Dramat obcy w Polsce w XIX i XX wieku
red. W. Kaczmarek, J. Michalczuk
ISBN: 83-7363-177-1
Stron: 416
Format: B5
Rok wydania: 2004
Tom, który oddajemy do rąk czytelników, jest plonem sesji zorganizowanej w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą w dniach 24-25 IX 2001 roku przez Katedrę Dramatu i Teatru KUL, a w szczególności przez jej Kierownika, śp. Księdza Profesora Mariana Lewkę.
Najwięcej miejsca, zarówno w obradach sympozjum, jak i w tomie pokonferencyjnym, przypadło refleksji nad obecnością dramatu obcego w polskim teatrze. Książka zawiera również referaty poruszające następujące zagadnienia: obcojęzyczny repertuar wybranych scen II poł. XIX wieku wpływ dramaturgii francuskiej na krytykę młodopolską dwa referaty poruszają problematykę jidisz dramat niemiecki i działalność Deutches Theater w okupowanym Lublinie dzieje sceniczne wybranych tekstów dramatycznych rozdzielenie sfery sacrum i sztuki teatralnej w kulturze mieszczańskiej wpływ twórczości obcojęzycznych dramatopisarzy na sztukę teatru przemiany milczenia w XX-wiecznej dramaturgii obcej i polskiej. Nie zabrakło również badań nad najnowszymi zjawiskami w literaturze: nad dramaturgią nurtu nowego realizmu i językiem opisu nowych dramatów. (Od Redakcji)
SPIS TREŚCI
OD REDAKCJI
Jan Michalik
Dramaturgia niemiecka w repertuarze Stanisława Koźmiana
Agnieszka Marszalek
Włosi we Lwowie. Recepcja dramatu włoskiego w teatrze Skarbkowskim
Anna Kuligowska-Korzeniewska
Polska Szulamis. Dramat żydowski na scenach polskich na przełomie XIX i XX wieku
Mirosława Kozłowska
"Swoi" i "obcy". Dramat żydowski na polskich scenach w Wilnie 1906-1940
Wieńczysław A. Niemirowski
Niemiecki Teatr Miejski w Lublinie w latach 1941-1944
Wojciech Kaczmarek
Krytyka i dramat francuski w programach i dyskusjach Młodej Polski
Marie-Josephine Whitaker Polakiewicz
Wzniosłość, ryzyko i realizm w teatrze Claudela: trzy polskie postacie
Jan Brodal
Miłość i śmierć - kilka uwag o twórczości literackiej Dagny Juel-Przybyszewskiej
Diana Poskuta-Włodek
Teatr w źrenicy oka. Wpływ dramaturgii ekspresjonistycznej na krakowskie inscenizacje w latach dwudziestych
Wioletta Sajkiewicz
Zamknięte światy. Dramaturgia austriacka w twórczości Krystiana Lupy
Michał Lachman
Postać, spektakl, słowo - czyli o bohaterach Sarah Kane i Marka Ravenhilla
Bolesław Taborski
Szekspir w twórczości polskiego poety (autoprezentacja)
Jan Ciechowicz
Moce i słabości polskiej komparatystyki teatralnej
Ewa Wąchocka
Milczenie w dwudziestowiecznym dramacie
Lidia Czartoryska-Górska
Współczesne obcojęzyczne dramaty o dojrzewaniu - w kulturze polskiej
Andrzej Nils Uggla
Mistrz Olof Augusta Strindberga w Szwecji i w Polsce
Lech Sokół
Peer Gynt w teatrze polskim (1904-1997)
Anna Tylkowska
Uwagi o recepcji teatralnej Życia snem Calderona de la Barca
Marek Piekut
Współczesna komedia francuska w teatrze krakowskim w latach 1865-1885 i jej wpływ na styl gry aktorskiej
Anna Podstawka
Od teatru monumentalnego do internetu. Polska recepcja Naszego miasta Thorntona Wildera
Izabela Brodzińska
Wczesne dramaty Ionesco w recepcji polskiego teatru
Joanna Michalczuk
Okruchy prawdy pod skorupą słowa. Z recepcji Dozorcy Harolda Pintera na polskiej scenie
Barbara Maresz
Dramat obcy w lwowskich zbiorach teatralnych - czyli zapomniane szlagiery albo "motłoch repertuarowy"
Dariusz Kosiński
Między wniebowzięciem a majaczeniem - kilka uwag o polskich prapremierach Hanusi Gerharta Hauptmanna
Elżbieta Nowicka
Drama czarodziejska w Polsce. Rekonesans
Alina Borkowska
Traviata w przekładzie Jana Chęcińskiego - czyli o operze "udomowionej"
***
In memoriam
Wojciech Kaczmarek
Ksiądz Profesor Marian Lewko (1936-2002) - salezjanin, teatrolog, pedagog
Indeks osób