Lewy baner

Świadomość wychowawcza we współczesnej rodzinie

Świadomość wychowawcza we współczesnej rodzinie

24,00 zł
Brutto
Ilość
Obecnie brak na stanie

Ewelina Świdrak
ISBN:
978-83-7702-813-1
Stron: 206
Format: B5
Rok wydania: 2013


SPIS TREŚCI

Wstęp

Rozdział I
Świadomość - historia i definicje pojęcia
1. Wielowymiarowość rozumienia świadomości
1.1. Świadomość w poglądach wybranych filozofów do połowy XIX wieku
1.2. Rozumienie świadomości na gruncie psychologii
1.3. Świadomość w filozofii personalistycznej jako podstawa programu wychowania osób
2. Definicyjne ujęcie świadomości

Rozdział II
Świadomość wychowawcza w literaturze pedagogicznej
1. Definiowanie świadomości wychowawczej
2. Strukturalne elementy świadomości wychowawczej
2.1. Elementy świadomości wychowawczej w koncepcjach wybranych autorów
2.2. Elementy świadomości wychowawczej wyróżnione na podstawie analizy procesu wychowawczego
2.2.1. Świadomość wychowawcza w kontekście istoty wychowania
2.2.2. Świadomość wychowawcza a rozumienie ideałów i celów wychowania
2.2.3. Świadomość wychowawcza a rozumienie metod wychowania
2.2.4. Świadomość błędów popełnionych w wychowaniu
3. Funkcje świadomości wychowawczej

Rozdział III
Rodzina miejscem świadomego wychowania jej członków
1. Przemiany rodziny jako tło funkcjonowania świadomości wychowawczej
2. Czynniki kształtujące świadomość wychowawczą we współczesnej rodzinie
2.1. Czynniki wewnętrzne
2.1.1. Hierarchia wartości
2.1.2. Odpowiedzialność rodzicielska
2.1.3. Postawa otwartości wobec wychowania
2.1.4. Wrażliwość wychowawcza
2.1.5. Zdolność krytycznej oceny siebie i docierających lub posiadanych informacji związanych z wychowaniem
2.1.6. Czujność wychowawcza
2.1.7. Refleksyjność związana z wychowaniem
2.2. Czynniki zewnętrzne
2.2.1. Rodzina jako czynnik kształtujący świadomość wychowawczą
2.2.2. Szkoła jako czynnik kształtujący świadomość wychowawczą
2.2.3. Kościół jako czynnik kształtujący świadomość wychowawczą
2.2.4. Media
2.2.5. Państwo
3. Kształtowanie się świadomości wychowawczej w modelu rozwojowym rodziny
3.1. Poziomy świadomości wychowawczej w modelu rozwojowym rodziny
3.2. Kształtowanie się świadomości wychowawczej w poszczególnych fazach rozwoju rodziny
3.2.1. Narzeczeństwo i małżeństwo bez dzieci
3.2.2. Faza rodzicielska
3.2.3. Stadium odchodzenia dzieci i małżeństwa odłączonego od dzieci
3.2.4. Dziadkowie i wnuki
4. Specyfika świadomości wychowawczej w poszczególnych pokoleniach rodziny

Rozdział IV
Zagrożenia świadomości wychowawczej w rodzinie
1. Specyfika wychowania w rodzinie jako kontekst działania nieświadomych wpływów wychowawczych
2. Czynniki zagrażające świadomemu wychowaniu we współczesnej rodzinie
2.1. Zagrożenia wynikające z wpływu osób żyjących w rodzinie
2.2. Zagrożenia wynikające z zewnętrznych warunków kulturowo-społecznych

Rozdział V
Implikacje pedagogiczne
1. Kształtowanie świadomości wychowawczej pilną potrzebą społeczną
2. Zadania dla środowisk wychowawczych, mające na celu podnoszenie świadomości wychowawczej
2.1. Zadania dla rodziny
2.2. Zadania dla szkół i poradni
2.3. Zadania dla Kościoła
2.4. Zadania dla mediów
2.5. Zadania dla państwa

Zakończenie

Bibliografia

9788377028131