
Formacja homiletyczna alumnów w wyższych seminariach duchownych w Polsce
Studium homiletyczne
ks. Włodzimierz Broński
ISBN: 978-83-7363-459-6
Stron: 444
Format: B5
Rok wydania: 2007
Celem niniejszej rozprawy jest refleksja nad koncepcją formacji homiletycznej kandydatów do kapłaństwa w wyższych seminariach duchownych w Polsce oraz nad kierunkami jej odnowy. Chodzi o odpowiedź na następujące pytania: jakie wymagania w zakresie formacji homiletycznej stawia klerykom i wykładowcom homiletyki Urząd Nauczycielski Kościoła? Jak są one realizowane w diecezjalnych wyższych seminariach duchownych w Polsce? Jakie postulaty należy spełnić, aby dokonała się w przyszłości odnowa formacji homiletycznej w Polsce? (ze Wstępu)
Spis treści
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I. Wskazania Kościoła dotyczące formacji homiletycznej alumnów i jej uwarunkowania w Polsce po Soborze Watykańskim II
1. Istota formacji homiletycznej
2. Podstawy teologiczne formacji homiletycznej
3. Podstawy antropologiczne formacji homiletycznej
4. Uwarunkowania społeczno-kulturowe formacji homiletycznej
Rozdział II. Organizacja formacji homiletycznej w seminarium duchownym
1. Wykłady z homiletyki
2. Ćwiczenia z homiletyki
3. Praktyki homiletyczne
Rozdział III. Przekaz wiedzy teoretycznej z zakresu homiletyki
1. Teologia słowa Bożego i teologia przepowiadania
2. Nauczanie historii homiletyki i kaznodziejstwa
3. Nauczanie o kaznodziei i słuchaczu słowa Bożego
4. Źródła i treści kaznodziejstwa
5. Wdrażanie w formalne aspekty przepowiadania
6. Wprowadzanie w specyfikę różnych rodzajów kazań
Rozdział IV. Kształcenie umiejętności praktycznych
1. Umiejętność korzystania ze źródeł teologicznych i antropologicznych
2. Wdrażanie w umiejętność aktualizacji kerygmatu biblijnego
3. Umiejętność korzystania z cudzych kazań
4. Kształcenie umiejętności komunikacyjnych kaznodziei
5. Samodzielne przygotowanie i wygłoszenie kazania
Rozdział V. Formowanie postaw kaznodziejskich
1. Kształtowanie służebnej postawy wobec słowa Bożego
2. Formowanie służebnej postawy wobec słuchaczy kazań
3. Rozwijanie kreatywności i uwrażliwianie na permanentny rozwój kwalifikacji homiletycznych
Rozdział VI. Wnioski i postulaty homiletyczne
1. Kierunki odnowy organizacji formacji homiletycznej alumnów
2. Potrzeba aktualizowania treści nauczania homiletyki oraz integralnego kształcenia kaznodziei w seminarium duchownym
3. Komunikacyjno-interakcyjny wymiar kształcenia umiejętności praktycznych alumnów
4. Potrzeba wychowania kreatywnego sługi słowa Bożego i słuchaczy kazań
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz tabel
Homiletic formation (Summary)
Aneksy