
Problemy współczesnej młodzieży w ujęciu nauk społecznych
red. Franciszka Wanda Wawro
ISBN: 978-83-7363-619-4
Stron: 252
Format: B5
Rok wydania: 2007 (wydanie II)
Charakterystyka najbardziej dominujących problemów młodzieży i społecznych ich uwarunkowań, stwierdzone trendy zachowań młodzieży, jej wybory i kierunki wartościowania - w tym także destrukcyjne - rozpatrywane są z wyraźnym akcentem troski o to, by rozpoznanie problemów mogło służyć konstruowaniu kompetentnej pomocy, głównie pedagogicznej, ale także działaniom pośrednio lub bezpośrednio wspierającym instytucje i środowiska wychowawcze. (prof. dr hab. Jan Jachymek)
SPIS TREŚCI
Przedmowa - ks. Janusz Mariański
Wstęp - Franciszka Wanda Wawro
Część I
SPOŁECZNE DIAGNOZY UWARUNKOWAŃ FUNKCJONOWANIA POLSKIEJ MŁODZIEŻY
Franciszka Wanda Wawro, Priorytetowe wartości i plany życiowe młodzieży na tle procesów globalizacyjnych
Józef Styk, Orientacje wartościujące współczesnej młodzieży polskiej
Marian Filipiak, Polska młodzież a zmiany społeczne
Leon Dyczewski OFMConv, Rodzina pochodzenia wzorem własnej rodziny w świadomości młodzieży
Roman Jusiak OFM, Dylematy moralne współczesnej młodzieży
Kazimierz Ożóg, Kultura języka współczesnej młodzieży jako wskaźnik jej doświadczeń społeczno-kulturowych
Franciszka Wanda Wawro, Środowiskowe tło patologicznych zachowań młodzieży. Komunikat z badań
Część II
PSYCHOSPOŁECZNE PROBLEMY MŁODZIEŻY I ICH KONTEKSTY
Anna Lendzion, Kryzysy rozwoju psychospołecznego współczesnej młodzieży
Beata Pawłowska, Zaburzenia odżywiania u młodych kobiet jako problem psychospołeczny
Iwona Niewiadomska, Osobowościowe uwarunkowania osamotnienia intymnego u młodzieży
Aldona Król, Stres bezrobocia jako problem współczesnej młodzieży
Dariusz Kuncewicz, Psychologiczne mechanizmy przystępowania młodzieży do sekt - wybrane koncepcje i ich krytyczna analiza
Część III
WSPÓŁCZESNA MŁODZIEŻ W TROSCE PEDAGOGA
Kazimiera Krakowiak, Sytuacja młodzieży niepełnosprawnej w społeczeństwie konsumpcyjnym
Dorota Bis, Iluzoryczność wzorców proponowanych młodzieży w mass mediach
Marian Nowak, Wychowanie młodzieży do podmiotowego udziału w kulturze medialnej
Danuta Opozda, Pedagog wobec faktu homo familiari
Noty o autorach