Lewy baner

Kształtowanie się prawnego systemu oświaty w Polsce w latach 1918-1939

Kształtowanie się prawnego systemu oświaty w Polsce w latach 1918-1939

55,00 zł
Brutto
Ilość
Obecnie brak na stanie

Magdalena Pyter
ISBN:
978-83-8061-824-4
Stron: 484
Format: B5 (oprawa twarda)
Rok wydania: 2020


Spis treści

Wykaz skrótów

Wstęp
Temat, cel pracy i stan badań
Bibliografia
Metoda pracy i problemy metodologiczne
Układ pracy

1. Sytuacja szkolnictwa przed rokiem 1918
1.1. Oświata w strukturach zaborczych
1.1.1. Edukacja w zaborze pruskim
1.1.2. Oświata na terenach Galicji
1.1.3. Nauczanie pod zaborem rosyjskim
1.1.4. Edukacja w Księstwie Warszawskim
1.1.5. Szkolnictwo Królestwa Polskiego
1.2. Nauczanie na ziemiach polskich w czasie pierwszej wojny światowej
Podsumowanie

2. Organizacja systemu oświaty od 1918 r.
2.1. Sytuacja społeczno-polityczna na terenach Rzeczypospolitej Polskiej po odzyskaniu niepodległości
2.2. Odrębności w systemach prawa oświatowego u progu niepodległości
2.3. Dyskusje co do struktur organizacyjnych oświaty
2.3.1. Postulaty oświatowe poszczególnych frakcji politycznych
2.3.2. Kościół katolicki wobec wychowania szkolnego
2.4. Unifikacja administracji oświatowej
2.5. Pierwsze ustawodawstwo oświatowe
2.6. Projekty reform i reformy systemowe
2.6.1. Sejm Nauczycielski jako inicjator rozwiązań systemowych
2.6.2. Ministerialne propozycje reformatorskie
2.6.2.1. Próby określenia nowych założeń oświatowych przez ministra Stanisława Grabskiego
2.6.2.2. Projekt reformy ministra Gustawa Dobruckiego
2.6.2.3. Reforma Kazimierza Świtalskiego
2.6.2.4. Reforma ustrojowa ministra Janusza Jędrzejewicza
2.7. Prawo do nauki mniejszości narodowych
Podsumowanie

3. Ramy organizacyjno-prawne działalności władz oświatowych
3.1. Władze centralne w systemie oświaty
3.1.1. Organy doradcze działające przy Ministrze WRiOP
3.2. Okręgowe władze szkolne
3.2.1. Kuratorzy i kuratoryjne okręgi szkolne
3.2.2. Inspektorzy i okręgi powiatowe
Podsumowanie

4. Regulacje prawne w zakresie funkcjonowania oświaty
4.1. Zasady zakładania, finansowania i likwidacji szkół
4.1.1. Zakładanie i finansowanie szkół publicznych
4.1.2. Budownictwo szkół publicznych
4.1.2.1. Działalność Towarzystwa Popierania Budowy Publicznych Szkół Powszechnych
4.1.3. Zakładanie i finansowanie szkół prywatnych
4.1.4. Likwidacja szkół
4.2. Organy zarządu i kontroli szkół
4.2.1. Organy zarządu
4.2.2. Organy kontrolne szkół
4.3. Prawne zasady realizacji obowiązku szkolnego
4.3.1. Zakres realizacji przymusu szkolnego
4.3.2. Kontrola i egzekucja administracyjna obowiązku szkolnego
4.4. Założenia wychowawczo-opiekuńcze, programy nauczania i podręczniki szkolne
4.4.1. Organizacja systemu wychowawczo-opiekuńczego
4.4.2. Programy nauczania
4.4.3. Podręczniki szkolne
Podsumowanie

5. Rodzaje i typy szkół umiejscowionych w systemie oświaty
5.1. Rodzaje szkół
5.1.1. Rola szkół publicznych w systemie oświaty
5.1.2. Szkoły prywatne
5.1.2.1. Nadawanie szkołom prywatnym uprawnień szkół publicznych
5.2. Typy szkół
5.2.1. Szkoły powszechne jako podstawa systemu edukacyjnego
5.2.2. Szkoły średnie
5.2.2.1. Gimnazja niższego i wyższego stopnia
5.2.2.2. Szkoły licealne
5.2.3. Szkoły zawodowe

Podsumowanie
6. Status prawny nauczycieli
6.1. Zasady kształcenia nauczycieli
6.1.1. Dokształcanie kadry nauczycielskiej
6.1.2. Szkolenie nauczycieli specjalistów
6.2. Prawne aspekty wykonywania zawodu nauczyciela
6.3. Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli
Podsumowanie

Zakończenie

Bibliografia
I. Źródła
II. Literatura
III. Netografia

Indeks nazwisk

 

9788380618244