Lewy baner

Psychomedyczne i edukacyjne aspekty prenatalnej diagnozy stanu zdrowia dziecka

Psychomedyczne i edukacyjne aspekty prenatalnej diagnozy stanu zdrowia dziecka

57,00 zł
Brutto
Ilość
Obecnie brak na stanie

Dorota Kornas-Biela
ISBN:
978-83-8061-992-0
Stron: 340
Format: B5 (oprawa twarda)
Rok wydania: 2021


Spis treści

Wprowadzenie 

1. Medyczny i społeczny kontekst profilaktyki wrodzonych wad w populacji 

1.1. Wady wrodzone w kontekście niepowodzeń prokreacyjnych
1.1.1. Częstotliwość i przyczyny wad wrodzonych
1.1.2. Wady wrodzone a wskaźniki jakości zdrowia prokreacyjnego
1.2. Profilaktyka wad rozwojowych w okresie przedkoncepcyjnym oraz w okresie ciąży
1.2.1. Profilaktyka pierwszorzędowa
1.2.2. Profilaktyka drugorzędowa
1.2.3. Profilaktyka trzeciorzędowa 
1.3. Diagnostyka prenatalna jako element poradnictwa genetycznego
1.4. Diagnostyka prenatalna jako usługa medyczna w opiece nad kobietą w ciąży

2. Nieinwazyjne metody diagnostyki prenatalnej

2.1. Rozwój nieinwazyjnych metod diagnostyki prenatalnej
2.1.1. Rozwój ultrasonografii
2.1.2. Rozwój kardiografii i kardiotokografii 
2.2. Rodzaje nieinwazyjnych metod diagnostyki prenatalnej
2.2.1. Ultrasonografia
2.2.2. Test podwójny (PAPP-A)
2.2.3. Test potrójny 
2.2.4. Badanie pozakomórkowego wolnego DNA pochodzenia płodowego w krwi matki
2.2.5. Inne metody oceny dobrostanu dziecka przed urodzeniem lub w trakcie porodu
2.2.5.1. Rezonans magnetyczny
2.2.5.2. Kardiotokografia
2.2.5.3. Ocena profilu biofizycznego płodu 

3. Inwazyjne metody diagnostyki prenatalnej
3.1. Rozwój inwazyjnych metod diagnozy prenatalnej
3.2. Rodzaje inwazyjnych metod diagnostyki prenatalnej
3.2.1. Biopsja trofoblastu
3.2.2. Amniopunkcja
3.2.3. Kordocenteza
3.2.4. Fetoskopia
3.3. Diagnostyka preimplantacyjna

4. Wyzwania związane z praktyką diagnostyki prenatalnej

4.1. Obiektywne ograniczenia możliwości wykluczenia wady wrodzonej
4.2. Prospektywna wartość wyników diagnostyki prenatalnej
4.3. Kontrast między potencjałem diagnostycznym i leczniczym
4.4. Użyteczność i funkcjonalność badań prenatalnych
4.5. Ocena ciężkości choroby wrodzonej i czas jej wystąpienia
4.6. Autonomia kobiety oraz wyrażenie świadomej zgody
4.6.1. Zasada autonomii pacjentki w kontekście diagnostyki prenatalnej
4.6.2. Trudności i niebezpieczeństwa w realizacji zasady autonomii
4.6.3. Zasada świadomej zgody
4.7. Wyzwania bioetyczne i psychospołeczne diagnostyki preimplantacyjnej 

5. Alternatywy działań po uzyskaniu niepomyślnego wyniku diagnozy prenatalnej 

5.1. Terapia prenatalna .
5.1.1. Rozwój terapii prenatalnej
5.1.2. Możliwości terapii prenatalnej
5.1.3. Płód jako pacjent .
5.1.3.1. Płód pacjentem - kwestie terminologiczne
5.1.3.2. Płód pacjentem - kwestie bioetyczne
5.2. Aborcja eugeniczna
5.2.1. Aborcja eugeniczna - dyskurs terminologiczny
5.2.2. Aborcja eugeniczna w liczbach
5.2.3. Postawy personelu medycznego wobec aborcji eugenicznej
5.3. Przygotowanie na urodzenie dziecka z chorobą lub wadą wrodzoną

6. Psychoedukacyjny kontekst pracy personelu medycznego w ramach diagnostyki prenatalnej
6.1. Rola personelu medycznego w edukacji rodziców w zakresie diagnostyki prenatalnej
6.2. Przekaz informacji o niepomyślnym wyniku diagnozy prenatalnej
6.3. Niepomyślny wynik diagnozy prenatalnej jako sytuacja trudna i wyzwanie dla personelu medycznego
6.4. Rola personelu medycznego w procesie podejmowania decyzji przez rodziców po uzyskaniu niepomyślnego wyniku diagnozy prenatalnej
6.5. Nieoczekiwana diagnoza prenatalna nie zawsze niepomyślna

Zakończenie
Bibliografia
Netografia

9788380619920