Lewy baner

Wiedza między słowem a obrazem

Wiedza między słowem a obrazem

44,10 zł
Brutto
Ilość

Seria: Studia nad wiedzą T. 3

red. Mariusz Zemło, Arkadiusz Jabłoński, Jan Szymczyk
ISBN:
978-83-7702-131-6
Stron: 542
Format: B5
Rok wydania: 2010

Kolejna publikacja w cyklu 'Studia nad Wiedzą' poświęcona jest wiedzy w kontekście relacji: słowo - obraz logosfera - ikonosfera. Logosfera to środowisko słowa, w którym ono w pełni wybrzmiewa i przyjmuje ostateczne kształty. Każda logosfera jest inna, gdyż ze swej natury jest funkcją wyrażającego siebie człowieka - a ten jest niepowtarzalny, choć zarazem jest istotą społeczną funkcjonującą w grupie i reprezentująca jej poglądy.[...]
Ikonosfera, będąca niewątpliwie dopełnieniem logosfery, również potrzebuje sensu - sensu odnoszącego się do naszych zachowań, czyli autokreowanych obrazów, ale i sensu dotyczącego obrazów będących pokłosiem naukowego oglądu rzeczywistości. Ikonosfera jest środowiskiem obrazu, a ściślej warstwą społecznego środowiska człowieka, zbudowanego z obrazów. Dominująca we współczesnej przestrzeni społecznej rola obrazu i jednoczesna marginalizacja słowa są wyrazem upraszczanie znaczeń i zawężenia refleksji na rzecz odbioru emocjonalnego. Z tego tez powodu - szczególnie w kontekście prezentowanej publikacji - należy przywracać właściwe proporcje pomiędzy logosfera i ikonosferą, wskazując na przynależne im miejsce w kształtowaniu potencjału poznawczego jednostki. (z Przedmowy)


SPIS TREŚCI

PRZEDMOWA

JĘZYKOWY I IRONICZNY KSZTAŁT WIEDZY

AKADIUSZ JABŁOŃSKI
Iluzja językowa i ikoniczna w społecznym widzeniu świata

MARIUSZ ZEMŁO
Językowe uwarunkowania wiedzy

EWA KRAWCZAK
Jak obrazy łączą się ze światem? Człowiek wobec "semiurgicznej manipulacji"

MACIEJ KOCIUBA
Wiedza zupełna - struktura epistemologicznego marzenia

PIOTR KULAS
Relatywizm w odczarowanym świecie

KRZYSZTOF PIRÓG
Tekstualizm Richarda Rortyego,

HENRYK RASZKIEWICZ
Wyrazistość struktury obrazu: pomiar kwestionariuszowy oraz związek z cechami temperamentu, osobowości i stylami myślenia u kobiet i mężczyzn


DZIEDZICTWO OBRAZÓW I OBRAZY DZIEDZICTWA

PIOTR KOCHANEK
Boska prawica a europocentryzm

DOROTA CYNGOT, ANNA ZALEWSKA
Słowo i obraz na archeologicznej wystawie "Pradzieje ziem polskich".

MARTA TRĘBACZEWSKA
Folklor, fakelore, folkloryzm... czyli jak skonstruować nową tradycję?

BORYS CYMBROWSKI
Wiedza a tożsamość regionalna w perspektywie socjologii Norberta Eliasa. Rozważania teoretyczne i próba zastosowania empirycznego

JAROSŁAW ZAŁĘCKI
Edukacja międzykulturowa a obraz Niemca w świadomości młodego pokolenia (na przykładzie programów polsko-niemieckiej wymiany młodzieży)

JANINA ZABIELSKA
Miasto jako obraz - jak "czytać" miasto?

AGNIESZKA MAREK
Rola kultury organizacyjnej w tworzeniu i rozpowszechnianiu wiedzy w organizacji


WŁADZA OBRAZÓW I OBRAZY WŁADZY

JAN SZYMCZYK
Układy patronacko-klienckie w perspektywie społecznych uwarunkowań wiedzy: pomiędzy oglądami a obrazami

LECH W. ZACHER
Wideopolityka - nowa technologia oddziaływania i władzy (Wstępne refleksje i predykcje)

JOANNA BIELECKA-PRUS
Analiza władzy w przekazie wizualnym. Wybrane problemy metodologii badań

PIOTR PAWLISZAK
Dramaturgiczny i interpretatywny wymiar humoru politycznego. Analiza internetowego dyskursu satyrycznego zwolenników konkurencyjnych partii politycznych

MAREK CZYRKA
Czy słowa dają władzę? Wiedza o faktach w wystąpieniach publicznych lubelskich radnych miejskich w okresie II RP

ANNA NIEWIADOMY
Eksploatacja sfery symbolicznej współczesnej polskiej lewicy


WIEDZA KONSTRUKCJI LITERACKICH

KAMIL RUSIŁOWICZ
W poszukiwaniu utraconej rzeczywistości: ontologia świata przedstawionego

PAWEŁ ĆWIKŁA
Obraz rewolucji W oczach Zachodu

KAROLINA WOJTASIK
Literatura piękna jako źródło wiedzy o rzeczywistości społecznej. Przypadki francuskie


WIEDZA PRZEKAZÓW MEDIALNYCH

TOMASZ PECIAKOWSKI
"My, wykształciuchy" - obraz inteligenta w tygodniku "Polityka"

PIOTR BIRSKI
Sondaże w mediach - źródło samowiedzy czy dezinformacji?

ALINA ZENKOVICH
Słowo i obraz w serwisie informacyjnym TVP1

MARCIN MARCZUK
Postrzeganie Internetu jako źródła wiedzy wśród studentów

MAŁGORZATA KAWALEC
Obraz stosunków polsko-ukraińskich w rzeszowskiej prasie lat czterdziestych XX w. Publicystyczne kreowanie rzeczywistości w zniewolonym społeczeństwie


WIEDZA OBRAZÓW POPKULTURY

JAN POLESZCZUK
Gesty i słowa. Znaczenia ról społecznych zaklęte w obrazy

MACIEJ TOMCZAK
Obrazki wiedzy - wiedza obrazków. Komiksy jako źródło reprodukcji i kreacji rzeczywistości

JERZY STACHOWIAK
O czynieniu wiedzy moralnym zobowiązaniem do działania. Symbolika religijna i mechanizmy retoryczne w Niewygodnej prawdzie

AGNIESZKA ŁASZCZYŃSKA
Wykorzystanie osiągnięć wiedzy w przekazie reklamowym do skutecznej manipulacji odbiorcą

9788377021316
81 Przedmioty