Lewy baner

Homo religiosus

Homo religiosus

6,30 zł
Brutto
Ilość
Obecnie brak na stanie

Antoni J. Nowak OFM
ISBN: 83-7363-113-5
Stron: 456
Format: B5
Rok wydania: 2003

Komu jest ta praca dedykowana? Przede wszystkim kapłanom, aby przemawiając językiem eklezjalnym, nie używali terminów "religia" i&nbsp"łaska wiary" zamiennie ani też nie utożsamiali Kościoła świętego z&nbspreligią. Ufam, że przeprowadzone analizy przysłużą się katechetom. Nowy człowiek musi żyć w&nbspradości i&nbspwdzięczności za dar włączenia do Ciała Mistycznego Chrystusa. Należy być bardzo krytycznym wobec badań eksperymentalnych. Klucze badawcze są religiocentryczne, a&nbspprzecież Kościół święty nie głosi religii, jest on z&nbspistoty swej chrystocentryczny. Nie wychowuje człowieka religijnie, lecz od dwóch tysięcy lat człowieka chrystoformizuje. (z&nbspZakończenia)


SPIS TREŚCI

Wykaz skrótów

Słowo wstępne
Wprowadzenie


Rozdział I. TAJEMNICA CZŁOWIEKA

1. Zrozumieć człowieka
2. Problem ewolucji
3. Autodeterminacja
4. Religijność człowieka
Religia i etnologia
Religia i kultura


Rozdział II. RELIGIJNOŚĆ CZŁOWIEKA W DYSKUSJI

1. Kres religii
2. Wybrani przedstawiciele XVIII i XIX wieku
Immanuel Kant (1724-1804)
Georg W. F. Hegel (1770-1831)
Auguste Comte (1798-1857)
Ludwig Feuerbach (1804-1872)
Karol Marks (1818-1883)
Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844-1900)
Przesłanki filozoficzne
Negacja Boga
Pozytywne skutki "zabójstwa" Boga
Negatywne skutki "zabójstwa" Boga
Sigmund Freud (1856-1939)
Postawa Freuda wobec religii
Geneza religijności i religii


Rozdział III. RELIGIJNOŚĆ PSYCHIKI CZŁOWIEKA

1. Termin "Bóg"
2. Religijność w badaniach psychologicznych1.
Ateizm
Idea Boga
Doświadczenie religijne
Problem metody w psychologii religii
Fenomenologia religii
Religijność w laboratorium psychologicznym
Wymiary religijności (C. Y. Glock)


Rozdział IV. RELIGIJNOŚĆ JAKO WYMIAR GŁĘBI

1. Alfred Adler (1870-1937)
2. Carl Gustaw Jung (1875-1961)
3. Joseph Nuttin (1909-1988)
4. Viktor Emil Franki (1905-1997)
5. Igor Alexander Caruso (1914-1981)
Założenia antropologiczne
Cechy psychologii personalistycznej
Proces progresywnej personalizacji
Charakterystyka personalizacji
Konieczność absolutyzowania
Postawa otwarta
Postawa zamknięta
Postawa infantylna
6. Wnioski


Rozdział V. RELIGIA A ŁASKA WIARY

1. "Uterus socialis" (łono społeczne)
2. "Uterus sacramentalis" (łono sakramentalne)
3. Religia jako fenotyp a łaska wiary
Źródło
Treść
Historia
Eucharystia
Człowiek
Osoba
Świadomość moralna (sumienie)
Rozgrzeszenie
Język
Chrystoformizacja
4. Zróżnicowanie terminologiczne
Lekcja religii
Kerygma
Katecheza

Zakończenie

Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy

8373631135