
Homo religiosus
Antoni J. Nowak OFM
ISBN: 83-7363-113-5
Stron: 456
Format: B5
Rok wydania: 2003
Komu jest ta praca dedykowana? Przede wszystkim kapłanom, aby przemawiając językiem eklezjalnym, nie używali terminów "religia" i "łaska wiary" zamiennie ani też nie utożsamiali Kościoła świętego z religią. Ufam, że przeprowadzone analizy przysłużą się katechetom. Nowy człowiek musi żyć w radości i wdzięczności za dar włączenia do Ciała Mistycznego Chrystusa. Należy być bardzo krytycznym wobec badań eksperymentalnych. Klucze badawcze są religiocentryczne, a przecież Kościół święty nie głosi religii, jest on z istoty swej chrystocentryczny. Nie wychowuje człowieka religijnie, lecz od dwóch tysięcy lat człowieka chrystoformizuje. (z Zakończenia)
SPIS TREŚCI
Wykaz skrótów
Słowo wstępne
Wprowadzenie
Rozdział I. TAJEMNICA CZŁOWIEKA
1. Zrozumieć człowieka
2. Problem ewolucji
3. Autodeterminacja
4. Religijność człowieka
Religia i etnologia
Religia i kultura
Rozdział II. RELIGIJNOŚĆ CZŁOWIEKA W DYSKUSJI
1. Kres religii
2. Wybrani przedstawiciele XVIII i XIX wieku
Immanuel Kant (1724-1804)
Georg W. F. Hegel (1770-1831)
Auguste Comte (1798-1857)
Ludwig Feuerbach (1804-1872)
Karol Marks (1818-1883)
Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844-1900)
Przesłanki filozoficzne
Negacja Boga
Pozytywne skutki "zabójstwa" Boga
Negatywne skutki "zabójstwa" Boga
Sigmund Freud (1856-1939)
Postawa Freuda wobec religii
Geneza religijności i religii
Rozdział III. RELIGIJNOŚĆ PSYCHIKI CZŁOWIEKA
1. Termin "Bóg"
2. Religijność w badaniach psychologicznych1.
Ateizm
Idea Boga
Doświadczenie religijne
Problem metody w psychologii religii
Fenomenologia religii
Religijność w laboratorium psychologicznym
Wymiary religijności (C. Y. Glock)
Rozdział IV. RELIGIJNOŚĆ JAKO WYMIAR GŁĘBI
1. Alfred Adler (1870-1937)
2. Carl Gustaw Jung (1875-1961)
3. Joseph Nuttin (1909-1988)
4. Viktor Emil Franki (1905-1997)
5. Igor Alexander Caruso (1914-1981)
Założenia antropologiczne
Cechy psychologii personalistycznej
Proces progresywnej personalizacji
Charakterystyka personalizacji
Konieczność absolutyzowania
Postawa otwarta
Postawa zamknięta
Postawa infantylna
6. Wnioski
Rozdział V. RELIGIA A ŁASKA WIARY
1. "Uterus socialis" (łono społeczne)
2. "Uterus sacramentalis" (łono sakramentalne)
3. Religia jako fenotyp a łaska wiary
Źródło
Treść
Historia
Eucharystia
Człowiek
Osoba
Świadomość moralna (sumienie)
Rozgrzeszenie
Język
Chrystoformizacja
4. Zróżnicowanie terminologiczne
Lekcja religii
Kerygma
Katecheza
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osobowy
Indeks rzeczowy