Lewy baner

Między klasyczną retoryką a współczesną edukacją akademicką

Między klasyczną retoryką a współczesną edukacją akademicką

37,00 zł
Brutto
Ilość

Rozprawka w kontekście nauczania/uczenia się języka francuskiego jako obcego

Anna Kucharska
ISBN:
978-83-8061-688-2
Stron: 530
Format:&nbspB5
Rok wydania: 2019


Spis treści

Wstęp

1.&nbsp Retoryka i argumentacja na przestrzeni dziejow - ustalenia terminologiczne

1.0. Wstęp
1.1. Wptyw historii retoryki na wspotczesnq niejednoznacznosc pojęć
1.2. Wspotczesne definicje terminu retoryka
1.2.1. Retoryka wedtug Grupy ɥ
1.2.2. Retoryka wedtug teorii argumentacyjnej Perelmana i Olbrechts-Tyteki (1976)
1.3. Argumentacja we wspotczesnych koncepcjach
1.3.1. Wymiar pragmatyczny argumentacji
1.3.1.1. Pragmatyka socjologiczna i filozoficzna dziatania komunikacyjnego
1.3.1.2. Logika naturalna
1.3.1.3. Podejscie kognitywne
1.3.1.4. Podejscie lingwistyczne
1.3.1.7. Ujęcie tekstualne
1.3.1.8. Podejście pragmadialektyczne
1.3.1.9. Argumentacja w kontekście analizy dyskursu
1.3.2. Perswazja
1.4. Podsumowanie

2. Ethos, logos i pathos w argumentacji

2.0. Wstęp
2.1. Pojęcie ethosu
2.1.1. Ethos jako kreowanie mówcy wiarygodnego, uczciwego
2.1.2. Ethos polegający na zmniejszaniu dystansu nadawcy
2.1.3. Kreowanie ethosu w obrazie społecznym
2.2. Pojęcie logosu
2.2.1. Budowa argumentu
2.2.2. Rodzaje połączeń argumentów
2.2.3. Techniki argumentacyjne
2.3. Pojęcie pathosu
2.3.1. Kreowanie wizerunku odbiorców
2.3.2. Obecność figur retorycznych
2.3.2.1. Figury języka w retoryce i argumentacji
2.3.2.1.1. Omówienie figur słów, zdań i konstrukcji
2.3.2.1.2. Znaczenie obecności tropów lub inaczej figur sensu w dyskursie argumentacyjnym
2.3.2.1.2.1. Metafora
2.3.2.1.2.2. Metonimia
2.3.2.1.2.3. Synekdocha
2.3.2.1.2.4. Ironia
2.3.2.2. Figury myśli
2.3.3. Semiotyzacja emocji
2.4. Podsumowanie

3. Rozprawka jako gatunek wypowiedzi argumentacyjnej a kontekst edukacyjny

3.0. Wstęp
3.1. Umiejętność pisania podczas procesu nauczania/uczenia się języka obcego
3.2. Wypracowanie pisemne jako element dyskursu edukacyjnego
3.2.1. Strategie komunikacyjne i strategie uczenia się w nabywaniu umiejętności pisania w języku obcym
3.2.2. Modele pisania
3.3. Rodzaje dyskursu
3.4. Dyskurs edukacyjny vs dyskurs argumentacyjny
3.5. Rozprawka jako gatunek wypowiedzi dyskursu edukacyjnego
3.5.1. Ustalenia definicyjne
3.5.2. Cechy charakterystyczne rozprawki jako gatunku wypowiedzi dyskursu edukacyjnego
3.5.3. Budowa rozprawki i jej rodzaje
3.5.4. Kryteria tworzenia rozprawki
3.6. Rozprawka jako gatunek wypowiedzi argumentacyjnej - dyskurs formalny vs dyskurs funkcjonalny
3.7. Rozprawka jako akt mowy
3.7.1. Rozprawka - akt illokucyjny
3.7.2. Rozprawka - akt perlokucyjny
3.7.3. Nadawca rozprawki
3.7.4. Odbiorca rozprawki
3.7.5. Pojęcia sytuacji komunikacyjnej i kontekstu
3.7.6. Temat rozprawki
3.8. Podsumowanie

4. Omówienie badania dotyczącego rozprawek jako wypowiedzi pisemnych w kontekście edukacyjnym

4.1. Opis badania
4.1.1. Przedmiot, cele i kontekst badania
4.1.2. Charakterystyka osób biorących udział w badaniu
4.1.3. Metodologia i techniki badawcze
4.1.3.1. Analiza dokumentów
4.1.3.1.1. Pojęcie ethosu
4.1.3.1.2. Pojęcie logosu
4.1.3.1.3. Pojęcie pathosu
4.2. Wyniki analiz rozprawek na temat "Czy lepiej żyć na wsi, czy w mieście?" fr.&laquo Vaut-il mieux vivre &agrave la campagne ou enville?&raquo
4.2.1. Ethos w rozprawkach "Czy lepiej żyć na wsi, czy w mieście?"
4.2.1.1. Ethos jako kreowania mówcy wiarygodnego, uczciwego
4.2.1.2. Ethos polegający na zmniejszaniu dystansu nadawcy względem odbiorcy
4.2.1.3. Kreowanie ethosu w obrazie społecznym
4.2.2. Logos w rozprawkach "Czy lepiej żyć na wsi, czy w mieście?"
4.2.2.1. Obecność tezy dotyczącej całości wypowiedzi
4.2.2.2. Budowa argumentów w rozprawkach "Czy lepiej żyć na wsi, czy w mieście?" według koncepcji Toulmina (1958, 2003)
4.2.2.2.1. Budowa argumentów w pracach zawierających tezę główną we wstępie
4.2.2.2.2. Budowa argumentów w pracach zawierających tezę główną w podsumowaniu
4.2.2.3. Budowa argumentów w pracach niezawierających eksplicytnie wyrażonej tezy głównej
4.2.2.4. Techniki argumentacyjne występujące w rozprawkach "Czy lepiej żyć na wsi, czy w mieście?" według Perelmana i Olbrechts- Tyteki (1976)
4.2.2.4.1. Argumenty quasi-logiczne
4.2.2.4.2. Argumenty oparte na strukturze rzeczywistości
4.2.2.4.3. Argumenty oparte na związkach ustalających strukturę rzeczywistości
4.2.2.5. Rodzaje połączeń argumentów według koncepcji Waltona (2006)
4.2.3. Pathos w rozprawkach "Czy lepiej żyć na wsi, czy w mieście?"
4.2.3.1. Kreowanie wizerunku odbiorców
4.2.3.2. Obecność figur retorycznych
4.2.3.2.1. Figury języka
4.2.3.2.2. Figury myśli
4.2.3.2.3. Elementy graficzne
4.2.3.3. Semiotyzacja emocji
4.2.4. Podsumowanie wyników analiz rozprawek "Czy lepiej żyć na wsi, czy w mieście?"
4.2.4.1. Obecność ethosu
4.2.4.2. Konstruowanie logosu
4.2.4.3. Tworzenie pathosu
4.3. Wyniki analiz rozprawek na temat "Czy muzułmanie są zagrożeniem, czy korzyścią dla Europy?"
4.3.1. Ethos w rozprawkach "Czy muzułmanie są zagrożeniem, czy korzyścią dla Europy?"
4.3.1.1. Ethos - jako kreowanie mówcy wiarygodnego, uczciwego
4.3.1.2. Ethos polegający na zmniejszaniu dystansu nadawcy względem odbiorcy
4.3.1.3. Kreowanie ethosu w obrazie społecznym
4.3.2. Logos w rozprawkach "Czy muzułmanie są zagrożeniem, czy korzyścią dla Europy?"
4.3.2.1. Obecność tezy dotyczącej całości wypowiedzi
4.3.2.2. Budowa argumentów według koncepcji Toulmina (1958, 2003)
4.3.2.2.1. Budowa argumentów w pracach zawierających tezę główną we wstępie
4.3.2.2.2. Budowa argumentów w pracach zawierających tezę główną w podsumowaniu
4.3.2.2.3. Budowa argumentów w pracach niezawierających eksplicytnie wyrażonej tezy głównej
4.3.2.3. Techniki argumentacyjne według Perelmana i Olbrechts-Tyteki (1976)
4.3.2.3.1. Argumenty quasi-logiczne
4.3.2.3.2. Argumenty oparte na strukturze rzeczywistości
4.3.2.3.3. Argumenty oparte na związkach ustalających strukturę rzeczywistości
4.3.2.4. Rodzaje połączeń argumentów według koncepcji Waltona (2006) 320
4.3.3. Pathos w rozprawkach "Czy muzułmanie są zagrożeniem, czy korzyścią dla Europy?"
4.3.3.1. Kreowanie wizerunku odbiorców
4.3.3.2. Obecność figur retorycznych
4.3.3.2.1. Figury języka
4.3.3.2.2. Figury myśli
4.3.3.2.3. Elementy graficzne
4.3.3.3. Semiotyzacja emocji
4.3.4. Podsumowanie wyników analiz rozprawek "Czy muzułmanie są zagrożeniem, czy korzyścią dla Europy?"
4.3.4.1. Obecność ethosu
4.3.4.2. Konstruowanie logosu
4.3.4.3. Tworzenie pathosu
4.4. Wyniki kwestionariusza ankiety
4.4.1. Wypowiedź pisemna a strategie uczenia się
4.4.2. Znaczenie tematu dla funkcjonowanie wypowiedzi pisemnej w świadomości studentów
4.4.3. Podsumowanie

5. Rekapitulacja i wnioski końcowe

5.1. Podsumowanie wyników analiz rozprawek
5.1.1. Ethos w rozprawkach
5.1.2. Logos w rozprawkach
5.1.3. Pathos w rozprawkach
5.1.4. Wyniki kwestionariusza ankiety
5.2. Podsumowanie końcowe

Bibliografia
Résumé
Summary
Aneksy
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy

9788380616882
94 Przedmioty

Klienci, którzy kupili ten produkt, kupili także: