Lewy baner

Edukacja religijna polskich emigrantów w Wielkiej Brytanii. Stan aktualny i perspektywy rozwoju

Edukacja religijna polskich emigrantów w Wielkiej Brytanii. Stan aktualny i perspektywy rozwoju

0,00 zł
Brutto

ks. Paweł Mąkosa
ISBN:
978-83-8061-751-3
Stron: 560
Format: B5 (oprawa twarda)
Rok wydania: 2019


SPIS TREŚCI

Wykaz skrótów

Wstęp

Rozdział 1
Biblijne i eklezjalne podstawy troski o migrantów

1.1. Biblijne podstawy odniesienia do migrantów
1.1.1. Stary Testament wobec przybyszów
1.1.2. Stosunek do migrantów w Nowym Testamencie
1.2. Troska o migrantów w nauczaniu Kościoła
1.2.1. Rozwój nauczania Kościoła katolickiego na temat migracji
1.2.2. Troska Kościoła katolickiego o polskich migrantów
1.2.3. Kościół katolicki w Wielkiej Brytanii wobec migrantów
1.2.4. Kościół Anglii i Szkocji wobec migrantów
1.3. Prawa i obowiązki migrantów w nauczaniu Kościoła katolickiego
1.3.1. Prawo emigrantów do zachowania tożsamości etnicznej, kulturowej i religijnej
1.3.2. Potrzeba i możliwości tworzenia narodowych parafii personalnych
1.3.3. Integracja migrantów ze społeczeństwem i Kościołem lokalnym
1.4. Wytyczne eklezjalne w odniesieniu do środowisk edukacji religijnej
1.4.1. Rodzina pierwszym środowiskiem edukacji religijnej
1.4.2. Parafia podstawowym środowiskiem edukacji religijnej
1.4.3. Szkoła jako środowisko edukacji religijnej

Rozdział 2
Społeczno-historyczne tło migracji Polaków

2.1. Migracje międzynarodowe wyzwaniem dla współczesnego świata
2.1.1. Wyjaśnienia terminologiczne
2.1.2. Rys historyczny ludzkich migracji
2.1.3. Współczesna skala migracji
2.2. Wybrane teorie migracji
2.2.1. Teorie ekonomiczne
2.2.2. Teorie socjologiczne
2.2.3. Teorie geograficzne
2.2.4. Propozycje nowych teorii migracji
2.3. Typologie migracji i migrantów
2.3.1. Typologie migracji
2.3.2. Typologie migrantów
2.4. Emigracja Polaków z ojczyzny
2.4.1. Historyczne fale emigracji Polaków
2.4.2. Migracje z Polski od 2004 roku
2.4.3. Skutki poakcesyjnych emigracji Polaków
2.5. Migracje Polaków do Wielkiej Brytanii
2.5.1. Emigracja Polaków do Wielkiej Brytanii przed wejściem do Unii Europejskiej
2.5.2. Emigracja do Wielkiej Brytanii po wejściu do Unii Europejskiej
2.5.3. Typologia i strategie polskich migrantów w Wielkiej Brytanii
2.5.4. Prognozy dotyczące migracji Polaków do Wielkiej Brytanii

Rozdział 3
Uwarunkowania edukacji religijnej polskich migrantów w Wielkiej Brytanii

3.1. Sytuacja społeczna polskich emigrantów
3.1.1. Wiek, wykształcenie oraz status materialny
3.1.2. Dzietność Polaków w Wielkiej Brytanii
3.2. Tożsamość kulturowa i integracja ze społecznością lokalną
3.2.1. Poczucie i przejawy polskiej tożsamości kulturowej
3.2.2. Integracja ze społeczeństwem brytyjskim
3.3. Wybrane aspekty religijności polskich emigrantów
3.3.1. Akceptacja prawd wiary i praktyki religijne
3.3.2. Wartości i kryteria zachowań moralnych

Rozdział 4
Edukacja religijna w polskich rodzinach i parafiach

4.1. Realizacja edukacji religijnej w polskich rodzinach
4.1.1. Religijność rodziców podstawą przekazu wartości religijnych
4.1.2. Zaangażowanie rodziców w religijne wychowanie dzieci
4.2. Edukacja religijna w polskich parafiach
4.2.1. Geneza i rozwój polskiego duszpasterstwa w Wielkiej Brytanii
4.2.2. Przygotowanie dzieci do Pierwszej Komunii Świętej
4.2.3. Przygotowanie młodzieży do sakramentu bierzmowania
4.2.4. Formacja dorosłych w ruchach i stowarzyszeniach katolickich

Rozdział 5
Edukacja religijna w polskich szkołach sobotnich

5.1. Edukacja religijna w szkole
5.1.1. Podstawy obecności nauczania religii w szkole
5.1.2. Współczesne ujęcia nauczania religii w szkole
5.2. Polskie szkoły sobotnie w Wielkiej Brytanii
5.2.1. Geneza i rozwój polskich szkół sobotnich
5.2.2. Organizacja polskich szkół sobotnich
5.2.3. Główne założenia edukacyjne w polskich szkołach sobotnich
5.3. Realizacja nauczania religii w polskich szkołach sobotnich
5.3.1. Obecność lekcji religii w polskich szkołach sobotnich
5.3.2. Nauczanie religii w szkole podstawowej
5.3.3. Nauczanie religii w szkole średniej
5.3.4. Wyzwania dla nauczania religii w polskiej szkole sobotniej

Rozdział 6
Edukacja religijna Polaków w szkołach brytyjskich

6.1. Brytyjski system edukacji wobec polskich emigrantów
6.1.1. Struktura brytyjskiego systemu edukacji
6.1.2. Szkoły wyznaniowe w Wielkiej Brytanii
6.1.3. Polacy w brytyjskim systemie oświaty
6.2. Edukacja religijna Polaków w szkołach katolickich
6.2.1. Charakterystyka szkół katolickich w Wielkiej Brytanii
6.2.2. Istota edukacji religijnej w szkołach katolickich
6.3. Edukacja religijna Polaków w szkołach anglikańskich
6.3.1. Charakterystyka szkół anglikańskich
6.3.2. Istota edukacji religijnej w szkołach anglikańskich
6.4. Edukacja religijna Polaków w szkołach niewyznaniowych
6.4.1. Charakterystyka szkół niewyznaniowych
6.4.2. Istota edukacji religijnej w szkołach niewyznaniowych
6.5. Edukacja religijna w szkołach brytyjskich w opinii uczniów i nauczycieli
6.5.1. Edukacja religijna w szkołach brytyjskich w opinii uczniów
6.5.2. Edukacja religijna w opinii nauczycieli

Rozdział 7
Perspektywy rozwoju edukacji religijnej polskich emigrantów

7.1. Wnioski z badań i weryfikacja hipotez badawczych
7.2. Tożsamość religijna a otwartość i dialog
7.2.1. Istota i wartość tożsamości
7.2.2. Budowanie tożsamości religijnej
7.2.3. Dialog międzyreligijny i ekumenizm
7.3. Tożsamość narodowa a integracja ze społeczeństwem brytyjskim
7.3.1. Kształtowanie tożsamości narodowej
7.3.2. Integracja z lokalnym społeczeństwem i Kościołem
7.4. Postulaty dotyczące środowisk edukacyjnych polskich emigrantów
7.4.1. Postulaty w odniesieniu do rodzin
7.4.2. Postulaty wobec polskich parafii
7.4.3. Postulaty adresowane do polskich szkół sobotnich
7.4.4. Postulaty w odniesieniu do szkół brytyjskich

Zakończenie

Bibliografia
Spis tabel
Spis wykresów

Summary

9788380617513