
Osoba i rodzina wobec wyzwań cywilizacyjnych Nagroda Stowarzyszenia Wydawców Katolickich Feniks 2020
Pedagogia integralnego rozwoju i edukacji w koncepcji ochrony Edmunda Bojanowskiego.
s. Maria Opiela
ISBN: 978-83-8061-656-1
Stron: 236
Format: B5
Rok wydania: 2019
SPIS TREŚCI
Wstęp
I. Cywilizacja - przestrzenią życia, rozwoju, edukacji i działania człowieka i rodziny
1. Rozumienie pojęcia cywilizacja i jej analiza w świetle filozofii klasycznej
2. Analiza dziejów ludzkości i cywilizacji podstawą koncepcji ochrony Edmunda Bojanowskiego
3. Kontekst współczesnych wyzwań cywilizacyjnych wobec człowieka, rodziny i edukacji
II. Antropologiczne podstawy integralnego rozwoju, wychowania i kształcenia w koncepcji ochrony E. Bojanowskiego
1. Kim jest wychowanek? Filozoficzna koncepcja człowieka
2. Dlaczego wychowywać? Znaczenie wczesnej edukacji dla rozwoju i życia człowieka
3. Osoba wychowawcy - predyspozycje i rola w integralnym wychowaniu dziecka
III. Metafizyczne podstawy pedagogii integralnego rozwoju i edukacji osoby w koncepcji ochrony Edmunda Bojanowskiego
1. Wychowanie i ochrona jako główne pojęcia w ujęciu Bojanowskiego
2. Religijno-filozoficzne podstawy wychowania osoby
3. Integralne ujęcie wychowania w koncepcji E. Bojanowskiego
4. Wychowanie a inne formy wspierania rozwoju dziecka - integracja elementów procesu wczesnej edukacji
IV. Problem wartości w procesie wychowania (aksjologia i aretologia) w koncepcji ochrony Edmunda Bojanowskiego
1. Ochrona osoby przez wychowanie - wartość jako trwanie relacji osobowych
2. Priorytet rodziny w przekazie dobra i rola wczesnej edukacji
3. Wartości chrześcijańskie i wynikające z prawa naturalnego w edukacji
4. W jakim celu wychowywać?
V. Ochrona osoby i rodziny wobec wyzwań cywilizacyjnych w koncepcji pedagogii integralnego rozwoju i edukacji Edmunda Bojanowskiego
1. Aktualność założeń koncepcji ochrony Edmunda Bojanowskiego
2. Ochrona jako instytucja - miejsce rodzimego wiązania życia rodzinnego i budowania wspólnoty wychowującej
3. Podmiotowy wymiar pedagogii integralnego rozwoju i edukacji w koncepcji ochrony E. Bojanowskiego
4. Ochrona osoby w pedagogii integralnego rozwoju i wczesnej edukacji w koncepcji E. Bojanowskiego - metody, formy i środki
Zakończenie
Bibliografia