
Przechodzenie młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy w Polsce
Analiza kluczowych pojęć dotyczących rynku pracy u młodzieży
Bohdan Rożnowski
ISBN: 978-83-7363-908-9
Stron: 282
Format: B5
Rok wydania: 2009
Problem tej pracy został sformułowany w postaci pytania: Czy młodzi ludzie opuszczający szkoły i wchodzący na rynek pracy w różny sposób rozumieją swoją sytuację wejścia na rynek pracy i różnie ją przeżywają, ponieważ różnią się między sobą pod względem struktur poznawczych kluczowych pojęć odnoszących się do rynku pracy? Czy posiadane przez nich struktury poznawcze pozwalają im skutecznie opracować informacje napływające z otoczenia i mieć kontrolę poznawczą nad przechodzeniem z systemu edukacji na rynek pracy? (ze Wstępu)
SPIS TREŚCI
Wstęp
Część I
Różne perspektywy analizy przejścia młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy
1. Wprowadzenie w problematykę przechodzenia młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy
1.1. Kontekst sytuacyjny przechodzenia z systemu edukacji na rynek pracy
1.2. Podmiotowy aspekt tranzycji
1.3. Przejście w dorosłość w ujęciu antropologii kultur owej
1.4. Tranzycja z systemu edukacji na rynek pracy w ujęciu socjoekonomicznym
1.5. Psychologiczne podejścia do przechodzenia młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy
Część II
Przechodzenie młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy w ujęciu psychologii
2. Sytuacja życiowa młodzieży dokonującej tranzycji z systemu edukacji do świata pracy
2.1. Obiektywne warunki tranzycji w Polsce - system edukacji
2.2. Obiektywne warunki przejścia z systemu edukacji na rynek pracy - świat pracy
2.3. Perspektywa rozwojowa-wyłaniająca się dorosłość
2.4. Perspektywa zawodowa - charakterystyka poziomu rozwoju zawodowego
2.5. Perspektywa poznawcza - zaplecze poznawcze tranzycji
3. System poznawczy młodzieży wchodzącej na rynek pracy i jego konsekwencje psychologiczne
3.1. Struktura wiedzy o świecie
3.2. Sposoby rozumienia pojęć
3.3. Podejścia teoretyczne w badaniu pojęć
3.4. Pojęcia jako sądy, przekonania, teorie
3.5. Rozwój pojęć
3.6. Istotne strukturalne cechy pojęć
3.7. Model oddziaływania cech formalnych pojęć domeny świat pracy
3.8. Emocjonalne i behawioralne konsekwencje pojęć
3.9. Związek pojęć z działaniem
4. Reprezentacja rynku pracy w systemie wiedzy młodzieży
4.1. Rynek pracy - między pracą a bezrobociem
4.2. Naukowe konceptualizacje rynku pracy
4.3. Wiedza młodzieży o rynku pracy w świetle różnych badań sondażowych - kluczowe pojęcia
4.4. Emocje przeżywane w perspektywie pierwszego wejścia na rynek pracy
4.5. Bezdecyzyjność młodzieży - plany lub ich brak
Część III
Badania własne nad strukturą poznawczą pojęć dotyczących rynku pracy u młodzieży
5. Metodologia badań struktur poznawczych młodzieży przechodzącej na rynek pracy
5.1. Założenia teoretyczne badań własnych
5.2. Problem badawczy i hipotezy
5.3. Zmienne i ich definicje operacyjne
5.4. Strategia badań - narzędzie badawcze i procedura badań
6. Struktura kluczowych pojęć rynku pracy u młodzieży wchodzącej na ten rynek
6.1. Integracja poznawcza kluczowych pojęć związanych z rynkiem pracy u młodzieży
6.2. Struktura poznawcza pojęć dotyczących rynku pracy u młodzieży
6.3. Mapa podobieństwa struktur poznawczych młodzieży z różnych ścieżek tranzycji na tle struktur poznawczych osób pracujących
6.4. Mapa podobieństwa struktur poznawczych młodzieży przeżywającej różne emocje w związku z tranzycją na tle struktur poznawczych osób pracujących
6.5. Integracja treści w ramach pojęć i trafność pojęć w analizach skalowania wielowymiarowego
7. Zróżnicowanie, elastyczność i trafność kluczowych pojęć dotyczących rynku pracy
7.1. Zróżnicowanie systemu poznawczego uczniów z różnych ścieżek tranzycji
7.2. Elastyczność pojęć dotyczących rynku pracy
7.3. Trafność przekonań młodzieży z różnych ścieżek tranzycji
7.4. Przekonania o rynku pracy w kontekście hipotez
8. Model kognitywnych uwarunkowań procesu przejścia z systemu edukacji na rynek pracy
8.1. Uwarunkowania charakterystyk formalnych pojęć dotyczących rynku pracy
8.2. Wpływ cech formalnych systemu pojęć dotyczących rynku pracy na rozumienie sytuacji młodzieży w tranzycji
8.3. Wpływ cech formalnych poszczególnych pojęć na rozumienie swojej sytuacji na rynku pracy
8.4. Ku modelowi kognitywnych uwarunkowań procesu przejścia z systemu edukacji na rynek pracy
Część IV
Praktyka wsparcia przejścia młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy
9. Psychologiczne mechanizmy poznawcze leżące u podstaw pomocy młodzieży w przejściu na rynek pracy
9.1. Wykorzystanie analogii w przygotowaniu młodzieży do rynku pracy
9.2. Modelowanie jako narzędzie przygotowania do rynku pracy
9.3. Transfer proaktywny jako narzędzie przygotowania do rynku pracy
10. Zalecenia aplikacyjne: wspieranie przejścia młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy
10.1. Praktyczne wskazówki wsparcia przejścia młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy
10.2. Pomoc młodzieży przechodzącej z systemu edukacji na rynek pracy poszczególnymi ścieżkami tranzycji
Literatura