Wiedza między słowem a obrazem
Seria: Studia nad wiedzą T. 3
red. Mariusz Zemło, Arkadiusz Jabłoński, Jan Szymczyk
ISBN: 978-83-7702-131-6
Stron: 542
Format: B5
Rok wydania: 2010
Kolejna publikacja w cyklu 'Studia nad Wiedzą' poświęcona jest wiedzy w kontekście relacji: słowo - obraz logosfera - ikonosfera. Logosfera to środowisko słowa, w którym ono w pełni wybrzmiewa i przyjmuje ostateczne kształty. Każda logosfera jest inna, gdyż ze swej natury jest funkcją wyrażającego siebie człowieka - a ten jest niepowtarzalny, choć zarazem jest istotą społeczną funkcjonującą w grupie i reprezentująca jej poglądy.[...]
Ikonosfera, będąca niewątpliwie dopełnieniem logosfery, również potrzebuje sensu - sensu odnoszącego się do naszych zachowań, czyli autokreowanych obrazów, ale i sensu dotyczącego obrazów będących pokłosiem naukowego oglądu rzeczywistości. Ikonosfera jest środowiskiem obrazu, a ściślej warstwą społecznego środowiska człowieka, zbudowanego z obrazów. Dominująca we współczesnej przestrzeni społecznej rola obrazu i jednoczesna marginalizacja słowa są wyrazem upraszczanie znaczeń i zawężenia refleksji na rzecz odbioru emocjonalnego. Z tego tez powodu - szczególnie w kontekście prezentowanej publikacji - należy przywracać właściwe proporcje pomiędzy logosfera i ikonosferą, wskazując na przynależne im miejsce w kształtowaniu potencjału poznawczego jednostki. (z Przedmowy)
SPIS TREŚCI
PRZEDMOWA
JĘZYKOWY I IRONICZNY KSZTAŁT WIEDZY
AKADIUSZ JABŁOŃSKI
Iluzja językowa i ikoniczna w społecznym widzeniu świata
MARIUSZ ZEMŁO
Językowe uwarunkowania wiedzy
EWA KRAWCZAK
Jak obrazy łączą się ze światem? Człowiek wobec "semiurgicznej manipulacji"
MACIEJ KOCIUBA
Wiedza zupełna - struktura epistemologicznego marzenia
PIOTR KULAS
Relatywizm w odczarowanym świecie
KRZYSZTOF PIRÓG
Tekstualizm Richarda Rortyego,
HENRYK RASZKIEWICZ
Wyrazistość struktury obrazu: pomiar kwestionariuszowy oraz związek z cechami temperamentu, osobowości i stylami myślenia u kobiet i mężczyzn
DZIEDZICTWO OBRAZÓW I OBRAZY DZIEDZICTWA
PIOTR KOCHANEK
Boska prawica a europocentryzm
DOROTA CYNGOT, ANNA ZALEWSKA
Słowo i obraz na archeologicznej wystawie "Pradzieje ziem polskich".
MARTA TRĘBACZEWSKA
Folklor, fakelore, folkloryzm... czyli jak skonstruować nową tradycję?
BORYS CYMBROWSKI
Wiedza a tożsamość regionalna w perspektywie socjologii Norberta Eliasa. Rozważania teoretyczne i próba zastosowania empirycznego
JAROSŁAW ZAŁĘCKI
Edukacja międzykulturowa a obraz Niemca w świadomości młodego pokolenia (na przykładzie programów polsko-niemieckiej wymiany młodzieży)
JANINA ZABIELSKA
Miasto jako obraz - jak "czytać" miasto?
AGNIESZKA MAREK
Rola kultury organizacyjnej w tworzeniu i rozpowszechnianiu wiedzy w organizacji
WŁADZA OBRAZÓW I OBRAZY WŁADZY
JAN SZYMCZYK
Układy patronacko-klienckie w perspektywie społecznych uwarunkowań wiedzy: pomiędzy oglądami a obrazami
LECH W. ZACHER
Wideopolityka - nowa technologia oddziaływania i władzy (Wstępne refleksje i predykcje)
JOANNA BIELECKA-PRUS
Analiza władzy w przekazie wizualnym. Wybrane problemy metodologii badań
PIOTR PAWLISZAK
Dramaturgiczny i interpretatywny wymiar humoru politycznego. Analiza internetowego dyskursu satyrycznego zwolenników konkurencyjnych partii politycznych
MAREK CZYRKA
Czy słowa dają władzę? Wiedza o faktach w wystąpieniach publicznych lubelskich radnych miejskich w okresie II RP
ANNA NIEWIADOMY
Eksploatacja sfery symbolicznej współczesnej polskiej lewicy
WIEDZA KONSTRUKCJI LITERACKICH
KAMIL RUSIŁOWICZ
W poszukiwaniu utraconej rzeczywistości: ontologia świata przedstawionego
PAWEŁ ĆWIKŁA
Obraz rewolucji W oczach Zachodu
KAROLINA WOJTASIK
Literatura piękna jako źródło wiedzy o rzeczywistości społecznej. Przypadki francuskie
WIEDZA PRZEKAZÓW MEDIALNYCH
TOMASZ PECIAKOWSKI
"My, wykształciuchy" - obraz inteligenta w tygodniku "Polityka"
PIOTR BIRSKI
Sondaże w mediach - źródło samowiedzy czy dezinformacji?
ALINA ZENKOVICH
Słowo i obraz w serwisie informacyjnym TVP1
MARCIN MARCZUK
Postrzeganie Internetu jako źródła wiedzy wśród studentów
MAŁGORZATA KAWALEC
Obraz stosunków polsko-ukraińskich w rzeszowskiej prasie lat czterdziestych XX w. Publicystyczne kreowanie rzeczywistości w zniewolonym społeczeństwie
WIEDZA OBRAZÓW POPKULTURY
JAN POLESZCZUK
Gesty i słowa. Znaczenia ról społecznych zaklęte w obrazy
MACIEJ TOMCZAK
Obrazki wiedzy - wiedza obrazków. Komiksy jako źródło reprodukcji i kreacji rzeczywistości
JERZY STACHOWIAK
O czynieniu wiedzy moralnym zobowiązaniem do działania. Symbolika religijna i mechanizmy retoryczne w Niewygodnej prawdzie
AGNIESZKA ŁASZCZYŃSKA
Wykorzystanie osiągnięć wiedzy w przekazie reklamowym do skutecznej manipulacji odbiorcą