Scripta Biblica et Orientalia 4(2012)
red. Przemysław Dec, Piotr Muchowski, Maciej Münnich, Łukasz Niesiołowski-Spanò
ISSN: 2081-8416
Stron: 254
Format: B5
Rok wydania: 2012
„Zakres zainteresowań inicjatorów publikacji przedstawianego czasopisma kształtuje się w dużej mierze tak jak historia badań nad starożytnym Bliskim Wschodem. Punktem wyjścia były studia nad Biblią, jako jednym z najważniejszych źródeł kultury, a dla wielu także i religii. Stąd pierwszy człon nazwy czasopisma - Scripta Biblica. Ponieważ jednak nie sposób zajmować się Biblią, pomijając jej tło historyczne i kulturowe, stąd też konieczne są studia nad starożytnym Izraelem. Z kolei oczywiste jest, że teren Izraela/Palestyny nie był samotną wyspą, konieczne jest więc poznanie kolejnych kultur starożytnego Bliskiego Wschodu. Jest ich wiele, począwszy od prastarego Egiptu, poprzez zróżnicowany Syro-Kanaan wraz z Cyprem, rozległą Arabię, górzystą Anatolię, Mezopotamię z jej ogromnym bogactwem, skończywszy na kulturach wyżynnego Iranu. Nie sposób także ominąć kultury greckiego, a następnie rzymskiego Orientu. W ten oto sposób ukazuje się nam drugi człon nazwy - Scripta Orientalia [...].
Scripta Biblica et Orientalia chcą integrować polskich naukowców zajmujących się starożytnym Bliskim Wschodem. Wskazuje na to już sam fakt, że za tym projektem stoją cztery polskie uniwersytety: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Uniwersytet Warszawski. (Od Redakcji)”
SPIS TREŚCI
ARTYKUŁY
Michał BIENIADA, Egipskie panowanie w Kanaanie późnego okresu epoki brązu - przykład ekonomicznej eksploatacji i politycznego uzależnienia. Próba syntezy
Krzysztof SONEK OP, Tradycyjna hermeneutyka a współczesna krytyka biblijna w świetle Rdz 12,3
Sławomir POLOCZEK, Walka Jahwe z morzem i potworami w Biblii Hebrajskiej. Geneza motywu
Stefan NOWICKI, "Šul-utul, bóg króla, niósł lśniący kosz służący do pracy" Religia królewska a religia rodzinna w starożytnej Mezopotamii
Jakub SLAWIK, Stary Testament świadectwem patriarchalnej kultury?
Marcin MAJEWSKI, Wyrocznia efodu oraz urim i tummim w Biblii Hebrajskiej
Mariusz BURDAJEWICZ, Osadnictwo w Khirbet Qumran w okresie żelaza II
Krzysztof J. BARANOWSKI, Dwie nowe inskrypcje fenickie z Ibizy
Łukasz NIESIOŁOWSKI-SPANÒ, Pochodzenie biblijnego Hioba - w związku z artykułem ks. Antoniego Troniny
Sławomir JĘDRASZEK, Wojownicze bóstwo Bes
Edward LIPIŃSKI, Filozof, Imma Szalom i Gamaliel
Katarzyna MAKSYMIUK, "Apostoł" Arabów - Ahudemmeh. Kilka uwag na temat sporów doktrynalnych i wiarygodności przekazów źródłowych
Piotr MUCHOWSKI, Esseńczycy a karaimi: Problem genezy karaizmu w wypowiedziach karaimów polskich
SPRAWOZDANIA
Mariusz SZMAJDZIŃSKI, Komunikat z sympozjum "Księga nahuma - orędzie, interpretacja i recepcja" (UKSW, Warszawa, 10 maja 2011 r.)
Piotr BRIKS i Cezary KORZEC, Sprawozdanie z IX Walnego Zebrania Stowarzyszenia Biblistów Polskich oraz 50. Sympozjum Biblistów Polskich (Warszawa, 18-20 września 2012)
Mariusz SZMAJDZIŃSKI, Sprawozdanie z Sympozjum "Kościół domem budowanym przez miłość (por. 1 Kor 8,1)" (Lublin, 22 marca 2012)
Łukasz NIESIOŁOWSKI-SPANÒ, Sprawozdanie z VII Sympozjum Starożytna Palestyna/Izrael: "Kobiece - Męskie" (Warszawa, 24-26 Września 2012)
Mariusz SZMAJDZIŃSKI, Sprawozdanie z IV Kolokwiów Orfickich (Nieborów, 3-6 października 2012 r.)
RECENZJA
Bartosz Adamczewski, Retelling the Law. Genesis, Exodus-Numbers, and Samuel-Kings as Sequential Hypertextual Reworkings of Deuteronomy (European Studies in Th eology, Philosophy and History of Religions 1), Frankfurt am Main: Peter Lang 2012, 376 s. (Łukasz Niesiołowski-Spanò)
Ablution, Initiation, and Baptism/Waschungen, Initiation und Taufe. Late Antiquity, Early Judaism, and Early Christianity/Spätantike, Frühes Judentum und Frühes Christentum, vol. I-III, eds. D. Hellholm, T. Vegge, Ø. Norderval, Chr. Hellholm (Beihefte zur Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft und die Kunde der älteren Kirche 176/I-III), Berlin-Boston: Walter de Gruyter 2011, 2024 s. (Dominik Nowak)