Lewy baner

Kształtowanie umiejętności czytania w edukacji przedszkolnej. Studium porównawcze metod analityczno-syntetycznej i glottodydakty

Kształtowanie umiejętności czytania w edukacji przedszkolnej. Studium porównawcze metod analityczno-syntetycznej i glottodydakty

52,00 zł
Brutto
Ilość

Barbara Borowska
ISBN:
978-83-8061-916-6
Stron: 430
Format:&nbspB5 (twarda oprawa)
Rok wydania: 2021


SPIS TREŚCI

Wprowadzenie

1. Nauka czytania w przedszkolu w latach 1970 w unormowaniach prawnych
1.1. Wytyczne kształtowania umiejętności czytania w przedszkolu zawarte w ustawach o systemie oświaty w latach 90. ubiegłego stulecia
1.2. Regulacje dotyczące nauki czytania w edukacji przedszkolnej wprowadzone na początku XXI wieku
1.3. Konsekwencje zmian w zakresie kształtowania nauki czytania w przedszkolach wynikające z decyzji Ministra Edukacji Narodowej z 2007 roku
1.4. Zalecenia dotyczące nauki czytania wprowadzone przez reformę oświaty w 2016 roku

2. Dojrzałość szkolna dzieci w zakresie nabywania umiejętności czytania
2.1. Ustalenia dotyczące kształtowania dojrzałości dzieci do nauki czytania
2.2. Przegląd wybranych koncepcji i metod badania dojrzałości szkolnej z uwzględnieniem kształtowania umiejętności czytania

3. Wyznaczniki umiejętności czytania w edukacji przedszkolnej
3.1. Czytanie i jego znaczenie
3.2. Sposoby i techniki czytania
3.3. Rozumienie tekstu czytanego
3.4. Czytanie krytyczno-twórcze
3.5. Rola percepcji wzrokowej w czytaniu dzieci
3.6. Percepcja słuchowa i jej funkcje w nabywaniu umiejętności czytania
3.7. Znaczenie mowy i poprawnej artykulacji w procesie czytania

4. Założenia i metody nauki czytania w przedszkolu
4.1. Kształtowanie umiejętności czytania w metodach syntetycznych i analitycznych
4.2. Koncepcja nauki czytania w metodach mieszanych (analityczno-syntetycznych lub syntetyczno-analitycznych)
4.3. Założenia metod globalnych
4.4. Metoda analityczno-syntetyczna o charakterze funkcjonalnym Ewy i Feliksa Przyłubskich
4.5. Nauka czytania i pisania metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
4.6. Odimienna metoda nauki czytania Ireny Majchrzak
4.7. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania&reg Jagody Cieszyńskiej-Rożek

5. Program badań własnych
5.1. Motywy podjęcia analizy porównawczej nauki czytania w przedszkolach zgodnie z metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
5.2. Przedmiot i cel badań
5.3. Problemy badawcze, hipotezy, zmienne i wskaźniki
5.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze
5.5. Dobór próby i organizacja prowadzonych badań

6. Charakterystyka badanej populacji oraz jej środowiska wychowawczego
6.1. Warunki kształtowania umiejętności czytania w wybranych przedszkolach
6.2. Charakterystyka badanych dzieci
6.3. Przygotowanie nauczycieli do nauki czytania w przedszkolu

7. Wyniki badań umiejętności czytania dzieci kształconych metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
7.1. Sposoby prowadzenia analizy porównawczej kształtowania umiejętności czytania u badanych dzieci
7.2. Pamięć fonetyczna badanych sześciolatków kształconych metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
7.3. Tworzenie wyrazów z fonemów przez dzieci uczone metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
7.4. Porównanie znajomości liter wśród dzieci nabywających umiejętność czytania metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
7.5. Tempo czytania badanych przedszkolaków kształconych metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
7.6. Analiza porównawcza technik czytania stosowanych przez dzieci kształcone metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
7.7. Rozumienie tekstu czytanego przez dzieci uczone metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
7.8. Kształtowanie umiejętności czytania przez nauczycieli stosujących metodę analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodę glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego

8. Wnioski z badań nabywania umiejętności czytania przez dzieci kształcone metodą analityczno-syntetyczną Ewy i Feliksa Przyłubskich i metodą glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego
8.1. Wkład prezentowanych badań do pedagogiki w zakresie kształtowania umiejętności czytania w edukacji przedszkolnej
8.2. Rekomendacje do praktyki w edukacji przedszkolnej w odniesieniu do kształtowania umiejętności czytania

Zakończenie

Bibliografia

Spis wykresów
Spis tabel

Aneksy
1. Fotografie
2. Narzędzia badawcze
3. Tabele statystyczne

Abstract

9788380619166
40 Przedmioty