Lewy baner

Wychowanie fizyczne w zreformowanej szkole. T. 1

Wychowanie fizyczne w zreformowanej szkole. T. 1

21,00 zł
Brutto
Ilość
Obecnie brak na stanie

Ranga i miejsce wychowania fizycznego w polskiej szkole.

Barbara Wolny
ISBN:
83-7363-413-4
Stron: 286
Format: A5
Rok wydania: 2006


Spis treści

WSTĘP

Rozdział I
OD SPORTU JAKO DZIEDZINY DZIAŁALNOŚCI DO DZIEDZINY WYCHOWANIA I PRZEDMIOTU NAUCZANIA

1. Rola wychowania fizycznego w perspektywie historycznej
1.1. Źródła wychowania fizycznego w starożytności
1.2. Kulturowe i cywilizacyjne podłoże rozwoju idei wychowania fizycznego w starożytności
1.2.1. Cywilizacje Dalekiego Wschodu
1.2.2. Wpływ kultury starożytnego Egiptu
1.2.3. Decydujące znaczenie starożytności greckiej i rzymskiej w wartościowaniu wychowania fizycznego
1.3. Wpływ średniowiecza na kształtowanie się aksjologii wychowania fizycznego
1.4. Rozwój idei wychowania fizycznego w czasach nowożytnych
1.4.1. Kultura odrodzenia a rozwój nowego wartościowania wychowania fizycznego
1.4.2. Wpływ wartościowania XVII i XVIII w. (okres oświecenia i baroku)
1.4.3. Wartości wychowania fizycznego okresu Polski rozbiorowej (XIX w.)
1.4.4. Wiek XX - nowe spojrzenie na wartości sportu i wychowania fizycznego
1.4.5. Współczesne wartości wychowania fizycznego w związku z wychowaniem do rekreacji i wypoczynku
2. Trzy wersje naukowego spojrzenia na wartości wychowania fizycznego - analiza porównawcza
2.1. Tradycyjna wersja biotechniczna wychowania fizycznego. Wychowanie fizyczne jako "wychowanie/kształtowanie ciała i zabiegi około ciała"
2.2. Kulturowa koncepcja wychowania jako krzewienie kultury fizycznej
2.3. Pedagogiczna wersja wychowania fizycznego oparta na tzw. repedagogizacji
3. Miejsce przedmiotu "wychowanie fizyczne" wśród innych dyscyplin nauczania i wychowania
3.1. Wychowanie fizyczne przed reformą
3.2. Wychowanie fizyczne w zreformowanej szkole
3.3. Wartości lekcji wychowania fizycznego
3.4. Miejsce i rola wychowania fizycznego w zreformowanej szkole
3.5. Ku integralności współczesnej edukacji fizycznej
3.6. Postawa nauczyciela wychowania fizycznego
3.7. Znaczenie wychowania fizycznego we współczesnej szkole
3.8. Edukacja fizyczna w programie Szkoły Promującej Zdrowie

Rozdział II
UCZEŃ JAKO PODMIOT EDUKACJI FIZYCZNEJ W POLSKIEJ SZKOLE

1. Antropologiczne podstawy współczesnego wychowania fizycznego
1.1. Koncepcja człowieka w ujęciu Karola Wojtyły
1.2. Wielowymiarowość osoby wychowanka we współczesnej koncepcji wychowania fizycznego
2. Wychowanie fizyczne a wartość osoby ludzkiej
2.1. Godność osoby w ujęciu pedagogiki otwartej
2.2. "Norma personalistyczna" w wychowaniu fizycznym
3. Wychowanie fizyczne i sport w kontekście założeń antropologii chrześcijańskiego personalizmu
3.1. Integralność osoby w wychowaniu fizycznym i sporcie
3.2. Osoba wychowanka w kontekście oddziaływań wychowania fizycznego i sportu
3.3. Społeczny charakter sportu a jego funkcje w życiu ludzkim

Rozdział III
AKSJOLOGICZNA STRUKTURA PROCESU WYCHOWANIA FIZYCZNEGO

1. Wychowanie fizyczne jako integralna dziedzina wychowania ku wartościom
1.1. Integralna koncepcja wychowania fizycznego we współczesnej szkole
1.2. Wielowymiarowość wychowania fizycznego i jego rola w wychowaniu ku wartościom
1.3. Wpływ wychowania fizycznego i sportu na sfery życia człowieka
2. Proces kształcenia i wychowania fizycznego
2.1. Wychowanie fizyczne jako proces wychowania ku wartościom
2.2. Problem celu w wychowaniu
2.3. Zasady formułowania celów nauczania i wychowania
2.4. Cele ogólne i etapowe wychowania fizycznego
2.5. Operacjonalizacja celów wychowania fizycznego
3. Edukacyjny wymiar wychowania fizycznego
3.1. Aspekt formacyjny sportu szkolnego
3.2. Formacyjny wymiar sportu szkolnego – przygotowanie do właściwego przeżywania wartości sportu

Rozdział IV
AKSJOLOGIA I TELEOLOGIA SPORTU

1. Sport jako wartość
1.1. Pojęcie "wartości" w pedagogice
1.2. Pojęcie "aksjologia sportu"
1.3. Wartość sportu w ofercie aksjologicznej współczesnego wychowania
2. Aksjologiczne i teleologiczne założenia wychowania fizycznego w "Podstawie programowej zreformowanej szkoły"
2.1. Zadania, cele i wartości współczesnej edukacji szkolnej
2.2. Aksjologia wychowania fizycznego
2.3. Wartości na poszczególnych etapach edukacji szkolnej w ujęciu "Podstawy programowej wychowania fizycznego"
2.4. "Aktualizm" i "prospekcja" w założeniach edukacji fizycznej zreformowanej szkoły
3. Wychowanie w kontekście aksjologii sportu
3.1. Wychowanie do odkrywania wartości sportu
3.2. Strategie wychowania ku wartościom zawartym w sporcie

ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA

8373634134