Lewy baner

Integracja rodziny a wiedza o małżeństwie u młodzieży

Integracja rodziny a wiedza o małżeństwie u młodzieży

9,45 zł
Brutto
Ilość
Obecnie brak na stanie

Danuta Opozda
ISBN: 83-228-0900-X
Stron: 206
Format: B5
Rok wydania: 2001

Głównym celem niniejszej rozprawy jest określenie związków zależnościowych między strukturą i treścią wiedzy młodzieży o małżeństwie a integracją rodziny mierzoną stopniem integracji małżeństwa rodziców. Pytanie badawcze brzmi: czy i jak poziom integracji małżeństwa rodziców wpływa na właściwości strukturalne i treściowe wiedzy o małżeństwie u młodzieży? Podstawą do poszukiwań tego rodzaju zależności są założenia teorii schematów społecznych i ogólnej teorii systemowej (OTS) wskazującej na silne wpływy jakości relacji wewnątrzrodzinnych - głównie relacji małżeńskiej - na funkcjonowanie członków rodziny w różnych obszarach życia. Przy realizacji postawionego problemu należało poznać strukturę i treść wiedzy młodzieży o małżeństwie oraz poznać, jak młodzież spostrzega małżeństwo swoich rodziców. (ze Wstępu)


SPIS TREŚCI

WSTĘP

Rozdział I. TEORETYCZNE PODSTAWY BADAŃ

1. Katolicki wymiar małżeństwa
1.1. Małżeństwo jako powołanie sakramentalne
1.2. Małżeństwo wspólnotą miłości
1.3. Komplementarność mężczyzny i kobiety w małżeństwie
1.4. Małżeństwo i rodzicielstwo

2. Integracja małżeństwa w aspekcie psychopedagogicznym
2.1. Integracja małżeństwa wyrazem integracji rodziny
2.2. Czynniki integrujące małżeństwo
2.2.1. Więź małżeńska
2.2.2. Komunikacja małżeńska
2.2.3. Znaczenie współżycia seksualnego dla integracji małżeństwa
2.2.4. Dzieci a integracja małżeństwa
2.2.5. Integracja związku a konflikty małżeńskie

3. Poznawcza reprezentacja małżeństwa w świetle teorii schematów społecznych
3.1. Podmiotowa wiedza o małżeństwie w kontekście teorii schematów społecznych
3.2. Kształtowanie treści oraz strukturalizacja podmiotowej wiedzy o małżeństwie
3.3. Funkcja regulacyjna subiektywnej wiedzy o małżeństwie

4. Wiedza o małżeństwie u młodzieży a poziom integracji małżeństwa rodziców. Problem i hipotezy badawcze


Rozdział II. OPIS BADAŃ WŁASNYCH

1. Paradygmat badań

2. Charakterystyka badanych grup

3. Techniki stosowane w badaniach
3.1. DAS - skala pomiaru jakości związku małżeńskiego G. B. Spaniera
3.2. Kwestionariusz Stylu Spostrzegania - "Koło"
3.3. Test rysunku małżeństwa
3.4. Wypowiedź

4. Procedura badań


Rozdział III. PODMIOTOWA WIEDZA MŁODZIEŻY O MAŁŻEŃSTWIE W ŚWIETLE BADAŃ WŁASNYCH

1. Strukturalne właściwości wiedzy o małżeństwie a integracja małżeństwa rodziców

2. Treściowe właściwości wiedzy o małżeństwie a integracja małżeństwa rodziców
2.1. Treść wiedzy o małżeństwie w badaniach Kwestionariuszem Stylu Spostrzegania "Koło"
2.2. Treść wiedzy o małżeństwie na podstawie projekcyjnego obrazu małżeństwa
2.3. Treściowe aspekty wiedzy o małżeństwie w świetle wypowiedzi badanej młodzieży


Rozdział IV. INTEGRACJA MAŁŻEŃSTWA RODZICÓW A TREŚĆ I STRUKTURA WIEDZY O MAŁŻEŃSTWIE U MŁODZIEŻY. SYNTEZA I INTERPRETACJA

1. Wiedza o małżeństwie u młodzieży pochodzącej z rodzin o wysokim poziomie integracji
1.1. Więź emocjonalna w relacji małżeńskiej
1.2. Komunikacja małżeńska
1.3. Rodzicielstwo
1.4. Rola męża i żony w małżeństwie

2. Wiedza o małżeństwie u młodzieży pochodzącej z rodzin o niskim poziomie integracji
2.1. Więź emocjonalna w relacji małżeńskiej
2.2. Komunikacja małżeńska
2.3. Rodzicielstwo
2.4. Rola męża i żony w małżeństwie

3. Regulacyjna funkcja wiedzy o małżeństwie
3.1. Strukturalne właściwości wiedzy regulujące zachowaniem
3.2. Regulacyjna funkcja treściowych właściwości wiedzy o małżeństwie w grupie WIM
3.3. Regulacyjna funkcja treściowych właściwości wiedzy o małżeństwie w grupie NIM

4. Podsumowanie wyników badań

5. Wnioski

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA
SPIS TABEL, RYSUNKÓW, DIAGRAMÓW I WYKRESÓW

832280900X