Lewy baner

Perspektywy wychowania językowego oraz edukacji dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu w Polsce

Perspektywy wychowania językowego oraz edukacji dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu w Polsce

Pobierz

Książka w wersji elektronicznej (plik pdf)

Kazimiera Krakowiak
ISBN:
978-83-8288-099-1
Stron: 85
Format: B5
Rok wydania: 2023

Celem publikacji jest przedstawienie głosu w dyskusji na temat potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu w obecnej sytuacji, zmienionej dzięki osiągnięciom nauk medycznych i technologii protetycznych oraz rozwojowi wiedzy logopedycznej i pedagogicznej. Autorka wskazuje na wielorakie zróżnicowanie potrzeb poszczególnych osób i przedstawia koncepcję spersonalizowanego podejścia do doboru sposobów wspomagania ich rozwoju i wychowania językowego oraz do wyboru ścieżek edukacyjnych. Praca przyjmuje formę eseju opartego na syntezie wyników wielostronnych badań logopedycznych oraz na wieloletnim doświadczeniu i znajomości dobrych praktyk.


Spis treści

 
Wstęp
Słowo od autorki
1. Perspektywy i dylematy dwujęzycznej edukacji dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu
1.1. Podstawowe założenia
1.2. Uzasadnienie potrzeby nowych rozwiązań organizacyjnych i metodycznych w edukacji dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu
1.3. Potrzeba oraz istota dwujęzycznej edukacji dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu
1.4. Typologia form edukacji dwujęzycznej
1.5. Metody wychowania językowego i nauczania języka polskiego
1.6. Pytania i dylematy dotyczące rozwiązań organizacyjnych w edukacji oraz doboru metod nauczania dzieci i młodzieży z uszkodzeniami słuchu do ich potrzeb
1.7. Wnioski i postulaty
1.8. Podsumowanie


2. Cel i warunki skuteczności stosowania Metody Fonogestów
2.1. Wprowadzenie
2.2. Strategie radzenia sobie z trudnościami dzieci z uszkodzeniami słuchu
2.3. Potrzeby rozwojowe dziecka z uszkodzeniem słuchu
2.4. Zdolności niemowląt słyszących
2.5. Istota trudności dziecka z uszkodzeniem słuchu
2.6. Główny cel stosowania Metody Fonogestów
2.7. Psychopedagogiczne wyjaśnienie skuteczności stosowania Metody Fonogestów
2.8. Przyczyny trudności w upowszechnieniu Metody Fonogestów w Polsce


3. Kilka uwag o modułowo-warstwowej strukturze podstawy programowej kształcenia ogólnego


4. Nieporozumienia dotyczące edukacji włączającej (niewyłączającej)


Literatura

0991