
Kultura organizacyjna good governance w jednostkach administracji publicznej. Podręcznik dobrych praktyk
Marzena Cichorzewska, Dawid Kostecki
ISBN: 978-83-8061-981-4
Stron: 192
Format: B5
Rok wydania: 2021
Spis treści
Wstęp   
Rozdział I
Modele administracji publicznej   
1. Uwagi wprowadzające   
2. Zarządzanie humanistyczne   
3. Administracja publiczna   
4. Zarządzanie publiczne   
5. Zarządzanie publiczne a administracja publiczna   
6. Modele administracji publicznej w ujęciu retrospektywnym   
6.1. Model idealnej biurokracji   
6.2. Model menadżerski (New Public Menagement)   
6.3. Model governance   
Rozdział II
Etos służby publicznej   
1. Pojęcie etosu   
2. Istota i misja służby publicznej   
3. Determinanty etosu urzędniczego   
3.1. Pozycja społeczna   
3.2. Pozycja prawna   
4. Zasady służby cywilnej   
5. Ideał cech osobowych urzędnika   
Rozdział III
Kultura organizacyjna   
1. Pojęcie kultury organizacyjnej   
2. Kultura organizacyjna w ujęciu E. Scheina   
3. Kultura organizacyjna w ujęciu G. Hofstede   
4. Kultura organizacyjna w ujęciu K.S. Camerona i R.E. Quinna   
5. Kultura organizacyjna w ujęciu R. Harrisona   
6. Funkcje kultury organizacyjnej   
Rozdział IV
Kultura organizacyjna good governance w jednostkach administracji publicznej   
1. Kultura informacyjna   
2. Kultura języka pisanego   
2.1. Geneza prawna kultury języka pisanego   
2.2. Kultura polskiego języka urzędowego   
2.3. Opracowania błędów językowych w pismach urzędowych   
2.4. Tekst urzędowy jako dyskurs   
2.5. Narzędzia podnoszenia kultury pisemnej komunikacji urzędowej   
3. Kompetencje społeczne pracowników   
3.1. Kompetencje społeczne w zarządzaniu   
3.2. Metody badania kompetencji społecznych pracowników   
4. Zasady modelu kultury organizacyjnej good governance   
Rozdział V
Narzędzie diagnostyczne poziomu kultury good governance   
1. Diagnozowane obszary   
2. Narzędzie diagnozujące - pozyskanie danych   
3. Przygotowanie do diagnozy - kwestie formalne   
3.1. Inicjowanie diagnozy   
3.2. Osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie diagnozy   
3.3. Komunikowanie przeprowadzenia diagnozy   
3.4. Proces zbierania danych - wskazówki   
3.4.1. Dane obiektywne   
3.4.2. Dane subiektywne   
3.5. Integracja oraz kontrola pozyskanych danych   
3.6. Instrukcja korzystania z narzędzia diagnozującego   
3.7. Interpretacja wyników   
Rozdział VI
Praktyka kształtowania kultury organizacyjnej  good governance w urzędzie   
1. Infrastruktura etyczna   
2. Ramy prawne   
3. Odpowiedzialność urzędnika   
3.1. Odpowiedzialność karna   
3.2. Odpowiedzialność dyscyplinarna i porządkowa   
3.3. Odpowiedzialność cywilna   
3.4. Odpowiedzialność społeczna   
4. Doradcy ds. etyki   
5. Doskonalenie zawodowe   
6. Kodeksy zawodowe
  
Zakończenie   
Suplement
Dobre Praktyki   
Przykład 1. Kodeks etyczny pracowników Urzędu Miasta Torunia   
Przykład 2. Kodeks Etyki Pracowników Urzędu Miasta Gdyni   
Przykład 3. Kodeks Etyki Narodowego Centrum Badań i Rozwoju   
Przykład 4. Budżet Obywatelski - miasto Lublin   
Przykład 5. Stworzenie Zespołu Doradców Etycznych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów   
Aneks
Narzędzie diagnostyczne do mierzenia poziomu kultury organizacyjnej good governance   
Wykaz literatury   
Spis tabel   
Spis wykresów   
Spis rysunków