
Wychowanie do miłości. Studium z duszpasterstwa rodzin
Beata Marta Parysiewicz
ISBN: 978-83-7702-077-7
Stron: 536
Format: B5
Rok wydania: 2010
Celem rozprawy jest prezentacja wychowania do miłości rozumianego jako wychowanie do świętości chrześcijańskiej i wynikające z niego zadania dla duszpasterstwa rodzin. Rozprawa ma odpowiedzieć na pytania: czym jest wychowanie do chrześcijańskiej miłości, jaki jest jego przebieg i uwarunkowania oraz jakie zadania winno podjąć duszpasterstwo rodzin, aby małżeństwo i rodzina mogły skutecznie wychowywać do miłości chrześcijańskiej, czyli wspomagać osoby żyjące w małżeństwie i rodzinie w osiągnięciu jedności z Bogiem. Cele rozprawy zostaną zrealizowane w czterech rozdziałach. Rozdział pierwszy ukaże rozumienie miłości chrześcijańskiej w świetle filozofii i teologii chrześcijańskiej. W rozdziale drugim omówione zostanie wychowanie do miłości rozumiane jako wprowadzenie wychowanka w świat wartości. Rozdział trzeci poświęcony zostanie charakterystyce warunków, od których zależy realizacja wychowania do miłości. Rozdział czwarty przedstawi kierunki wychowawczego działania duszpasterstwa rodzin. (ze Wstępu)
Spis treści
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I. Podstawy wychowania do miłości
1. Filozofia miłości
1.1. Pojęcie i źródła miłości
1.2. Rodzaje i skutki miłości
1.3. Etapy rozwoju miłości
1.4. Wartość miłości
2. Teologia miłości
2.1. Miłość w Starym Testamencie
2.2. Miłość w Nowym Testamencie
2.3. Miłość w świetle dogmatu trynitarnego
2.4. Kościół jako odwzorowanie miłości Bożej w świecie
2.5. Małżeństwo i rodzina chrześcijańska jako realizacja miłości Bożej w świecie
3. Psychologia miłości
3.1. Definicja i charakterystyka miłości w wybranych teoriach miłości
3.2. Znaczenie miłości w rozwoju indywidualnym człowieka
Rozdział II. Charakterystyka wychowania do miłości
1. Pojęcie i zakres wychowania do miłości
2. Etapy wychowania do miłości
2.1. Miłość symbiozy
2.2. Miłość posiadania
2.3. Miłość rozproszona - koleżeństwo
2.4. Miłość przyjaźni - pokrewieństwo duchowe
2.5. Miłość daru - miłość oblubieńcza
2.6. Miłość istnienia
3. Środowiska wychowania do miłości
3.1. Rodzina
3.2. Kościół
3.3. Szkoła
3.4. Państwo
3.5. Media
3.6. Naród
4. Strategie i metody wychowania do miłości
4.1. Wychowanie naturalne
4.1.1. Strategia dysonansu poznawczego
4.1.2. Metoda dialogu
4.1.3. Strategia świadectwa
4.1.2.1. Metoda wzorca osobowego
4.1.2.2. Metoda dyscypliny
4.1.4. Strategia stymulacji
4.1.4.1. Metoda uczenia przez wgląd i nadawanie znaczenia
4.2. Wychowanie chrześcijańskie
4.2.1. Strategie i metody w wychowaniu liturgicznym
4.2.2. Strategie i metody w wychowaniu biblijnym
4.2.3. Strategie i metody w świadectwie życia
Rozdział III. Uwarunkowania wychowania do miłości
1. Kryzys kultury
2. Sytuacja Kościoła
3. Przemiany w wychowaniu
Rozdział IV. Kierunki wychowawczego działania duszpasterstwa rodzin w wychowaniu do miłości
1. Małżeństwo i rodzina jako Kościół domowy w wychowaniu do miłości
1.1. Pojęcie i rozwój idei Kościoła domowego
1.2. Znaczenie idei Kościoła domowego w wychowaniu do miłości
1.3. Zadania duszpasterstwa rodzin w promocji idei Kościoła domowego
2. Chrześcijańska wizja czystości w wychowaniu do miłości
2.1. Pojęcie i rozwój chrześcijańskiej czystości
2.2. Zadania duszpasterstwa rodzin w wychowaniu do czystości
2.2.1. Idea dziecięctwa Bożego w wychowaniu do czystości
2.2.2. Poczucie wstydu w wychowaniu do czystości
2.2.3. Postawa wstrzemięźliwości w wychowaniu do czystości
2.2.4. Prawda o zmartwychwstaniu w wychowaniu do czystości
3. Duchowość małżeństwa i rodziny w wychowaniu do miłości
3.1. Koncepcja miłości i małżeństwa w rozwoju duchowości małżeńskiej
3.2. Samoświadomość Kościoła a rozwój duchowości małżeńskiej
3.3. Sakramentalność jako podstawa duchowości małżeństwa i rodziny
Zakończenie
Summary
Bibliografia
Indeks osób