Lewy baner

Oswald Balzer i lwowska szkoła historycznoprawna

Oswald Balzer i lwowska szkoła historycznoprawna

40,95 zł
Brutto
Ilość
Obecnie brak na stanie

Magdalena Pyter
ISBN:
978-83-7363-109-5
Stron: 406
Format: B5
Rok wydania: 2010

Celem pracy jest przedstawienie rozwoju oraz funkcjonowania lwowskiej szkoły historycznoprawnej. Należy zaznaczyć, że podjęta w pracy próba przedstawienia lwowskiego środowiska historyków prawa, ich poglądów i badań, obejmuje szeroki zakres problemów i wymaga odpowiedzi na pojawiające się pytania. Ich zawartość treściową najogólniej można ująć w następującej formie: czy XIX-wieczna sytuacja polityczna i społeczna - w monarchii austriackiej oraz Galicji - sprzyjała rozwojowi nauk historycznoprawnych jakie kierunki przybierały badania historycznoprawne w pozostającym pod zaborami kraju jakie były struktury organizacyjne wydziałów prawniczych jakie poglądy reprezentował Oswald Balzer, jego współpracownicy i uczniowie jak, z formalnego i merytorycznego punktu widzenia, prowadzono wykład z zakresu historii prawa i seminarium naukowe które prace z dorobku szkoły można uznać za reprezentatywne oraz jak przedstawiała się pozanaukowa działalność lwowskiego środowiska historycznoprawnego. (ze Wstępu)


SPIS TREŚCI

WSTĘP

ROZDZIAŁ I. WARUNKI ZEWNĘTRZNE ROZWOJU I FUNKCJONOWANIA SZKOŁY
1. Oddziaływanie historiografii prawniczej w XIX i XX w. na lwowskie środowisko historycznoprawne
2. Zmiany ustrojowo-prawne w monarchii habsburskiej i ich wpływ na powstanie szkoły
3. Organizacja Uniwersytetu Lwowskiego oraz Wydziału Prawa jako miejsc rozwoju i działania szkoły
Podsumowanie

ROZDZIAŁ II. ROLA OSWALDA BALZERA W PROCESIE TWORZENIA SZKOŁY
1. Oswald Balzer i jego poglądy na istotę i funkcjonowanie nauki
2. Wkład Oswalda Balzera w powstanie Katedry Historii Prawa Polskiego
3. Oswald Balzer jako kierownik seminarium naukowego
Podsumowanie

ROZDZIAŁ III. LWOWSKIE ŚRODOWISKO HISTORYCZNOPRAWNE
1. Uczestnictwo uczniów Oswalda Balzera w działalności szkoły
2. Udział współpracowników Oswalda Balzera w funkcjonowaniu szkoły
Podsumowanie

ROZDZIAŁ IV. DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA SZKOŁY
1. Główne kierunki badań
1.1. Badania nad historią praw słowiańskich i początkami państwa polskiego
1.2. Historia ustroju i prawa sądowego dawnej Polski
1.3. Przyczyny upadku państwa polskiego
2. Polemiki z innymi środowiskami akademickimi
2.1. Polemika nad ustrojem państwa polskiego
2.2. Poglądy na temat przyczyn rozbiorów Polski
2.3. Miejsce dyscyplin historycznoprawnych w wykształceniu prawniczym
3. Edycja materiałów źródłowych
Podsumowanie

ROZDZIAŁ V. INNE FORMY AKTYWNOŚCI SZKOŁY
1. Działalność przedstawicieli szkoły w towarzystwach naukowych
2. Udział lwowskich historyków prawa w życiu publicznym
Podsumowanie

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA
INDEKS OSOBOWY

9788377021095