
Samorząd zawodowy inżynierów budownictwa jako samorząd zawodu zaufania publicznego
Joanna Smarż
ISBN: 978-83-7702-702-8
Stron: 350
Format: B5
Rok wydania: 2013
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział I
Pojęcie i geneza samorządów zawodowych
1. Pojęcie samorządu zawodowego
2. Początki samorządu zawodowego
3. Rozwój samorządu zawodowego w Polsce
4. Powstanie samorządu zawodowego inżynierów budownictwa
5. Podsumowanie
Rozdział II
Konstytucyjne uwarunkowania tworzenia samorządów zawodowych
1. Samorządy zawodowe w świetle art. 17 ust. 1 Konstytucji
2. Samorządy zawodowe w świetle art. 17 ust. 2 Konstytucji
3. Porównanie statusu samorządów zawodowych z art. 17 Konstytucji
4. Samorząd zawodowy a samorząd terytorialny
5. Istnienie samorządów zawodowych jako wyraz zasady decentralizacji władzy publicznej
6. Propozycja zmiany przepisu art. 17 Konstytucji
7. Podsumowanie
Rozdział III
Istota zawodu zaufania publicznego
1. Definiowanie pojęcia "wolny zawód"
2. Definiowanie pojęcia "zawód zaufania publicznego"
3. Zawód inżyniera budownictwa jako zawód zaufania publicznego
3,1. Cechy przypisywane grupie zawodów zaufania publicznego
3.2. Powołanie w drodze ustawy samorządu zawodowego, unormowanego w art. 17 Konstytucji
3.3. Społeczne przekonanie o zaliczeniu zawodu inżyniera do grupy zawodów zaufania publicznego
3.4. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego
3.5. Uznanie w Europie zawodu inżyniera budownictwa za zawód regulowany
4. Podsumowanie
Rozdział IV
Struktura organizacyjna i zadania samorządu zawodowego inżynierów budownictwa
1. Struktura organizacyjna samorządu zawodowego inżynierów budownictwa
2. Zadania samorządu zawodowego inżynierów budownictwa
2.1. Zadania izby inżynierów budownictwa z zakresu administracji publicznej
2.1.1. Sprawowanie nadzoru nad należytym i sumiennym wykonywaniem zawodu przez członków izby
2.1.2. Nadawanie uprawnień budowlanych, uznawanie kwalifikacji zawodowych oraz nadawanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego
2.1.3. Opiniowanie minimalnych wymagań programowych w zakresie kształcenia zawodowego inżynierów budownictwa
2.1.4. Prowadzenie listy członków samorządu zawodowego
2.1.5. Ustalanie zasad etyki zawodowej
2.1.6. Prowadzenie sądownictwa dyscyplinarnego
2.1.7. Współdziałanie z organami administracji rządowej i organami samorządu terytorialnego oraz z innymi samorządami zawodowymi i stowarzyszeniami zawodowymi
2.1.8. Opiniowanie projektów aktów prawnych .
2.2. Zadania izby inżynierów budownictwa niemające charakteru zadań publicznych
2.2.1. Reprezentowanie interesów zawodowych swoich członków
2.2.2. Współdziałanie w doskonaleniu kwalifikacji swoich członków
2.2.3. Organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych oraz innych form pomocy materialnej członkom samorządów zawodowych
3. Prawne formy wykonywania zadań publicznych przez izbę inżynierów budownictwa
4. Podsumowanie
Rozdział V
Nadzór i kontrola nad działalnością samorządów zawodowych
1. Wzajemna relacja i znaczenie pojęć "nadzór" i "kontrola"
2. Nadzór i kontrola wewnętrzna
3. Nadzór i kontrola zewnętrzna
4. Kontrola sądowa
5. Podsumowanie
Rozdział VI
Członkostwo w samorządzie zawodowym
1. Zasada obowiązkowego członkostwa w izbie inżynierów budownictwa oraz prawa i obowiązki z tym związane
2. Uzasadnienie obowiązkowego członkostwa w samorządzie zawodowym
3. Ocena obowiązkowego członkostwa w samorządzie zawodowym dokonana przez Trybunał Konstytucyjny
4. Stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich oraz jego wniosek do Trybunału Konstytucyjnego
5. Ocena wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego
6. Kwestionowanie zasady obligatoryjnego członkostwa w izbie inżynierów budownictwa
7. Podsumowanie
Rozdział VII
Ocena działalności samorządów zawodowych
1. Ogólna ocena działania samorządów zawodowych
2. Ocena działalności Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa
3. Deregulacja
4. Podsumowanie
Rozdział VIII
Wnioski de lege lata i postulaty de lege ferenda
Bibliografia
The Professional Self-Governing Body of the Civil Engineers as a Public Trust Self-Governing Body. Summary