Lewy baner

Społeczno-gospodarcze aspekty współpracy polsko-niemieckiej

Społeczno-gospodarcze aspekty współpracy polsko-niemieckiej

29,40 zł
Brutto
Ilość

red. Oleg Gorbaniuk, Bartosz Jóźwik
ISBN:
978-83-7363-996-6
Stron: 276
Format: B5
Rok wydania: 2009

Mamy nadzieje, że przedstawiony zbiór opracowań odnoszących się do społeczno-gospodarczych aspektów współpracy polsko-niemieckiej będzie ciekawą interdyscyplinarną i aktualną analizą tych relacji, a badania wizerunku Niemców i Niemiec wśród Polaków przybliżą odpowiedź na pytanie, jak na zawirowania na poziomie politycznym, społecznym, gospodarczym i medialnym reagują społeczeństwa obu krajów. Mimo uczestnictwa w strefie Schengen, Polskę i Niemcy nadal dzieli granica cywilizacyjna. Z uwagi na tę asymetrię monitorowanie percepcji niemieckiego partnera wśród Polaków leży w interesie nie tylko Niemiec, lecz także Polski, ponieważ bariery w pogłębianiu wzajemnych relacji mogą niekiedy tkwić w samych Polakach. (ze Wstępu)


Spis treści

Wprowadzenie (prof. dr hab. Andrzej Gil)
Wstęp (Oleg Gorbaniuk, Bartosz Jóźwik)
Abstracts
Abstraktum


CZĘŚĆ I
WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARDOWA

Stosunki Niemiec z Polską: uwarunkowania wewnętrzne i międzynarodowe (Dominik Jankowski, Tomasz Kapuśniak)
Główne formy współpracy gospodarczej Polski i Niemiec na początku XXI w. (Elżbieta Czarny, Andżelika Kuźnar, Katarzyna Sledziewska)
Niemcy wobec swobody przepływu osób w Unii Europejskiej po 2004 r. Perspektywa Polski (Stanisław Konopacki)


CZĘŚĆ II
WSPÓŁPRACA PRZYGRANICZNA

Niemcy i Polacy na transgraniczu (Zbigniew Kurcz)
Problemy bezpieczeństwa społecznego w opinii studentów pogranicza polsko-niemieckiego (Robert Bartłomiejski, Robert Woźniak)
Współpraca gospodarcza i kulturalna realizowana na pograniczu polsko-niemieckim w ramach euroregionów na początku XXI wieku (Małgorzata Dziembała)
Uwarunkowani i perspektywy rozwoju współpracy transgranicznej regionów Polski Zachodniej i Wschodniej. Analiza porównawcza (Bartosz Jóźwik)


CZĘŚĆ III
PERCEPCJA I WIZERUNEK NIEMIEC

Percepcja Niemiec i Niemców przez Polaków (Adam Biela)
Stereotypy w postrzeganiu Niemiec i Niemców oraz ich wpływ na działania kształtujące wizerunek kraju (Magdalena Florek)
Struktura skojarzeń Polaków z państwem niemieckim na tle pozostałych krajów świata (Dorota Lewicka, Oleg Gorbaniuk)
Cechy charakteru państwa niemieckiego w percepcji Polaków na tle innych krajów świata (Marta Bogusz, Oleg Gorbaniuk)
Wizerunek Niemiec i narodu niemieckiego wśród polskiej młodzieży (Oleg Gorbaniuk)

Noty o Autorach

9788373639966
21 Przedmioty