
#W poszukiwaniu modelu standardów etycznych administracji publicznej w Polsce
Tomasz Barankiewicz
ISBN: 978-83-7702-642-7
Stron: 322
Format: B5
Rok wydania: 2013
SPIS TREŚCI
WYKAZ SKRÓTÓW
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ I
ADMINISTRACJA I MODELE STANDARDÓW ETYCZNYCH - PODSTAWY TEORETYCZNE
1. Uwagi terminologiczne
2. Administracja publiczna i jej zawodowe kadry
3. Wartość poznawcza modeli teoretycznych
4. Typologia modeli standardów etycznych administracji publicznej
4.1. Modele teoretyczne i modele normatywne
4.2. Modele negatywne i modele pozytywne
4.3. Modele proceduralne i modele materialne
4.4. Modele personalne i modele zdepersonalizowane
4.5. Modele systemowe i modele niesystemowe
5. Czynniki kształtujące współczesne modele standardów etycznych administracji publicznej
5.1. Uwagi wstępne
5.2. Nowy ład społeczno-kulturowy
5.3. Społeczeństwo komunikacyjne i społeczeństwo sieci
5.4. Wyzwania współczesnej filozofii prawa
5.4.1. Nowy pozytywizm prawniczy (New Legal Positivism)
5.4.2. Niepozytywistyczne koncepcje prawa
5.4.3. Reinterpretacja związków prawa i moralności a standardy etyczne administracji publicznej
5.5. Wyzwania aksjologiczne administracji publicznej
5.6. Konwergencja kultur administracyjnych
5.7. Nowe idee organizacji i zarządzania w sferze publicznej
6. Wzrastające znaczenie i status współczesnej etyki administracyjnej
7. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ II
MODEL ODPOWIEDZIALNOŚCI
1. Odpowiedzialność - pojęcie, założenia i nowe koncepcje
2. Współczesna filozofia odpowiedzialności
2.1 Klasyczna ontologia odpowiedzialności w ujęciu R. Ingardena
2.2. Postklasyczna ontologia odpowiedzialności w ujęciu G. Pichta i H. Jonasa
3. Podstawowe kategoria myślenia o odpowiedzialności w administracji publicznej
3.1. Odpowiedzialność prawna i etyczna
3.2. Odpowiedzialność przedmiotowa i podmiotowa
3.3. Odpowiedzialność bierna i czynna
3.4. Odpowiedzialność negatywna i pozytywna
3.5. Odpowiedzialność autonomiczna i refleksyjno-responsywna
4. Rodzaje odpowiedzialności pracownika administracji publicznej
4.1. Odpowiedzialność karna
4.2. Odpowiedzialność cywilna
4.3. Odpowiedzialność dyscyplinarna i porządkowa
4.4. Odpowiedzialność społeczna
4.5. Odpowiedzialność moralna indywidualna
5. Uzasadnienie modelu etycznych standardów odpowiedzialności
6. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ III
MODEL PROCEDURALNY
1. Uwagi terminologiczne
2. Wzrost zainteresowania proceduralnymi teoriami prawa i sprawiedliwości społecznej
2.1. Proceduralne teorie umowy społecznej
2.2. Proceduralne teorie racjonalnego dyskursu społecznego
2.3. Proceduralne teorie hermeneutyczno-personalistyczne
2.4. Proceduralne teorie systemów społecznych i prawa refleksyjnego
3. Budowa systemu etycznych standardów proceduralnych
3.1. Systemowość i multicentryzm prawa
3.2. Systemowość i społeczny konsekwentny pluralizm moralny
3.3. Katalog etycznych standardów proceduralnych
4. Etyczne a prawne standardy procedury administracyjnej
5. Uzasadnienie modelu etycznych standardów proceduralnych - wartość zaufania proceduralnego
6. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ IV
MODEL ARETOLOGICZNY
1. Uwagi terminologiczne
2. Odrodzenie teorii cnót w etyce XX w.
3. Charakterystyka współczesnej teorii cnót
4. Możliwości współczesnej teorii cnót w budowaniu etyki urzędniczej
4.1. Perspektywy urzędniczej teorii cnót
4.2. Ograniczenia urzędniczej teorii cnót
5. Etyczny wzór osobowy urzędnika
5.1. Wzór osobowy w ujęciu socjologiczno-psychologicznym
5.2. Wzór osobowy w ujęciu teorii cnót
6. Podstawowe płaszczyzny osobowego wzoru urzędnika
6.1. Cnoty obywatelskie
6.2. Kryteria etyczne rekrutacji i selekcji kadr administracji publicznej
6.3. Cechy osobowo-moralne urzędnika
6.3.1. Naczelne cechy osobowo-moralne
6.3.1.1. Uwagi ogólne
6.3.1.2. Uczciwość
6.3.1.3. Uprzejmość
6.3.1.4. Życzliwość
6.3.1.5. Odpowiedzialność i gotowość przyjęcia krytyki
6.3.2. Pomocnicze cechy osobowo-moralne
6.3.2.1. Rzetelność
6.3.2.2. Sumienność
6.3.2.3. Dążenie do rozwoju zawodowego
7. Uzasadnienie modelu etycznych standardów aretologicznych
8. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ V
MODEL STRUKTURACYJNY
1. Uwagi wstępne
2. Teoria strukturacji A. Giddensa
2.1. Rozwój podejścia strukturacyjnego
2.2. Podstawowe elementy teorii strukturacji
2.2.1. Krytyka funkcjonalizmu i strukturalizmu w naukach społecznych
2.2.2. Pojęcie "strukturacji"
2.2.3. Refleksyjne monitorowanie działania (reflexive monitoring of action)
2.2.4. Stratyfikacyjnym model podmiotu działania (stratification model of the agent)
2.2.5. Osobliwy charakter struktury społecznej
2.2.6. Nowy "wyszukany porządek administracyjny"
2.2.7. Czasoprzestrzeń i bezpieczeństwo instytucjonalnych praktyk społecznych
3. Zastosowanie teorii strukturacji do budowy nowego modelu standardów etycznych administracji publicznej
3.1. Zastosowanie teoretyczno-badawcze
3.1.1. Nowy paradygmat badawczy etyki administracyjnej
3.1.2. Dobre praktyki administracyjne jako przedmiot badań
3.2. Zastosowania praktyczne
3.2.1. Refleksyjność jako warunek inteligentnej i responsywnej administracji publicznej
3.2.2. Dualność struktury refleksyjnej administracji publicznej
3.2.3. Dualność podmiotu refleksyjnej administracji publicznej
4. Uzasadnienie modelu strukturacyjnego
5. Uwagi końcowe
ZAKOŃCZENIE
WYKAZ ŹRÓDEŁ I LITERATURY
In search of a model for ethical standards of public administration in Poland (Summary)