Lewy baner

"Nie głos, ale słowo..." 6. Stres rodzicielski a wsparcie społeczne. Podstawy programu pomocy psychopedagogicznej dla rodziców d

"Nie głos, ale słowo..." 6. Stres rodzicielski a wsparcie społeczne. Podstawy programu pomocy psychopedagogicznej dla rodziców d

38,00 zł
Brutto
Ilość

Aleksandra Borowicz
ISBN:
978-83-8061-875-6
Stron: 260
Format: B5
Rok wydania: 2020


SPIS TREŚCI

Wstęp

Rozdział I. Sytuacja rodzin wychowujących dzieci z niepełnosprawnością słuchową
1. Problemy rodzin wychowujących dzieci z uszkodzeniami słuchu
2. Reakcje rodziców na wiadomość o ubytku słuchu dziecka
3. Wychowanie dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie
4. Komunikacja językowa w rodzinie dziecka niesłyszącego

Rozdział II. Problematyka stresu rodzicielskiego
1. Dotychczasowe badania nad stresem
2. Konsekwencje zdrowotne związane z przeżywaniem stresu
3. Dotychczasowe badania nad stresem rodzicielskim
4. Specyfika stresu przeżywanego przez matki dzieci z uszkodzeniami słuchu
5. Specyfika stresu przeżywanego przez ojców dzieci z uszkodzeniami słuchu

Rozdział III. Radzenie sobie ze stresem rodzicielskim jako czynnik prawidłowego funkcjonowania rodziny dziecka niesłyszącego
1. Style i strategie radzenia sobie ze stresem
2. Wpływ wsparcia społecznego na poziom stresu
3. Światowe badania dotyczące radzenia sobie ze stresem przez rodziców dzieci niesłyszących

Rozdział IV. Realizacja potrzeby pomocy rodzinom wychowującym dzieci niesłyszące
1. Pomoc psychologiczna dla rodzin dzieci z uszkodzeniami słuchu
2. Programowanie pomocy psychopedagogicznej dla rodziców dzieci z uszkodzeniami słuchu
3. Programy pomocy dzieciom i ich rodzinom
4. Współpraca rodziców ze specjalistami zajmującymi się pomocą dziecku z niepełnosprawnością

Rozdział V. Metodologia badań własnych
1. Przedmiot, cele i problemy badawcze
2. Metody, techniki i narzędzia badawcze
2.1. Skala Stresu Rodzicielskiego (PSI) - R.R. Abidin
2.2. Skala Obszarów Wsparcia Rodziców Dziecka z Uszkodzonym Słuchem (SOW) - A. Borowicz
2.3. Karta informacyjna o dziecku i jego rodzinie - A. Borowicz
3. Charakterystyka badanej grupy
4. Organizacja badań i sposób gromadzenia materiału
5. Zastosowane procedury statystyczne

Rozdział VI. Charakterystyka stresu rodzicielskiego i obszarów wsparcia rodziców dzieci z niepełnosprawnością słuchową
1. Charakterystyka stresu rodziców dzieci z uszkodzeniami słuchu
2. Charakterystyka obszarów wsparcia rodziców dzieci niesłyszących
3. Współzmienność stresu z obszarami wsparcia rodziców

Rozdział VII. Stres rodzicielski i obszary wsparcia a płeć rodziców, stopień uszkodzenia słuchu dziecka, sposób protezowania i wiek dziecka
1. Porównanie stresu i obszarów wsparcia matek i ojców dzieci z uszkodzeniami słuchu
2. Analiza zróżnicowania grupy badawczej względem stopnia uszkodzenia słuchu dziecka
3. Analiza stresu i wsparcia ocenionego przez rodziców dzieci wyposażonych w aparat słuchowy lub implant ślimakowy
4. Porównanie stresu i obszarów wsparcia rodziców ze względu na wiek dziecka

Rozdział VIII. Przykładowe studia przypadków rodziców dzieci z uszkodzeniem słuchu z wykorzystaniem Skali Stresu Rodzicielskiego i Skali Obszarów Wsparcia Rodziców Dziecka z Uszkodzonym Słuchem
1. Studium 39-letniej matki dziecka z lekkim uszkodzeniem słuchu
2. Studium 45-letniej matki dziecka z głębokim uszkodzeniem słuchu
3. Studium 38-letniego ojca dziecka z głębokim uszkodzeniem słuchu

Rozdział IX. Podstawy programu pomocy psychopedagogicznej dla rodziców dzieci z uszkodzeniami słuchu w świetle badań własnych
1. Ogólne wskazania do programu pomocy psychopedagogicznej dla rodziców dzieci z uszkodzeniami słuchu
2. Proponowane moduły programu pomocy psychopedagogicznej dla rodziców dzieci niesłyszących

Zakończenie

Bibliografia

Spis tabel
Spis wykresów
Spis rysunków

Aneks

9788380618756
81 Przedmioty