
"Chrzest ziemi". Sacrum w poezji Zbigniewa Herberta
Seria: Z witrażem. T. 31
Tomasz Garbol
ISBN: 83-7363-345-6
Stron: 474
Format: A5
Rok wydania: 2006
Kolejna pozycja tzw. serii Z witrażem Instytutu Badań nad Literatura Religijną przynosi gruntowne studium poświęcone sacrum w liryce Zbigniewa Herberta. Tomasz Garbol postawił sobie za cel uporządkowanie problematyki, która od lat zaprząta uwagę kolejnych pokoleń herbertologów, budząc kontrowersje i spory. Autor rozpoczyna od rzetelnej rekapitulacji stanowisk badaczy, następnie poszukuje prawdziwego znaczenia i funkcji poezji Herberta, ukazuje jej sakralną misję jako jednego z rodzajów sztuki. Następnie podejmuje polemikę z takimi ujęciami twórczości poetyckiej autora Siódmego anioła, które kwestionują odniesienia do sfery transcendencji. Skupia uwagę na refleksji nad polemicznymi nawiązaniami analizowanej poezji do tradycji chrześcijańskiej oraz rekonstruuje afirmowane w niej sacrum. Przedmiotem analizy, swego rodzaju metafizycznego testu, staje się cała liryka, w tym teksty uważane dotąd za pozbawione wymiaru sakralnego. Jako podsumowanie Tomasz Garbol przedstawia dialog Herberta z Miłoszem obejmujący problematykę religijną.
SPIS TREŚCI
NAWIĄZANIA I ODNIESIENIA
Zmiana modelu recepcji Herbert o potrzebie metafizyki w kulturze i sztuce Synchroniczne ujęcie problematyki „Sacrum w poezji Herberta" - według krytyków Metafizyczne, sakralne, religijne w literaturze - rozumienie terminów
POGODZIĆ RĘKĘ GAŁĄŹ I NIEBO
Sztuka jako poszukiwanie jednośc Kontemplacja światła Perspektywa pytań o życie i śmier Przedmiot którego nie ma „Trudność" poezji
WIELKI PLAC CZYŚĆCA
Stosunek do przeszłości Demaskacja stereotypów obecnych w kulturze starożytnej Stereotypy związane z tradycją chrześcijańską Rytuały religijne Stereotyp religijny w dziele sztuki Terror utopii Poezja Herberta jako „wielki plac czyśćca"
CHRZEST ZIEMI
Motyw ziemi Afirmacja ziemskości Wierność ziemi a dziedzictwo filozofii Nietzschego Bóg Etyka bez uzasadnień Chrystus Wizja Chrystusa a wizja Boga
HERBERT - MIŁOSZ
Dlaczego Miłosz? Obecność autora Upadek Ontologia i etyka Obowiązki poezji „Chrzest ziemi" i „ekstaza o wschodzie słońca" Trwałość poetyckiego dialogu Czółno i wątek, osnowa i całun
ZBIGNIEW HERBERT. BIBLIOGRAFIA 2001-2004
INDEKS OSÓB
INDEKS UTWORÓW ZBIGNIEWA HERBERTA