
Kreowanie tożsamości szkoły. Tom 2: Konteksty historyczne, społeczno-kulturowe, edukacyjne
red. Krystyna Chałas, Beata Komorowska
ISBN: 978-83-7363-897-6
Stron: 608
Format: B5 (oprawa twarda)
Rok wydania: 2009
SPIS REŚCI
Wprowadzenie (Krystyna Chałas)
I. Historyczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania tożsamości szkoły
Mieczysław Rusiecki
Uwarunkowania tożsamości szkół jezuickich w XVI—XVII wieku
Ks. Edward Walewander
Tożsamość szkoły w nauczaniu Kościoła na Lubelszczyźnie w okresie międzywojennym
Aldona Zakrzewska
Ideologiczne uwarunkowania tożsamości szkoły w Drugiej Rzeczypospolitej
Edyta Sadowska
Tożsamość polskiej szkoły w krajach pozaeuropejskich (lata 1940-1947)
Elżbieta Gorloff
Organizacja szkolnictwa ogólnokształcącego na Pomorzu Środkowym w latach 1945-1989 i jej determinanty
Elżbieta Dolata
Rola ruchu higienicznego w kształtowaniu tożsamości szkoły galicyjskiej w okresie autonomicznym
Bronisława Kulka
Tożsamość szkoły - między dawnymi a nowymi laty
Teresa Maresz
Edukacja historyczna we współczesnej szkole polskiej a kształtowanie tożsamości narodowej i regionalnej
Klaudia Węc
Kształtowanie tożsamości w dobie "kultury narcyzmu"
Jan T. Mróz
Społeczno-kulturowe uwarunkowania tożsamości szkoły - wczoraj, dziś' i jutro
Edyta Wolter
Tradycja kulturowa w procesie kreowania edukacyjnej tożsamości
Krystyna Ferenz
Szkoła jako instytucja w społeczności lokalnej
Elżbieta Gaweł-Luty
Edukacja wobec kreowania tożsamości jednostki
Anna Karpińska
Szkoła niejedno ma imię
Waldemar Furmanek
Wychowanie do wartości drogą budowania tożsamości szkoły
Anna Gomóła
Polak w rosyjskiej szkole - analiza pewnego przypadku
Tadeusz Bąk
Subkultura młodzieżowa jako droga do tożsamości
Wioletta Szymczak
Przygotowanie do uczestnictwa jako istotne zadanie szkoły
Ewa Tłuczek-Tadla
Zaufanie społeczne a kultura zaufania w szkole
Jan Zowczak
Motywy wyboru zawodu nauczycielskiego w warunkach polskiej transformacji - perspektywa socjologiczna
Ewelina Swidrak
Tożsamość społeczna uczniów - korzyści i zagrożenia
Marian Kopczewski
Rola autorytetu w kształtowaniu tożsamości nauczyciela
Tadeusz Wolan
Kształtowanie tożsamości osobistej uczniów w warunkach zmiany edukacyjnej (pedagogiczne reminiscencje)
II. Tożsamość szkoły i jej podmiotów - wzajemne zależności
Sławomir Pasikowski
Dystans od Ja jako wskaźnik dynamiki identyfikacji ze szkołą u przyszłych nauczycieli
Monika Szpringer, Grażyna Nowak-Starz, Małgorzata Markowska
Rola pedagoga w kreowaniu rzeczywistości profilaktyczno-wychowawczej szkoły
Beata Komorowska
Problemy tożsamościowe ucznia w wieku gimnazjalnym
Marta Buk-Cegiełka
Sytuacje edukacyjne w nauczaniu zintegrowanym stwarzające szanse kreowania tożsamości postkonwencjonalnej
Jacek Tendej
Troska o tożsamość wspólnoty szkolnej na przykładzie projektu "Radosna Nowina 2000"
Mariusz Sniadkowski
Animacja kulturalna ogniwem kreowania tożsamości szkoły
Magdalena Wasylewicz
Rola szkoły w kształceniu umiejętności odczytywania komunikatów wizualnych
III. Kreowanie tożsamości szkoły w świetle integracji teorii z praktyką
Czesław Banach
O celach, zadaniach i oczekiwaniach wobec polskiej szkoły
Wojciech Kojs
Niektóre wyznaczniki przemian szkoły współczesnej
Krzysztof Kraszewski
Oczekiwania wobec szkoły rodziców dzieci sześcioletnich
Marian Zdzisław Stepulak
Tożsamość szkoły w kontekście relacji interpersonalnych uczeń - nauczyciel
Beata A. Orłowska
Tożsamość a emancypacja (dwa słowa - dwa światy?)
Agnieszka Łagoda
Tożsamość transgresyjna jako kategoria pedagogiczna - o misji wychowania człowieka "przekraczającego siebie" w rzeczywistości edukacyjnej
Justyna Kurtyka-Chałas
Kryzys tożsamości młodzieży - perspektywa psychologiczna
Grzegorz Piekarski
Aktywność (pro)społeczna jako (nie)redukowalny element tożsamości ucznia
Beata Ecler-Nocoń
Tożsamość płciowa a wychowanie w szkole
Agata Popławska
Kreowanie tożsamości ucznia gimnazjum
Katarzyna Wereszczyriska
Kształtowanie tożsamości młodzieży w procesie edukacji gimnazjalnej
Danuta Opozda
Uczeń w domu: uczestnictwo szkoły w rodzinie wymiarem jej tożsamości
Ewa Murawska
Kategoria tożsamości w dyskursie pedeutologicznym (poszukiwanie utraconej tożsamości czy jej konstytuowanie się?)
Beata Fedyn, Ilona Gembalczyk
Tożsamość szkolnego procesu wychowania zdrowotnego
Krystyna Piosik
Wprowadzanie uczniów w świat nauki jako zadanie edukacji w gimnazjum
Irena Skwarek
Wprowadzanie uczniów w świat kultury i sztuki jako cel edukacyjny gimnazjum
Mariusz Zwoliński
Wprowadzenie uczniów w świat kultury i sztuki na przykładzie wiejskiego gimnazjum w Mstowie w woj. śląskim
Miriam Uhrinova
Stosowanie elementów wychowania regionalnego w procesie edukacyjnym dzieci w wieku przedszkolnym
IV. Tożsamość a problem niepełnosprawności
Ilona Gembalczyk, Beata Fedyn
Edukacja zdrowotna w kreowaniu tożsamości szkoły
Alicja Olszak
Postawy nauczycieli wobec integracji kształcenia osób niepełnosprawnych
Elżbieta Wojtaszek
Wspieranie osób niepełnosprawnych w kształtowaniu tożsamości osobowej i społecznej
Urszula Kaźmierczak, Irena Bułatowicz, Agnieszka Radzyminska
Tożsamość dziecka niepełnosprawnego w szkole
V. Tożsamość szkoły katolickiej i szkoły wyższej
Adam Maj
Wartości religijne konstytuujące tożsamość szkoły katolickiej
Andrzej Łuczyński
Tożsamość szkoły salezjańskiej
Andrzej Rozmus, Jarosław Swida
Tożsamość współczesnej szkoły wyższej - między kulturą akademicką a kulturą biznesu
Ewa Czerwińska
Tożsamość nauczyciela akademickiego w aspekcie planowania pracy dydaktycznej
Noty o autorach