Lewy baner

Konstruowanie przestrzeni. Walia w twórczości Nialla Griffithsa

Konstruowanie przestrzeni. Walia w twórczości Nialla Griffithsa

21,00 zł
Brutto
Ilość
Obecnie brak na stanie

Aleksander Bednarski
ISBN:
978-83-7363-849-5
Stron: 250
Format: A5
Rok wydania: 2009

W prozie Griffithsa miejscem zakorzenienia i duchowej przynależności jest Walia, a raczej tożsamy z nią konstrukt literacki. Zasadności tej hipotezy będziemy starali się dowieść przez ukazanie i analizę mechanizmów i strategii narracyjnych, jakie pojawiają się w materiale powieściowym. Tak sformułowana hipoteza stanie się elementem wyznaczającym ramy interpretacyjne, w których będziemy się poruszać. Ufamy, że taka optyka stworzy nowe możliwości badawcze poszczególnych utworów, jak również przyczyni się do wypracowania całościowego spojrzenia na dorobek Nialla Griffithsa w kontekście jego relacji do walijskiej i brytyjskiej sceny literackiej. (ze Wstępu)


Spis treści

Wstęp

Rozdział I
Twórczość Nialla Griffithsa a powieść walijska


1.1. Proza walijska – spojrzenie ogólne
1.2. Proza w języku walijskim
1.3. Próby zdefiniowania literatury walijskiej w języku angielskim
1.4. Powieść walijska w języku angielskim
1.5. Problem podwójnej fikcjonalizacji w prozie Griffithsa a perspektywa postkolonialna


Rozdział II
Budowa sceny. Walia w Grits

2.1. Problem fragmentacji
2.2. Groteska jako element scalający
2.3. Groteska jako wskaźnik teatralizacji
2.4. Bohaterowie jako aktorzy
2.5. Walia jako scena
2.6. Walia jako "obraz w obrazie"
2.7. Fikcjonalizacja postaci – Sioned
2.8. "Osobisty przewodnik po Walii Zachodniej" jako "powieść w powieści"
2.9. Relacje pomiędzy warstwami narracyjnymi: dośrodkowa dynamika powieści


Rozdział II
Przejmowanie przestrzeni. Walia w Sheepshagger

3.1 Dynamika dośrodkowa – przestrzenna kompozycja powieści
3.2 Odzyskiwanie przestrzeni narracyjnej
3.3 Motyw wygnania z raju – wygnanie z domu
3.4 Pomiędzy wodą i ziemią: wygnaniec na własnej ziemi
3.5 Obrona terytorium: Ianto jako zranione zwierzę
3.6 Teatralizacja: Ianto jako marionetka
3.7 Teatralizacja tła
3.8 Język walijski: "obraz w obrazie"
3.9 Rekonstruowanie historii: śmierć i odrodzenie


Rozdział IV
Teatr w teatrze. Walia w Kelly+Victor

4.1. Karnawałowy charakter świata przedstawionego
4.2. Kelly jako drapieżnik
4.3. Kelly jako czynnik stwórczy
4.4. Kelly i Victor: zepsute miasto i jego ofiara
4.5. Kelly jako marionetka
4.6. Miasto Liverpool jako scena
4.7. Walia jako "teatr w teatrze"
4.8. Przestrzeń walijska jako najbardziej zinternalizowana warstwa powieści


Rozdział V
Konfrontacja z inwazją. Walia w Stump

5.1. Środkowy rozdział jako wprowadzenie w świat powieściowy
5.2. Problem ruchu w przestrzeni mitopoetyckiej
5.3. Narracja jednorękiego jako neutralizacja zagrożenia
5.4. Narracja "Auto" jako opis inwazji na przestrzeń fikcyjną
5.5. Mini morris jako miniaturowa scena
5.6. Walia w Stump jako proteza

Zakończenie

Bibliografia
Summary
Indek osobowy

9788373638495