
Zaburzenia interfejsu przyjemności. Performatywność współczesnej wypowiedzi artystycznej na przykładzie grupy Rozdzielczość Chle
Grzegorz Jędrek
ISBN: 978-83-8061-930-2
Stron: 204
Format: B5
Rok wydania: 2021
SPIS TREŚCI
I. Zagadnienia wstępne
1. Punkt zero
2. Uwagi wstępne albo "zrobić owo coś". Zakres, temat i styl badań
Podsumowania i wnioski
3. Między semiotyką, performatyką a literaturą cyfrową. Stan badań
3.1. Badawcze zastrzeżenia
3.2. Rekonstrukcja mapy myśli
3.3. Lekcja z macluhanizmu
3.4. Miejsce, czyli obecny punkt odniesienia
3.5. Literatura cyfrowa. Pierwsza definicja
Podsumowania i wnioski
II. Mapowanie zmian
1. 02, 09, 11, 12 - Próba wyznaczenia daty przełomowej dla poezji XXI wieku
1.1. Grupy indywidualistów i atomizacja
1.2. Język, siostrzeństwo, polityka, cybernetyka jako formy wspólnoty
1.3. Wobec siebie, wobec mistrzów, wobec kanonu
Podsumowania i wnioski
2. Zmiana nośnika czy zmiana systemu? O dwóch manifestach, jednej rewolucji i cyberpoezji
2.1. Neolingwiści i cybernetycy
2.2. Manifestacje i manifesty
2.3. Cyfrowa rewolucja
2.4. Centralna rola peryferii
2.5. Czas i aktualność
2.6. Kwestie autorskie i kwestie produkcyjne
2.7. Język i media
2.8. Tchnienie filozofów i duch w maszynie
2.9. Od świata jako informacji do remiksu rzeczywistości
2.10. Kopie i własność
2.11. Zmiana nośnika jest zmianą systemu
Podsumowania i wnioski
3. ANT, remediacja, antyśrodowisko - sztuka i media
3.1. Nie zaczynać od tekstu (ANT)
3.2. Nie zaczynać od literackości (ANT)
3.3. Zauważyć zmianę medium (remediacja)
3.4. Zrozumieć jak antyśrodowisko ratuje nas przed ciosami środowisk
Podsumowania i wnioski
III. Konieczność performatyki
1. Teksty uruchamiane. Koncepcje performatywne w badaniu poezji cybernetycznej Leszka Onaka
1.1. Działanie i ruch w poezji cybernetycznej
1.2. Cyfrowy performance poetycki i performatywność poezji cyfrowej
1.3. Deus ex machina
1.4. Interfejs przyjemności
Podsumowania i wnioski
2. Rekapitulacja i reinterpretacja. Performatywność współczesnej wypowiedzi artystycznej
2.1. Warunki wstępne
2.2. Jak opisać przeskok cyfrowy?
2.3. Jak opisać działanie twórcze?
2.4. Sprzężenie zwrotne
Podsumowania i wnioski
IV. Zaburzenia interfejsów kulturowych
1. Od cyberpoetów do robotów wielofunkcyjnych. Multimedia, kod i interfejsy kulturowe
1.1. Wiele mediów, wiele zmysłów
1.2. Językowa sztuka nowych mediów
1.3. Interfejsy i operacje na danych
Podsumowania i wnioski
2. Interfejsy i ich zaburzenia. Performatywność wypowiedzi artystycznych grupy Rozdzielczość Chleba w wymiarze społeczno-kulturowym
2.1. Patainstytucja. Zaburzenie instytucji literackich
2.2. Władza interfejsów. Zaburzanie interfejsów władzy
2.3. "Ciernisty idiotyzm". Zaburzanie tradycji literackiej
2.4. Sukcesizm i cyberżulerstwo. Zaburzanie stosunków społecznych
2.5. Sztuka zaburzania języków nowych mediów
Podsumowania i wnioski
V. Poza tekstocentryzm
Bibliografia
Streszczenie
Disorders of the Pleasure Interface. Performativity of Contemporary Artistic Statement on the Example of the Group Rozdzielczos?c? Chleba (Summary)