Lewy baner

Wychowanie do prawdy. Rozważania wokół myśli Wojciecha Chudego

Wychowanie do prawdy. Rozważania wokół myśli Wojciecha Chudego

28,00 zł
Brutto
Ilość
Obecnie brak na stanie

Marta Filipowicz
ISBN:
978-83-8061-460-4
Stron: 280
Format: B5
Rok wydania: 2017


SPIS TREŚCI

Słowo wprowadzające (Alina Rynio)

Wstęp

Rozdział 1
Filozoficzno-antropologiczne podstawy wychowania osoby

1.1. Osoba jako podmiot wychowania
1.1.1. Wymiary osoby ludzkiej
1.1.2. Cechy osoby ludzkiej
1.1.3. Osoba ludzka i jej transcendencja
1.1.3.1. Transcendencja przez prawdę
1.1.3.2. Transcendencja przez wolność
1.2. Personalistyczne ujęcie wychowania
1.2.1. Rodzaje personalizmu i ich konsekwencje
1.2.2. Personalistyczne wychowanie osoby
1.2.3. Godność jako podstawa wychowania personalistycznego
1.3. Prawda a wychowanie osoby
1.3.1. Wartość prawdy w wychowaniu
1.3.2. Prawda jako zasada dialogu pedagogicznego

Rozdział 2
Filozoficzne konotacje prawdy

2.1. Filozoficzno-antropologiczne podstawy prawdy
2.1.1. Prawda w wybranych koncepcjach
2.1.2. Prawda a jej poznanie
2.1.3. Prawda a nauka
2.2. Doświadczenie prawdy w życiu osoby ludzkiej
2.2.1. Prawda a wolność
2.2.2. Prawda wobec miłości
2.2.3. Prawda a rozum i wiara
2.3. Prawda w życiu społecznym
2.3.1. Prawda w istnieniu wspólnot
2.3.2. Kultura jako miejsce urzeczywistniania się prawdy

Rozdział 3
Zagrożenia wychowania do prawdy

3.1. Kłamstwo jako zagrożenie wychowania do prawdy
3.1.1. Istota i próba zdefiniowania kłamstwa
3.1.2. Rodzaje kłamstwa w wychowaniu i typy kłamstw naukowych
3.1.3. Kłamstwo w relacji wychowawczej
3.2. Manipulacja zagrożeniem wychowania do prawdy
3.2.1. Manipulacja w wychowaniu
3.2.2. Manipulacja w mass mediach
3.2.3. Manipulacja a zakłamanie społeczne
3.3. Deformacje wychowania jako zagrożenia wychowania do prawdy
3.3.1. Nadużycie prawdy jako zagrożenie wychowania do prawdy
3.3.2. Zdrada wychowania
3.3.3. Przemoc względem drugiego człowieka
3.3.4. Grzech jako zło społeczne
3.4. Wymiar samookłamywania
3.4.1. Rodzaje i motywy samookłamywania
3.4.2. Samookłamywanie jako proces

Rozdział 4
Pedagogia prawdy

4.1. Etos nauczyciela i wychowawcy
4.1.1. Rola prawdy w życiu pedagoga
4.1.2. Autorytet pedagogiczny i jego rola w wychowaniu
4.1.3. Prawdomówność fundamentem komunikacji w wychowaniu do prawdy
4.1.4. Postawa pedagoga
4.2. Afirmacja prawdy
4.2.1. Wymiary wychowania do prawdy
4.2.1.1. Negatywny wymiar wychowania do prawdy
4.2.1.2. Pozytywny wymiar wychowania do prawdy
4.2.2. Zasady obrony prawdy
4.2.3. Wychowanie charakteru i sumienia
4.2.4. Pedagogia miłości najważniejszą formą afirmacji prawdy
4.3. Środowiska urzeczywistniające wychowanie do prawdy
4.3.1. Instytucjonalne środowiska wychowawcze
4.3.1.1. Rodzina środowiskiem urzeczywistniającym wychowanie do prawdy
4.3.1.2. Szkoła środowiskiem wychowania do prawdy
4.3.1.3. Kościół środowiskiem wychowania do prawdy
4.3.2. Wspólnoty narodowe jako nieformalne środowiska wychowawcze
4.4. Śmierć jako wyraz prawdy o życiu
4.4.1. Pedagogia umierania
4.4.2. Afirmacja i ochrona życia
4.4.3. Odchodzenie z nadzieją

Zakończenie

Bibliografia
1. Literatura źródłowa
1.1. Publikacje książkowe Wojciecha Chudego
1.2. Artykuły Wojciecha Chudego
2. Literatura pomocnicza

9788380614604