#Katecheza a małe grupy szkolne i parafialne. Studium pastoralno-katechetyczne
ISBN: 978-83-7363-626-2
Stron: 516
Format: B5
Rok wydania: 2007
Praca s. dr Haliny Wrońskiej jest od dawna oczekiwaną publikacją. Dotyczy ona problemu współzależności między katechezą a grupami parafialnymi i szkolnymi oraz wykorzystania bogatego, a dotychczas niedostatecznie docenianego potencjału wychowawczego i formacyjnego małych grup szkolnych i parafialnych w skuteczniejszym osiąganiu celów katechezy. Podjęty problem rozwiązany jest wielowymiarowo i interdyscyplinarnie. Praca jest cennym wkładem do badań katechetycznych stanowi solidne opracowanie naukowe aktualnego i ważnego problemu katechetycznego. Rozprawa odpowiada na apel Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, wzywającej wykładowców katechetyki do pogłębionej refleksji nad skutecznością dzisiejszej katechezy. Praca nie tylko zawiera taką refleksję, ale także podaje wnioski i wskazania pastoralne. (z Recenzji)
SPIS TREŚCI
WSTĘP
ROZDZIAŁ I
RELACJE MIĘDZY NAUCZANIEM RELIGII W SZKOLE A KATECHEZĄ PARAFIALNĄ
1. Ukierunkowanie nauczania religii w szkole
1.1. Koncepcje nauczania religii w szkole w krajach Europy Zachodniej
1.2. Poszukiwanie modelu nauczania religii w Polsce
1.3. Cele, zadania i metody realizacji lekcji religii w szkole
2. Specyfika katechezy parafialnej
2.1. Parafia miejscem realizacji katechezy
2.2. Cele i zadania katechezy parafialnej
2.3. Katecheza permanentna dostosowana do wieku
3. Komplementarność nauczania religii w szkole i katechezy parafialnej
3.1. Dyskusje nad relacją między szkolnym nauczaniem religii a katechezą parafialną
3.2. Komplementarność nauczania religii w szkole i katechezy parafialnej według dokumentów Kościoła
3.3. Korelacja nauczania religii z edukacją szkolną
3.4. Komplementarność nauczania religii w szkole i katechezy parafialnej w Programie nauczania religii
ROZDZIAŁ II
GRUPA JAKO ŚRODOWISKO KATECHETYCZNO-WYCHOWAWCZE
1. Pojęcie, rodzaje i dynamika funkcjonowania grupy
1.1. Pojęcie i rodzaje grup
1.2. Dynamika funkcjonowania grupy
2. Grupy szkolne i ich znaczenie wychowawcze
2.1. Rola klasy szkolnej w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
2.2. Struktura i morale grupy klasowej
2.3. Znaczenie wychowawcze grup szkolnych
3. Grupy parafialne i ich znaczenie pastoralno-katechetyczne
3.1 Znaczenie pastoralno-katechetyczne grup parafialnych
3.2. Katecheza w ruchach i grupach religijnych
ROZDZIAŁ III
WPŁYW GRUPY NA TOŻSAMOŚĆ KATECHEZY
1. Znaczenie grupy w przepowiadaniu słowa Bożego i w liturgii
1.1. Rola Biblii w katechezie małych grup
1.2. Rola liturgii w katechezie małych grup
2. Rola grupy w rozwoju wiary i życia chrześcijańskiego
2.1. Wiara jako łaska i dar
2.2. Wiara wyrażona świadectwem życia
2.3. Katecheza kulturowa wychowująca do życia chrześcijańskiego
2.4. Postawa wiary drogą do życia chrześcijańskiego
3. Współpraca katechetyczna różnych grup i środowisk
3.1. Współpraca katechetyczna rodziny i parafii
3.2. Współpraca rodziny i parafii ze szkołą
3.3. Współpraca katechetyczna z mediami
ROZDZIAŁ IV
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA W GRUPIE JAKO INSPIRACJA DLA KATECHEZY
1. Czynniki wspólnototwórcze katechezy
1.1. Wspólnotowy charakter katechezy
1.2. Rola słowa Bożego w katechezie wspólnotowej
1.3. Znaczenie modlitwy i liturgii dla katechezy wspólnotowej
2. Katechetyczny dialog międzyosobowy
2.1. Pojęcie i warunki dialogu
2.2. Katecheza w służbie dialogu zbawczego
2.3. Dialog katechety z katechizowanymi
2.4. Dialog katechety z rodzicami uczniów i z gronem pedagogicznym
3. Animacyjna postawa katechety
3.1. Ogólna charakterystyka postaw
3.2. Animacja jako styl relacji osobowych katechety
3.3. Katecheta-animator wobec napięć i konfliktów w grupie
ROZDZIAŁ V
PROPOZYCJE METODYCZNE SŁUŻĄCE DYNAMIZOWANIU KATECHEZY
1. Formacja permanentna katechetów
1.1. Formacja permanentna w służbie rozwoju osobowości katechety
1.2. Czynniki sprzyjające formacji katechetów
1.3. Miejsce formacji permanentnej w programie duszpasterskim
1.4. Ośrodki i formy formacji
2. Programowanie katechetyczne
2.1. Istota i etapy programowania
2.2. Organizacja programowania
2.3. Współpraca różnych podmiotów programowania katechetycznego
3. Koordynacja i weryfikacja działalności katechetycznej
3.1. Koordynacja jako etap zorganizowanej działalności katechetycznej
3.2. Rola koordynacyjna różnych podmiotów katechezy
3.3. Weryfikacja jako etap zorganizowanej działalności katechetycznej
3.4. Samokontrola i samoocena pracy katechetycznej
ZAKOŃCZENIE
WYKAZ SKRÓTÓW
BIBLIOGRAFIA
SUMMARY
RIASSUNTO
TABLE OF CONTENTS
INDICE
Klienci, którzy kupili ten produkt, kupili także:
-
#Świadectwo chrześcijańskie jako...Cena 9,00 zł
-
#Duszpasterstwo w świetle...Cena 16,00 zł
-
Rodzina jako Kościół domowyCena 57,75 zł