
Historia i teologia polskiej duchowości katolickiej (w. X-XVII). T. 1
ks. Jerzy Misiurek
ISBN: 83-228-0370-2
Stron: 422
Format: B5
Rok wydania: 1994
SPIS TREŚCI
Przedmowa
I. Zamiast wstępu
1. Uwarunkowania polskiej teologii
2. Charakterystyczne cechy polskiej teologii
II. W początkowym etapie dziejów
1. "Bogurodzica"
2. "Gaudę Mater Polonia"
3. Modlitewnik Gertrudy
4. Przejawy duchowości zakonnej
III. Przejawy życia duchowego w Polsce u schyłku XIV i w XV w.
1. Życie duchowe w świetle pism Mateusza z Krakowa
2. Główne treści teologiczno-ascetyczne "Expositio symboli Apostolorum" Jana z Kwidzyna
3. Tematyka życia duchowego w pismach Stanisława ze Skarbimierza
4. Charakterystyczne cechy kazania Jana Elgota ku czci królowej Jadwigi
5. Jakuba z Paradyża traktaty o życiu duchowym
6. Modlitewniki jako przejaw życia duchowego w Polsce średniowiecznej
7. Treści teologiczno-duchowe w przekazach kaznodziejskich i liturgicznych
IV. Polska duchowość katolicka pierwszej polowy XVI w.
1. Modlitewniki i rozmyślania
2. Inne utwory religijne
V. Główne nurty w teologii duchowości katolickiej w Polsce XVI i XVII w.
1. Nurt chrystologiczny
2. Nurt maryjny
3. Nurt mistyczno-kontemplacyjny
4. Nurt ascetyczny
5. Nurt biblijny
A. PRZEDSTAWICIELE POZAZAKONNEJ DUCHOWOŚCI
VI. Duchowość chrześcijańska w świetle pism kard. Stanisława Hozjusza (zm. 1579)
1. Podstawy duchowości chrześcijańskiej
2. Miłość jako istotny element chrześcijańskiej duchowości
3. Rola innych cnót w życiu duchowym
4. Sakramenty święte źródłem chrześcijańskiej doskonałości
5. Nawrócenie innych i publiczne wyznanie Chrystusa
6. Modlitwa i naśladowanie Chrystusa
7. Naśladowanie świętych
VII. Kardynał Hozjusz w świetle swych listów
1. Podstawowe zagadnienia drukowanych listów Hozjusza
2. Problematyka listów Hozjusza pozostających w rękopisie
3. Próba charakterystyki osobowości
VIII. Chrystocentryczno-maryjna duchowość ks. Stanisława Sokołowskiego (zm. 1593)
1. Chrystocentryczny charakter piśmiennictwa teologicznego Stanisława Sokołowskiego
2. Rola kultu maryjnego
IX. Kasper Wilkowski - świecki teolog duchowości
X. Chrystocentryzm w nauczaniu ks. Hieronima Powodowskiego (zm. 1613)
1. Bytowa struktura Chrystusa
2. Konsekwencje tajemnicy wcielenia dla życia duchowego
3. Męka Pańska i jej owoce
4. Naśladowanie Chrystusa
5. Kapłan - sługa Chrystusa i kierownik duchowy
6. Maryja - Matka Chrystusa i nasza
B. GŁÓWNI REPREZENTANCI SZKOŁY IGNACJAŃSKIEJ
XI. Jakub Wujek SJ (zm. 1597) - teolog duchowości
1. Naśladowanie Chrystusa
2. Modlitwa i pokuta
3. Maryjny wymiar duchowości
XII. Duchowo-religijne treści modlitewnika "Harfa duchowna" Marcina Laterny SJ (zm. 1598)
1. Modlitwa
2. Pokuta
3. Eucharystia
4. Kult maryjny
XIII. Chrześcijańskie życie duchowe w ujęciu Piotra Skargi SJ (zm. 1612)
1. Konieczność ascezy
2. Duch pokuty i bojaźni Bożej
3. Rola modlitwy
4. Naśladowanie Chrystusa
5. Rola sakramentów w życiu duchowym
6. Miłość miłosierna
7. Kierownictwo duchowe
8. Znaczenie kultu maryjnego
XIV. Mikołaja Łęczyckiego SJ (zm. 1653) wizja życia duchowego
1. Konieczność formacji duchowej
2. Kierownictwo duchowe
3. Znaczenie ascezy
4. Ćwiczenia duchowne
5. Doskonałość zakonna
XV. Chrystocentryzm duchowości Kaspra Drużbickiego SJ (zm. 1662)
1. Chrystus jako Oblubieniec ludzkiej duszy
2. Chrystus jako Mądrość Przedwieczna
3. Chrystus cierpiący i ukrzyżowany
4. Kult Serca Jezusa i jego wartości duchowe
5. Naśladowanie Chrystusa
6. Chrystocentryzm pobożności maryjnej Drużbickiego
XVI. Praktyka maryjnego niewolnictwa jako droga do osiągnięcia doskonałości według Stanisława Fenickiego SJ (zm. 1652) i Jana Chomętowskiego SJ (zm. 1641)
1. Problematyka maryjnego niewolnictwa w twórczości pisarskiej Fenickiego i Chomętowskiego
2. Podstawy niewolnictwa maryjnego
XVII. Doskonałość zakonna w świetle pism Daniela Pawłowskiego SJ (zm. 1673)
1. Rola modlitwy i sakramentów w życiu zakonnym
2. Cnoty przejawem doskonałości zakonnej
3. Przeszkody w osiąganiu doskonałości zakonnej
4. Cele osiągania doskonałości zakonnej
XVIII. Myśl teologiczno-ascetyczna Tomasza Młodzianowskiego SJ (zm. 1686)
1. Modlitwa
2. Zgodność z wolą Bożą
3. Rola cnót
4. Asceza
5. Eucharystia
6. Pobożność maryjna
XIX. Jan Morawski SJ (zm. 1700) - przedstawiciel ignacjańskiej duchowości
XX. Drogi życia duchowego w ujęciu Jana Kwiatkiewicza SJ (zm. 1703)
1. Podstawy rozwoju życia duchowego
2. Śluby zakonne
3. Drogi życia doskonałego
XXI. Magdalena Mortęska (zm. 1631) - przedstawicielka benedyktynek reformy chełmińskiej
1. Medytacja
2. Nauki duchowe
C. DUCHOWOŚĆ DOMINIKAŃSKA
XXII. Mikołaja z Mościsk OP (zm. 1632) poglądy na życie duchowe
1. Życie duchowe i jego przejawy
2. Doskonałość i jej stopnie
3. Zagadnienie modlitwy
4. Medytacja
5. Kontemplacja
D. DUCHOWOŚĆ KARMELITAŃSKA
XXIII. Duchowość zakonna według Andrzeja Cyrusa OCD (zm. 1647)
XXIV. Życie duchowe matki Teresy od Jezusa Marchockiej OCD (zm. 1652) w świetle jej autobiografii mistycznej
1. Modlitwa jako przejaw życia duchowego Marchockiej
2. Przeżycia mistyczne
3. Cnoty teologalne w życiu matki Teresy Marchockiej
4. Pobożność maryjna
E. PRZEDSTAWICIELE DUCHOWOŚCI FRANCISZKAŃSKIEJ
XXV. Główne punkty teologiczno-mistycznej doktryny Chryzostoma Dobrosielskiego OFM (zm. 1676)
1. Modlitwa
2. Kontemplacja
3. Drogi osiągania doskonałości
XXVI. Adam Daniel Brykner (zm. 1706) - franciszkański teolog duchowości
1. Pochwała życia zakonnego
2. Modlitwa myślna
3. Rachunek sumienia
4. Rola cnót w życiu duchowym
F. DUCHOWOŚĆ PAULIŃSKA
XXVII. Doskonałość zakonna w ujęciu Jana Chryzostoma Adamowicza OSPĘ (zm. 1652)
XXVIII. Grzegorza Tereckiego OSPĘ (zm. 1659) koncepcja życia duchowego
XXIX. Duchowość chrześcijańska w świetle nauczania cystersów polskich drugiej połowy XVII w.
1. Wezwanie do nawrócenia i pokuty
2. Cnoty
3. Medytacja i kontemplacja
XXX. Doskonałość chrześcijańska w ujęciu sługi Bożego Stanisława Papczyńskiego (zm. 1701)
1. Przejawy doskonałości chrześcijańskiej
2. Doskonałość zakonna
3. Wymogi stawiane dążącym do doskonałości
XXXI. Elementy immakulistyczne w polskiej teologii duchowości 2 połowy XVI i w XVII w.
1. Polska literatura mariologiczna 2 połowy XVI i w XVII w
2. Powszechność grzechu pierworodnego a przywilej niepokalanego poczęcia
3. Argumenty z Pisma Św. przemawiające za niepokalanym poczęciem Maryi
4. Racje teologiczno-rozumowe