Kościół dla świata. Wiarygodność Kościoła w teologicznej interpretacji Dietricha Bonhoeffera
Seria: Jeden Pan, jedna wiara, t. 17
Piotr Kopiec
ISBN: 978-83-7363-773-3
Stron: 274
Format: B5
Rok wydania: 2008
Przedstawione opracowanie ma trójetapowy cel: 1) Wskazanie, że chrystocentryzm w teologii Dietricha Bonhoeffera jest rozumiany w ten sposób, by widzieć Chrystusa blisko człowieka, w ludzkiej rzeczywistości, nie tylko tej eschatologicznej, niebieskiej, ale także tej ziemskiej, cielesnej, obarczonej smutkiem, cierpieniem i brzydotą, iż Chrystus łączy w sobie obie rzeczywistości. Chrystus wszedł realnie w świat, a jego obecność należy rozumieć nie tylko duchowo czy metafizycznie, ale wręcz empirycznie. 2) Przedstawienie "chrystologicznej determinanty" eklezjologii, a więc ścisłego uwarunkowania zdefiniowanego Kościoła w opisanej perspektywie chrystocentrycznej. 3) Udowodnienie, iż pojęcie wiarygodności Kościoła jest określone właśnie przez tak rozumianą chrystocentryczność. Analiza tych trzech zagadnień teologii Bonhoeffera oraz synteza płynących z niej wniosków pozwolą zarówno na komplementarne jej ujęcie, jak i na wydobycie refleksji dotyczącej wiarygodności Kościoła. Owa perspektywa głównego zagadnienia da również okazję do przedstawienia całego kompleksu głębokich myśli Bonhoeffera, jego idei, intuicji i wniosków wzbogacających ogólną myśl teologiczną i wiarę oraz refleksję nad nią współczesnego chrześcijanina. (ze Wstępu)
SPIS TREŚCI
WSTĘP
Rozdział I
DETERMINANTY EKLEZJOLOGII BONHOEFFERA
1.1. Determinanta doktrynalna
1.1.1. Pojęcie Kościoła w świetle filozoficznych kategorii Kanta i Hegla
1.1.2. Schleiermachera koncepcja religii
1.1.3. Interpretacja chrześcijaństwa w ujęciu teologii liberalnej
1.1.4. Karl Holi i renesans luterański
1.2. Determinanta biograficzna
1.2.1. Wpływ atmosfery domu rodzinnego
1.2.2. Walka o Kościół (Kirchenkampf)
1.2.3. Seminarium w Finkenwalde
1.2.4. Więzienie w Tegel
Rozdział II
KOŚCIÓŁ EMPIRYCZNY
2.1. Elementarne pojęcia socjologii Kościoła
2.1.1. Osoba
2.1.2. Relacja osobowo-wspólnotowa
2.1.3. Osoba kolektywna
2.1.4. Akty wolitywne
2.1.5. Grupy społeczne
2.1.6. Duch obiektywny
2.2. Elementarne założenia antropologii Kościoła
2.2.1. Zarys antropologii luterańskiej
2.2.2. Istota grzechu pierworodnego
2.2.3. Dialektyczny schemat Adama i Chrystusa
2.3. Realizacja i aktualizacja Kościoła
2.3.1. Realizacja Kościoła - zastępcze działanie Chrystusa
2.3.2. Aktualizacja Kościoła - Sanctorum communio
2.4. Empiryczny kształt Kościoła
2.4.1. Sanctorum communio a Kościół empiryczny
2.4.2. Kościół ludowy a Kościół dobrowolny
2.4.3. Kościół jako wspólnota ducha
Podsumowanie
Rozdział III
KOŚCIÓŁ NAŚLADOWANIA
3.1. Analiza relacji naśladowania
3.1.1. Istota naśladowania
3.1.2. Komponenty naśladowania
3.1.3. Naśladowanie a pośrednictwo Chrystusa
3.1.4. Naśladowanie a "nadzwyczajność" chrześcijaństwa
3.1.5. Naśladowanie a "większa sprawiedliwość"
3.1.6. Antropologia naśladowcy
3.2. Eklezjologia Ciała Chrystusa
3.2.1. Eklezjologiczna perspektywa istoty wcielenia
3.2.2. Sakramentalna perspektywa naśladowania
3.2.3. Przymioty eklezjalne
3.3. Widzialność Kościoła jako konsekwencja naśladowania
3.4. Konkretyzacja eklezjologii naśladowania
3.4.1. Eklezjologiczna analiza wspólnoty chrześcijańskiej
3.4.2. Eklezjologia polityczna
Rozdział IV
KOŚCIÓŁ DLA ŚWIATA
4.1. Hermeneutyczne zasady interpretacji teologii Ethik i Widerstand und Ergebung
4.2. Kościół jako zwiastun przykazania Bożego
4.2.1. Pojęcie i przymioty etyki
4.2.2. Teologiczny fundament etyki - pojęcie przykazania Bożego
4.2.3. Analiza pojęcia mandatu Bożego
4.2.4. Eklezjologiczna konkretyzacja przykazania Bożego
4.2.5. Kościół a świat
4.3. Chrześcijaństwo w dorastającym świecie
4.3.1. Rzeczywistość dorastającego świata
4.3.2. Bezreligijna chrystologia
4.3.3. Kościół w bezreligijnym świecie
ZAKOŃCZENIE
WYKAZ SKRÓTÓW
BIBLIOGRAFIA
ZUSAMMENFASSUNG