Lewy baner

Wpływ szkolnictwa ludowego autonomicznej Galicji na kształt polskiej szkoły powszechnej w latach 1918-1922

Wpływ szkolnictwa ludowego autonomicznej Galicji na kształt polskiej szkoły powszechnej w latach 1918-1922

13,00 zł
Brutto
Ilość
Obecnie brak na stanie

Edmund Juśko
ISBN: 83-7363-383-9
Stron: 294 + fot.
Format: B5
Rok wydania: 2006

Celem pracy jest przedstawienie działalności szkolnictwa podstawowego, ludowego, w zaborze austriackim w aspekcie prawnym i organizacyjnym, jak też realizacji założeń programowych na tle podobnych problemów w pozostałych zaborach oraz w odniesieniu do polityki oświatowej prowadzonej przez państwo polskie w początkowym okresie jego istnienia, konkretnie w latach 1918-1922. Okres ten dla polskiego szkolnictwa powszechnego ma istotne znaczenie, w tych latach bowiem ustalone zostały podstawy prawne, założenia organizacyjne i programowe, które bez większych zmian przetrwały do 1932 r. Przedstawienie niektórych problemów wykracza poza 1922 r., służy to zobrazowaniu kierunków zmian dalej zachodzących oraz ich skali. Umiejętne korzystanie z dorobku, w tym wypadku polskiego szkolnictwa ludowego w zaborze austriackim, było niewątpliwie zjawiskiem pozytywnym i przyczyniło się do pomyślnego rozwoju systemu edukacyjnego niepodległego kraju. Ze względu na rozmiary praca nie porusza problemu szkolnictwa ludowego dla mniejszości narodowych, zarówno w okresie szkoły galicyjskiej, jak też w momencie kształtowania się szkolnictwa powszechnego. (ze Wstępu)


Spis treści

Wykaz skrótów

Wstęp
1. Analiza tematu
2. Stan badań
3. Źródła
4. Konstrukcja pracy

Rozdział I
Charakterystyka i wartość polskiego szkolnictwa ludowego w zaborze pruskim, rosyjskim i austriackim w latach 1868-1918
1. Zabór pruski
2. Zabór rosyjski
3. Zabór austriacki

Rozdział II
Stanowiska galicyjskich stronnictw politycznych wobec polskiego szkolnictwa ludowego oraz powszechnego po uzyskaniu niepodległości
1. Stanowiska stronnictw socjalistycznych
2. Stanowiska stronnictw chłopsko-ludowych
3. Stanowiska stronnictw prawicowych

Rozdział III
Polityka oświatowa Rady Szkolnej Krajowej oraz jej stosunek do unifikacji szkolnictwa powszechnego w Polsce
1. Utworzenie Rady Szkolnej Krajowej
2. Działalność Rady Szkolnej Krajowej w latach 1867-1891
3. Polityka Rady Szkolnej Krajowej w okresie prezydentury Michała Bobrzyńskiego
4. Działania Rady Szkolnej Krajowej w latach 1914-1921

Rozdział IV
Kształcenie kadry pedagogicznej dla szkolnictwa powszechnego
1. Stan kwalifikacji nauczycieli szkół ludowych w zaborach
2. Kwalifikacje kadry pedagogicznej w szkołach powszechnych w pierwszych latach istnienia państwa polskiego
3. Formy doboru i typy zakładów kształcenia nauczycieli szkół powszechnych
3.1. Preaparandy
3.2. Seminaria nauczycielskie
3.3. Iinne formy podnoszenia kwalifikacji
4. Ustalenie kwalifikacji nauczycieli szkół powszechnych

Rozdział V
Założenia programowo-organizacyjne szkolnictwa powszechnego
1. Działalność galicyjskich organizacji oświatowych na rzecz rozwoju szkoły ludowej i powszechnej
2. Koncepcje programowo-organizacyjne szkolnictwa powszechnego po odzyskaniu niepodległości
3. Założenia ideowe pracy wychowawczej

Rozdział VI
Galicyjskie przepisy prawne a pragmatyka nauczycielska w niepodległej Polsce

Rozdział VII
Obowiązek szkolny w Galicji i w początkowym okresie istnienia szkół powszechnych
1. Wykonywanie obowiązku szkolnego w szkołach ludowych zaboru rosyjskiego i pruskiego
2. Realizacja obowiązku szkolnego w zaborze austriackim
3. Wdrażanie powszechności nauczania w pierwszych latach istnienia szkół powszechnych

Rozdział VIII
Baza materialna szkół ludowych i powszechnych
1. Stan bazy materialnej galicyjskich szkół ludowych
2. Baza materialna szkół powszechnych w pierwszych latach niepodległości
3. Stan bibliotek szkolnych

Rozdział IX
Charakterystyka nauczyciela galicyjskiej szkoły ludowej
1. Wymagania ideowe wobec nauczycieli
2. Sytuacja kadrowa w momencie tworzenia się szkolnictwa powszechnego
3. Liczba nauczycieli
4. Warunki pracy i sytuacja materialna
5. Wykształcenie i kwalifikacje pedagogiczne nauczycieli na terenie byłego zaboru austriackiego
6. Stan cywilny
7. Praca związkowa

Rozdział X
Organizacja i działalność władz szkolnych
1. Naczelne władze szkolne
2. Okręgowe władze szkolne
3. Powiatowe władze szkolne
3.1. Rada szkolna powiatowa
3.2. Rady szkolne miejscowe, dozory i opieki
3.3. Inspektorzy szkolni
3.4. Kierownicy szkół

Zakończenie

Bibliografia

Spis tabel i wykresów

Summary

Aneks. Ministrowie wyznań religijnych i oświecenia publicznego w latach 1918-1923

Indeks osobowy

Indeks nazw miejscowych i geograficznych

8373633839