
Praedicatio tabularis
Bożena Noworyta-Kuklińska
ISBN: 83-7363-292-8
Stron: 206 + foto.
Format: B5
Rok wydania: 2006
Głównym zadaniem, jakie sobie postawiłam w niniejszej książce, jest wykazanie bliskiego związku, jaki mógł zachodzić w okresie średniowiecza pomiędzy konstrukcją słownej wypowiedzi kaznodziei i bardzo logiczną, a często niezwykle skomplikowaną, konstrukcją wypowiedzi obrazowej, której nośnikiem jest szafa i skrzydła rozwiniętego ołtarzowego retabulum. Wydaje mi się, że struktura średniowiecznego kazania stanowi na gdańskim retabulum schemat jego obrazowej wypowiedzi. Wszystkie dalsze rozważania i argumenty mają uzasadnić i zweryfikować te tezę. Należy bardzo wyraźnie podkreślić, iż zależność ta nie dotyczy treści kazań i innych utworów religijnych, które już wielokrotnie interpretowane były jako bezpośrednie i pośrednie źródła literackie przedstawień ołtarzowych, lecz struktury kazania, czyli następujących po sobie jego kolejnych części, które zostały przeniesione i zastosowane do zbudowania logicznej, ikonograficznej konstrukcji obrazowej wypowiedzi. (ze Wstępu)
Spis treści
WSTĘP
STUDIUM PIERWSZE: Retoryka jako metoda badania retabulum
I. INVENTIO (Wynalezienie tematu)
II. DISPOSITIO (Rozplanowanie)
III. ELOCUTIO (Ukształtowanie)
STUDIUM DRUGIE: Artystyczny wyraz struktury kaznodziejskiej
I. EXORDIUM (Rozpoczęcie)
1. Thema (Temat)
2. Prothema (Protemat)
3. Oratio (Modlitwa)
II. DIVISIO ET DILATATIO (Podział i rozwinięcie)
1. Argumentum mariologicum (Dowód mariologiczny)
1.1. Declaratio rationalis (Wyjaśnienie rozumowe)
1.2. Confirmatio scripturalis (Potwierdzenie w pismach)
2. Argumentum christologicum (Dowód chrystologiczny)
2.1. Declaratio rationalis (Wyjaśnienie rozumowe)
2.2. Confirmatio scripturalis (Potwierdzenie w pismach)
3. Argumentum ecclesiologicum (Dowód eklezjologiczny)
3.1. Declaratio rationalis (Wyjaśnienie rozumowe)
3.2. Confirmatio scripturalis (Potwierdzenie w pismach)
4. Exempla (Przykłady)
4.1. Ad argumentum mariologicum (Do dowodu mariologicznego)
4.2. Ad argumentum christologicum (Do dowodu chrystologicznego)
4.3. Ad argumentum ecclesiologicum (Do dowodu eklezjologicznego)
III. CORRESPONDENTIA ET UNITIO (Zgodność i połączenie)
1. Correspondentia (Zgodność)
2. Unitio (Połączenie)
IV. CLAUSIO (Zamknięcie)
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
ZUSAMMENFASSUNG
INDEKS OSÓB I MIEJSCOWOŚCI
SPIS ILUSTRACJI