
Pedagogika religii w relacjach z dyscyplinami teologicznymi
Helena Słotwińska
ISBN: 978-83-8061-264-8
Stron: 242
Format: B5 (oprawa twarda)
Rok wydania: 2016
SPIS TREŚCI
WYKAZ SKRÓTÓW
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ I
PODSTAWOWE ZAGADNIENIA Z PEDAGOGIKI
1. Powstanie i rozwój pedagogiki
1.1. Historia wychowania
1.2. Pedagogika w toku dziejów
1.3. Początki pedagogiki w Polsce
1.4. Fazy rozwojowe współczesnych nauk o wychowaniu w Polsce
2. Pedagogika jako dyscyplina naukowa
2.1. Pedagogia
2.2. Definicje pedagogiki
2.3. Przedmiot pedagogiki
2.4. Metody badań pedagogicznych
2.5. Podstawowe pojęcia
2.5.1. Wychowanie
2.5.2. Kształcenie
2.5.3. Samokształcenie
2.5.4. Samowychowanie
2.5.5. Nauczanie
2.5.6. Osobowość
2.5.7. Środowisko
2.5.8. Kultura
2.5.9. Czas wolny
2.6. Subdyscypliny, dziedziny wiedzy oraz działy, prądy i kierunki w pedagogice
3. Związki pedagogiki z innymi naukami
3.1. Związek pedagogiki z socjologią
3.2. Związek pedagogiki z psychologią
3.3. Filozofia − podstawową dyscypliną dla pedagogiki
3.4. Znaczenie epistemologii dla pedagogiki
3.5. Pedagogika a teologia
ROZDZIAŁ II
PEDAGOGIKA RELIGII JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
1. Powstanie i rozwój pedagogiki religii
1.1. Wychowanie religijne centralnym problemem w obszarze zainteresowań chrześcijaństwa
1.2. Rys historyczny pedagogiki religii
1.2.1. Pedagogika religii w Niemczech
1.2.2. Pedagogika religii w Stanach Zjednoczonych
1.2.3. Pedagogika religii w Anglii
1.2.4. Pedagogika religii w Polsce
1.2.5. Pedagogika religii w pozostałych krajach Europy
2. Pojęcie i przedmiot badań pedagogii religii
2.1. Pojęcie pedagogiki religii
2.2. Przedmiot badań pedagogiki religii
2.2.1. Specyficzne pytania w ramach przedmiotu badań pedagogiki religii
3. Źródła, cele i zadania oraz metody i teorie badawcze
3.1. Źródła pedagogiki religii
3.2. Cele i zadania pedagogiki religii
3.3. Metody i teorie badawcze pedagogiki religii
4. Podstawowe pojęcia pedagogiki religii
4.1. Religia i religijność
4.2. Edukacja religijna - wychowanie religijne
4.3. Socjalizacja religijna
4.4. Teologia
4.5. Kościół
4.6. Rodzina
4.7. Społeczeństwo
4.8. Chrześcijaństwo
4.9. Katolicyzm
ROZDZIAŁ III
PEDAGOGIKA RELIGII A KATECHETYKA I PEDAGOGIKA CHRZEŚCIJAŃSKA - PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
1. Katechetyka i katecheza
1.1. Pedagogia Boża źródłem i wzorem dla katechetyki
1.2. Pojęcie katechetyki i jej rys historyczny
1.3. Katechetyka w strukturze naukowej
1.3.1. Nurty i kierunki rozwoju katechetyki jako nauki
1.4. Katecheza jako pedagogika wiary i jej związki z pedagogią Bożą
1.4.1. Pedagogia Boża inspiracją dla katechezy
1.5. Wskazania dla katechezy, katechetów i katechetyki
2. Pedagogika religii a katechetyka
3. Pedagogika chrześcijańska i pedagogika religii
3.1. Obowiązek wychowania chrześcijańskiego i jego podmioty
3.2. Pedagogika chrześcijańska jako dyscyplina naukowa
3.2.1. Nazwy i określenia pedagogiki chrześcijańskiej
3.2.2. Podstawy biblijne oraz filozoficzno-teologiczne pedagogiki chrześcijańskiej
3.2.3. Rozwój historyczny pedagogiki chrześcijańskiej
3.2.4. Programy, teorie, systemy pedagogiki (wychowania) chrześcijańskiej (katolickiej)
3.2.5. Specyfika pedagogiki chrześcijańskiej
3.3. Relacje pomiędzy pedagogiką religii i pedagogiką chrześcijańską
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA