspektywie globalnej


ROZDZIAŁ III. PRÓBA TEOLOGICZNOMORALNEJ OCENY UJĘĆ ETYKI BIZNESU W POLSCE

1. Spór o normę moralności z perspektywy chrześcijańskiej
1.1. Chrześcijański personalizm wobec deontologizmu i utylitaryzmu
1.2. Prawe sumienie jako odpowiedź na potrzebę odpowiedzialności i cnotliwości
1.2.1. Zarys integralnej koncepcji człowieka
1.2.2. Godność i znaczenie sumienia
1.2.3. Formacja sumienia - wezwanie do odpowiedzialności i nabywania cnót
2. Teologia moralna społeczna wobec ujęć problematyki etycznobiznesowej
2.1. Chrześcijańska koncepcja pracy i życia zawodowego
2.2. Moralny wymiar funkcjonowania przedsiębiorstwa
2.3. Moralne aspekty systemów gospodarczych
2.3.1. Zasadnicze elementy porządku społeczno-gospodarczego
2.3.2. Niektóre zagrożenia życia społeczno-gospodarczego
2.3.3. Wskazania w zakresie przezwyciężenia zagrożeń życia społeczno-gospodarczego
2.4. Uniwersalny charakter moralności chrześcijańskiej a poszukiwania tzw etyki globalnej

ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA

9788373639171
9 Przedmioty