
Osoba i zabawa. Elementy filozofii i pedagogiki zabawy
Justyna Truskolaska
ISBN: 978-83-7363-616-3
Stron: 292
Format: A5
Rok wydania: 2007
Niniejsza praca będzie poświęcona zagadnieniu możliwości wychowawczych zabawy ludzi w każdym wieku. Interesujące wydaje się bowiem, w jaki sposób ludyczność może wpływać na stawanie się bardziej człowiekiem, na rozwój osobowej natury ludzkiej. Ten antropologiczny punkt widzenia jest, obok pedagogicznego, najważniejszą perspektywą naszych rozważań. Jest on jednocześnie filozoficzną podstawą, na której opierają się wnioski pedagogiczne. Filozofia bowiem, a w szczególności personalizm, wskazuje na osobowe uwarunkowania rozwoju, wychowania, a w związku z tym również tych działań ludycznych, które mają temu wychowaniu służyć. (z Wprowadzenia)
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ I
HISTORIA I POJĘCIA ZABAWY
1. Historyczny rozwój zabawy
1.1. Społeczeństwa pierwotne - aktywność i wspólnotowość
1.2. Starożytność
1.3. Średniowiecze - dorośli jak dzieci
1.4. Wiek XVI-XVIII - zabawa w kręgu towarzyskim
1.5. Przełom XIX-XX wieku - zapowiedź nowej epoki
1.6. Wiek XX - Kryzys wspólnotowości i aktywności ludycznej
2. Rodzaje i definicje zabawy
2.1. Zabawa zwierząt - zabawa ludzi
2.2. Zabawa dzieci i dorosłych
2.3. Podstawowe definicje zabawy
2.4. Porównanie pojęć: "zabawa", "gra", "sztuka", "rozrywka"
2.5. Określenie pojęcia "zabawa"
ROZDZIAŁ II
ZABAWA JAKO ZJAWISKO PSYCHOLOGICZNO-SOCJOLOGICZNE
1. Zabawa w aspekcie psychologicznym
1.1. Rozwój zabaw od dziecięctwa do dorosłości
1.2. Funkcje zabaw- potrzeby, które zaspokaja zabawa
1.3. Mechanizmy wychowawcze zachodzące podczas bawienia się
2. Zabawa w aspekcie społeczno-kulturowym
2.1. Zabawa a grupa
2.2. Zabawa w społeczeństwie
2.3. Kulturotwórcza rola zabawy
ROZDZIAŁ III
ZABAWA W ŚWIETLE FILOZOFII PERSONALISTYCZNEJ
1. Człowiek jako osoba
1.1. Rodzaje personalizmu
1.2. Właściwości osoby ludzkiej
1.3. Ujawnienie osoby przez czyn
1.4. Zabawa jako czyn
2. Osoba i jej rozwój
2.1. Rozwój następstwem potencjalności
2.2. Wartość osoby
2.3. Moralne źródło rozwoju osoby. Transcendencja i integracja osoby w czynie
2.4. Samostanowienie drogą rozwoju
2.5. Zabawa jako samostanowienie
3. Osoba we wspólnocie
3.1. Otwartość na drugiego - fundamentem wspólnoty
3.2. Dobro wspólne
3.3- Uczestnictwo
3.4. Zabawa jako uczestnictwo
ROZDZIAŁ IV
ZABAWA JAKO CZYNNIK WYCHOWAWCZY
1. Zabawa w wychowaniu w świetle podstawowych tez personalizmu
1.1. Aplikacja tez antropologiczno-etycznych do sfery ludyzmu
1.2. Ciągłość procesu wychowania
1.3. Miejsce zabawy w wychowaniu
1.4. Samowychowanie a zabawa
1.5. Cechy dobrej zabawy
2. Przykłady współczesnych propozycji zastosowania zabawy w wychowaniu
2.1. Harcerstwo
2.2. Akademia Młodzieżowa
2.3. Uniwersytet Trzeciego Wieku
2.4. Pedagogika zabawy
PODSUMOWANIE
BIBLIOGRAFIA