Lewy baner

Wychowanie młodzieży w nauczaniu kardynała Stefana Wyszyńskiego

Wychowanie młodzieży w nauczaniu kardynała Stefana Wyszyńskiego

4,00 zł
Brutto
Ilość
Obecnie brak na stanie

Alina Rynio
ISBN: 83-228-0940-9
Stron: 340
Format: B5
Rok wydania: 2001, wyd. II

Prymasowska koncepcja wychowania młodzieży oparta na solidnych podstawach filozofii i teologii może posłużyć jako klucz do skutecznego otwierania serc i umysłów na prawdę i wartości duchowe. Wydobyta z nauczania Prymasa koncepcja wychowania jest dobra dla wychowawców i nauczycieli i aktualna wobec odradzającej się ideologii "głuchej na głos historii, religii, patriotyzm czy humanizm". Jej walor tkwi w tym, iż zawiera ona "najbardziej optymalny model wychowania" propagowany przez człowieka, o którym parafrazując słowa Mądrości Syracha, można powiedzieć, iż "bywa mędrzec, który naród swój wychowuje, a owoce jego rozumu są niezawodne"(37,23). W istocie pedagogiczne przesłanie Prymasa Tysiąclecia oparte na przeświadczeniu o wielkości i pierwszeństwie człowieka przerastającego sobą wszystko, co jest na ziemi - nie zestarzało się ani trochę i raczej starość mu nie zagraża, ponieważ zbudowane jest ono na kategoriach: prawdy, dobra, piękna, integralności i użyteczności, a te mają znamię trwania i wiecznej aktualności. (z Przedmowy)


SPIS TREŚCI

WYKAZ SKRÓTÓW
PRZEDMOWA
WSTĘP

ROZDZIAŁ I
PSYCHOSPOŁECZNY OBRAZ MŁODZIEŻY W NAUCZANIU KARDYNAŁA STEFANA WYSZYŃSKIEGO

1. Socjologiczny aspekt obrazu młodzieży
1.1. Typologia młodzieży
1.2. Młodzież w kontekście przemian polityczno-społecznych
2. Psychologiczny aspekt obrazu młodzieży
2.1. Obraz kryzysów i konfliktów przeżywanych przez pokolenia powojenne
2.1.1. Kryzys wartości: przejawy i uwarunkowania
2.1.2. Konflikty pokoleniowe między młodzieżą a dorosłymi
2.2. Młodzież w poszukiwaniu tożsamości osobowej
2.2.1. Pragnienia, potrzeby, aspiracje
2.2.2. Szukanie autorytetów, otwartość na wychowanie

ROZDZIAŁ II
ZAŁOŻENIA I CELE PRYMASOWSKIEJ KONCEPCJI WYCHOWANIA MŁODZIEŻY

1. Podstawowe założenia wychowania
1.1. Założenia antropologiczne
1.2. Założenia społeczne
1.3. Założenia teologiczne
2. Cele wychowania młodzieży
2.1. Osobowe wychowanie człowieka
2.2. Społeczne wychowanie osoby
2.3. Chrześcijańskie wychowanie człowieka ku świętości

ROZDZIAŁ III
FORMY, METODY I ŚRODKI SKUTECZNYCH ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
1. Instytucjonalne formy oddziaływań wychowawczych
1.1. Znaczenie rodziny w chrześcijańskim wychowaniu młodzieży
1.2. Funkcja Kościoła
1.3. Rola szkoły i państwa w wychowaniu
2. Pozainstytucjonalne formy oddziaływań wychowawczych
2.1. Grupy odniesienia
2.2. Naród podmiotem wychowującym
2.3. Samowychowanie metodą skutecznego wychowania

ROZDZIAŁ IV
PRÓBA OCENY KONCEPCJI WYCHOWANIA MŁODZIEŻY W NAUCZANIU KARDYNAŁA STEFANA WYSZYŃSKIEGO
1. Geneza głoszonych poglądów
2. Oryginalność prymasowskiej myśli pedagogicznej
3. Znaczenie omawianej koncepcji wychowania

ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
INDEKS OSOBOWY

8322809409