
Wpływ szkolnictwa ludowego autonomicznej Galicji na kształt polskiej szkoły powszechnej w latach 1918-1922
Edmund Juśko
ISBN: 83-7363-383-9
Stron: 294 + fot.
Format: B5
Rok wydania: 2006
Celem pracy jest przedstawienie działalności szkolnictwa podstawowego, ludowego, w zaborze austriackim w aspekcie prawnym i organizacyjnym, jak też realizacji założeń programowych na tle podobnych problemów w pozostałych zaborach oraz w odniesieniu do polityki oświatowej prowadzonej przez państwo polskie w początkowym okresie jego istnienia, konkretnie w latach 1918-1922. Okres ten dla polskiego szkolnictwa powszechnego ma istotne znaczenie, w tych latach bowiem ustalone zostały podstawy prawne, założenia organizacyjne i programowe, które bez większych zmian przetrwały do 1932 r. Przedstawienie niektórych problemów wykracza poza 1922 r., służy to zobrazowaniu kierunków zmian dalej zachodzących oraz ich skali. Umiejętne korzystanie z dorobku, w tym wypadku polskiego szkolnictwa ludowego w zaborze austriackim, było niewątpliwie zjawiskiem pozytywnym i przyczyniło się do pomyślnego rozwoju systemu edukacyjnego niepodległego kraju. Ze względu na rozmiary praca nie porusza problemu szkolnictwa ludowego dla mniejszości narodowych, zarówno w okresie szkoły galicyjskiej, jak też w momencie kształtowania się szkolnictwa powszechnego. (ze Wstępu)
Spis treści
Wykaz skrótów
Wstęp
1. Analiza tematu
2. Stan badań
3. Źródła
4. Konstrukcja pracy
Rozdział I
Charakterystyka i wartość polskiego szkolnictwa ludowego w zaborze pruskim, rosyjskim i austriackim w latach 1868-1918
1. Zabór pruski
2. Zabór rosyjski
3. Zabór austriacki
Rozdział II
Stanowiska galicyjskich stronnictw politycznych wobec polskiego szkolnictwa ludowego oraz powszechnego po uzyskaniu niepodległości
1. Stanowiska stronnictw socjalistycznych
2. Stanowiska stronnictw chłopsko-ludowych
3. Stanowiska stronnictw prawicowych
Rozdział III
Polityka oświatowa Rady Szkolnej Krajowej oraz jej stosunek do unifikacji szkolnictwa powszechnego w Polsce
1. Utworzenie Rady Szkolnej Krajowej
2. Działalność Rady Szkolnej Krajowej w latach 1867-1891
3. Polityka Rady Szkolnej Krajowej w okresie prezydentury Michała Bobrzyńskiego
4. Działania Rady Szkolnej Krajowej w latach 1914-1921
Rozdział IV
Kształcenie kadry pedagogicznej dla szkolnictwa powszechnego
1. Stan kwalifikacji nauczycieli szkół ludowych w zaborach
2. Kwalifikacje kadry pedagogicznej w szkołach powszechnych w pierwszych latach istnienia państwa polskiego
3. Formy doboru i typy zakładów kształcenia nauczycieli szkół powszechnych
3.1. Preaparandy
3.2. Seminaria nauczycielskie
3.3. Iinne formy podnoszenia kwalifikacji
4. Ustalenie kwalifikacji nauczycieli szkół powszechnych
Rozdział V
Założenia programowo-organizacyjne szkolnictwa powszechnego
1. Działalność galicyjskich organizacji oświatowych na rzecz rozwoju szkoły ludowej i powszechnej
2. Koncepcje programowo-organizacyjne szkolnictwa powszechnego po odzyskaniu niepodległości
3. Założenia ideowe pracy wychowawczej
Rozdział VI
Galicyjskie przepisy prawne a pragmatyka nauczycielska w niepodległej Polsce
Rozdział VII
Obowiązek szkolny w Galicji i w początkowym okresie istnienia szkół powszechnych
1. Wykonywanie obowiązku szkolnego w szkołach ludowych zaboru rosyjskiego i pruskiego
2. Realizacja obowiązku szkolnego w zaborze austriackim
3. Wdrażanie powszechności nauczania w pierwszych latach istnienia szkół powszechnych
Rozdział VIII
Baza materialna szkół ludowych i powszechnych
1. Stan bazy materialnej galicyjskich szkół ludowych
2. Baza materialna szkół powszechnych w pierwszych latach niepodległości
3. Stan bibliotek szkolnych
Rozdział IX
Charakterystyka nauczyciela galicyjskiej szkoły ludowej
1. Wymagania ideowe wobec nauczycieli
2. Sytuacja kadrowa w momencie tworzenia się szkolnictwa powszechnego
3. Liczba nauczycieli
4. Warunki pracy i sytuacja materialna
5. Wykształcenie i kwalifikacje pedagogiczne nauczycieli na terenie byłego zaboru austriackiego
6. Stan cywilny
7. Praca związkowa
Rozdział X
Organizacja i działalność władz szkolnych
1. Naczelne władze szkolne
2. Okręgowe władze szkolne
3. Powiatowe władze szkolne
3.1. Rada szkolna powiatowa
3.2. Rady szkolne miejscowe, dozory i opieki
3.3. Inspektorzy szkolni
3.4. Kierownicy szkół
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i wykresów
Summary
Aneks. Ministrowie wyznań religijnych i oświecenia publicznego w latach 1918-1923
Indeks osobowy
Indeks nazw miejscowych i geograficznych