Wyznaczniki współczesnego systemu wychowania i edukacji w Szwecji
ks. Jerzy Król
ISBN: 978-83-7702-949-7
Stron: 294
Format: B5
Rok wydania: 2014
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział I
HISTORYCZNE I IDEOWE UWARUNKOWANIA PEDAGOGII W SZWECJI
1. Związek wychowania i edukacji z Kościołem luterańskim
2. Wychowanie religijne w szkole. Lekcja religii a edukacja szkolna
3. Tendencje progresywne. Utrata spójności wychowania
4. Zmiany ideowe po 1960 r. Nowa rola nauczyciela i wychowania religijnego
5. Idee humanistyczne, a wychowanie i edukacja
6. Podsumowanie
Rozdział II
WYCHOWANIE I EDUKACJA W SŁUŻBIE SPOŁECZNOŚCI DEMOKRATYCZNEJ
1. Demokratyczne wyznaczniki wychowania i edukacji
2. Demokratyczne wartości podstawą działań wychowawczych i edukacyjnych
3. Demokratyczne wartości, a poczucie obywatelstwa i szwedzkiej tożsamości
4. Kultura w wychowaniu i edukacji
5. Interkulturowy oraz internacjonalny wymiar wychowania i edukacji
6. Podsumowanie
Rozdział III
CELE I METODY W PROCESIE WYCHOWAWCZO-EDUKACYJNYM
1. Etyka w wychowaniu i w edukacji
2. Główne idee wychowawczo-pedagogiczne. Cele wychowania i nauczania
3. Indywidualizacja jako podstawowa metoda wychowawczoedukacyjna
4. Indywidualna wartość dziecka w centrum działań wychowawczych i edukacyjnych
5. Krytyka indywidualizacji
6. Troska o przestrzeganie i rozwój praw dziecka. Ojcostwo, macierzyństwo, adopcja
7. Podsumowanie
Rozdział IV
RODZINA I SZKOŁA JAKO MIEJSCE WYCHOWANIA ORAZ EDUKACJI
1. Rodzina - wychowawcze i opiekuńcze zadania rodziców
2. Zadania i funkcjonowanie szkoły
3. Decentralizacja szkolnictwa
4. Szkolny program wychowania równościowego
5. Szkoła stróżem wartości. Interakcja szkoły, społeczeństwa i państwa
6. Podsumowanie
Zakończenie
Determinants of the modern system of upbringing and education in Sweden. Summary
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks osobowy