
Pomiędzy potopem a tęczą. Ekumeniczne studium integralności stworzenia
Seria: Jeden Pan, jedna wiara, t. 8
Iga Czaczkowska
ISBN: 83-228-0688-4
Stron: 160
Format: B5
Rok wydania: 1997
Sposób, w jaki współcześni teologowie rozumieją integralność stworzenia, ukazany zostanie w pięciu rozdziałach. Dokumenty ekologiczne bezpośrednio wiążą tę kwestię z płaszczyzną teologii. Zatem zostaną omówione trzy aspekty integralności stworzenia: nauka o Bogu, nauka o stworzeniach i nauka o człowieku. Zanim możliwe jednak będą rozważania teologiczne, należy zapoznać się z kontekstem tych rozważań, tzn. z przejawami kryzysu integralności stworzenia oraz z podstawowymi postulatami i wymogami, jakie stawiane są wobec teologii integralności stworzenia. (ze Wstępu)
SPIS TREŚCI
Wstęp
I. KRYZYS INTEGRALNOŚCI STWORZENIA
1. Przejawy kryzysu integralności stworzenia
1.1. Atmosfera
1.1.1. Globalne ocieplenie
1.1.2. Zakwaszenie
1.1.3. Zmniejszanie się warstwy ozonowej
1.2. Woda
1.3. Ekosystemy dostarczające pożywienia
1.3.1. Erozja ziem uprawnych
1.3.2. Pustynnienie ziem
1.3.3. Wylesienie
1.3.4. Zmniejszanie się terenów połowów ryb
1.4. Nieodnawialne źródła energii
1.4.1. Paliwa kopalne
1.4.2. Minerały
1.5. Odpady
1.5.1. Odpady stałe
1.5.2. Odpady toksyczne i radioaktywne
1.6. Różnorodność biologiczna
1.6.1. Świat dzikich zwierząt
1.6.2. Zwierzęta domowe i laboratoryjne
1.6.3. Wymieranie gatunków roślin i zwierząt
2. Teologiczno-filozoficzne uwarunkowania kryzysu integralności stworzenia
2.1. Grzeszność człowieka
2.2. Antropocentryzm filozofii i teologii
2.3. Niewłaściwe koncepcje przyrody
2.4. Mechanistyczny obraz świata
2.5. Inne pomyłki teologiczne
II. PODSTAWOWE POSTULATY WOBEC TEOLOGII INTEGRALNOŚCI STWORZENIA
1. Uwzględnianie różnorodnych perspektyw badań
1.1. Perspektywy kobiet
1.2. Perspektywy rdzennej ludności
1.3. Perspektywy wyznawców innych religii
2. Współpraca teologii z naukami szczegółowymi
2.1. Interdyscyplinarne spotkanie
2.2. Intuicje nauk szczegółowych pomocne w teologii
2.3. Intuicje teologii pomocne w naukach szczegółowych
III. TRYNITARNE PODSTAWY TEOLOGII INTEGRALNOŚCI STWORZENIA
1. Bóg Ojciec jako Źródło istnienia wszystkich stworzeń
1.1. Język, jakim mówimy o Bogu
1.2. Trynitarny akt stwórczy
1.3. Początek stworzenia
1.4. Immanencja i transcendencja Boga
1.5. Obrazy Boga
1.6. Model panenteistyczny
1.6.1. Obecność Boga w stworzeniach
1.6.2. Obecność stworzeń w Bogu
2. Aktualizacja dzieła stworzenia w Chrystusie
3. Dopełnienie dzieła stworzenia w Duchu Świętym
IV. ESCHATOLOGICZNA ORIENTACJA WSZYSTKICH STWORZEŃ
1. Stworzenie
1.1. Świat jako własność Boga
1.2. Liturgia stworzeń
1.3. Relacyjność i wzajemna zależność wszystkich stworzeń
1.4. Istotowa wartość stworzeń
1.5. Zło obecne we wszystkich stworzeniach
2. Przymierze
2.1. Starotestamentalne przymierze Boga ze wszystkimi stworzeniami
2.2. Wspólnota Nowego Przymierza ..
2.3. Przymierze Kościołów na rzecz ochrony stworzeń
3. Nowe stworzenie
4. Królestwo Boże
V. ANTROPOLOGICZNE ELEMENTY TEOLOGII INTEGRALNOŚCI STWORZENIA
1. Człowiek w obliczu Boga
1.1. Stworzenie człowieka jako akt trynitarny
1.2. Stworzenie człowieka na obraz i podobieństwo Boże
1.3. Człowiek jako współpartner Boga
1.4. Grzech i zepsucie w człowieku
1.5. Nawrócenie człowieka jako warunek odnowienia wspólnoty
2. Człowiek we wspólnocie stworzeń
2.1. Tradycyjny model relacji między człowiekiem i przyrodą
2.1.1. Człowiek jako pan i władca
2.1.2. Człowiek jako mikrokosmos
2.2. Nowe kategorie określające relacje między człowiekiem i przyrodą
2.2.1. Człowiek jako zarządca
2.2.2. Człowiek jako kapłan Bożego stworzenia
2.2.3. Człowiek jak gospodarz
3. Człowiek pośród ludzi
4. Wyjątkowość człowieka
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz skrótów