Lewy baner

Motyw wskrzeszenia w biblijnych tradycjach o Eliaszu i Elizeuszu. Porównawcze studium historyczno-krytyczne 1Krl 17,8-24 i 2Krl

Motyw wskrzeszenia w biblijnych tradycjach o Eliaszu i Elizeuszu. Porównawcze studium historyczno-krytyczne 1Krl 17,8-24 i 2Krl

29,00 zł
Brutto
Ilość

Studia Biblica Lublinensia&nbspXVII

Dawid Mielnik
ISBN:
978-83-8061-584-7
Stron: 318
Format: B5
Rok wydania: 2018


SPIS TREŚCI

Wykaz skrótów

Wstęp

Rozdział 1: Temat wskrzeszenia w starożytnej literaturze Bliskiego Wschodu i Starego Testamentu
1. Motyw powrotu do życia w cywilizacji Egiptu
1.1. Mit O Izydzie i Ozyrysie
1.2. "Misteria ozyriańskie"
1.3. Opowiadanie Dwaj bracia
1.4. Idea powrotu do życia w ikonografii grobowej i rytuałach pogrzebowych starożytnego Egiptu
2. Idea powrotu do życia w literaturze starożytnej Mezopotamii i Kanaanu
2.1. Epos Zejście Inanny do świata podziemnego
2.2. Mit Baal i Mot
2.3. Mit o Adonisie i tradycje starożytnego święta adonii
3. Koncepcja śmierci i powrotu do życia w tradycjach Starego Testamentu
3.1. Forma i status ludzkiego życia w kluczu starotestamentowej antropologii
3.2. Starotestamentowe rozumienie śmierci i władzy Boga nad życiem
3.3. Ogólny zarys idei powrotu do życia w tradycjach biblijnych

Rozdział 2: Narracja o wskrzeszeniu przez Eliasza syna wdowy z Sarepty Sydońskiej (1Krl 17,8-24)
1. Analiza literacka perykopy
1.1. Delimitacja tekstu
1.2. Krytyka tekstu
1.3. Kontekst opowiadania
1.4. Gatunek literacki
1.5. Struktura perykopy
1.6. Proces redakcji perykopy
2. Analiza egzegetyczna
2.1. Legenda prorocka o rozmnożeniu mąki i oliwy (1Krl 17,8-16)
2.2. Legenda prorocka o wskrzeszeniu zmarłego (17,17-24)
3. Teologia
3.1. Deuteronomistyczna koncepcja konfrontacji Boga JHWH z Baalem
3.2. Status i specyfika prorockiej aktywności Eliasza
3.3. Ironia narracyjna wyjątkowym narzędziem przekazu informacji
3.4. Biblijny schemat: prorocka zapowiedź i proces jej realizacji
3.5. Teologiczny wymiar rytu wskrzeszenia w 17,17-24

Rozdział 3: Narracja o wskrzeszeniu przez Elizeusza syna Szunemitki (2Krl 4,8-37)
1. Analiza literacka
1.1. Delimitacja tekstu
1.2. Krytyka tekstu
1.3. Kontekst opowiadania
1.4. Gatunek literacki perykopy 2Krl 4,8-37
1.5. Struktura
1.6. Proces redakcji perykopy 2Krl 4,8-37
2. Analiza egzegetyczna
2.1. Legenda prorocka o nadzwyczajnym poczęciu dziecka
2.2. Legenda prorocka o wskrzeszeniu zmarłego dziecka Szunemitki (4,18-37)
3. Teologiczny profil perykopy 2Krl 4,8-37
3.1. Niepowtarzalny profil prorockiego urzędu Elizeusza
3.2. Dominująca rola kobiety w rekonstrukcji zdarzeń w 2Krl 4,8-37
3.3. Specyficzny model interakcji między bohaterami w perykopie 4,8-37
3.4. Motyw gościnności i wdzięczności
3.5. Tajemniczość i nadprzyrodzoność atrybutami aktywności Elizeusza

Rozdział 4: Deuteronomistyczna koncepcja prorockiego rytu wskrzeszenia w 1Krl 17,8-24 i 2Krl 4,8-37 w świetle źródeł pozabiblijnych
1. Przekazy o Eliaszu i Elizeuszu na tle źródeł pozabiblijnych
1.1. Przekazy biblijne na tle pozabiblijnych mitów
1.2. Przekazy biblijne na tle misteriów ozyriańskich
1.3. Biblijne teksty o wskrzeszeniu na tle egipskiej tanatologii i eschatologii
2. Literacka i teologiczna synopsa tradycji 1Krl 17,8-24 i 2Krl 4,8-37
2.1. Obszerność i forma literacka prorockich relacji o przywróceniu do życia
2.2. Pokrewny proces edycji narracji o prorockim przywróceniu do życia
2.3. Profil terminologiczny i strukturalny prorockich tekstów o wskrzeszeniu
2.4. Kontekst kulturowy i religijny prorockich rytów wskrzeszenia
2.5. Wielowątkowa teologiczna perspektywa tradycji o wskrzeszeniu

Zakończenie

Bibliografia

Indeks źródeł

Indeks autorów

Summary

Table of contents

9788380615847
35 Przedmioty

Klienci, którzy kupili ten produkt, kupili także: