
#Problematyka wykonawcza utworów organowych Feliksa Nowowiejskiego w świetle poglądów estetycznych kompozytora
ISBN: 978-83-7702-184-2
Stron: 374
Format: B5
Rok wydania: 2011
Książka z płytą CD
![]() |
FELIKS NOWOWIEJSKI Ireneusz Wyrwa Feliks Nowowiejski (1877-1946) IX Symfonia organowa f-moll op. 45 nr 9 Nagranie zrealizowano w dniach 26-28 lipca 2010 roku. |
Publikacja Ireneusza Wyrwy stanowi pierwszy od wielu lat liczący się wkład w badania nad organową twórczością Feliksa Nowowiejskiego w aspekcie interpretacyjnym. Autor analizuje poszczególne zagadnienia w szerokim kontekście warsztatu kompozytorskiego i wykonawczego tej wybitnej postaci świata muzyki. Takie potraktowanie przedmiotu jest bardzo potrzebne, ponieważ pozwala współczesnemu interpretatorowi na wybór właściwych środków wykonawczych. Rzecz w tym, że Nowowiejski żył i komponował na pograniczu epok stylistycznych, nacechowanych niechęcią awangardy do schyłkowego romantyzmu, czy raczej postromantyzmu, w którym zakorzenione są jego dzieła. Ponadto, pod wpływem ideologii Orgelbewegung, na początku XX wieku zmieniły się kryteria techniczne i estetyczne w budowie organowym. Ekspresyjne organy symfoniczne o trakturze pneumatycznej, najwłaściwsze dla muzyki późno- i postromantycznej, znalazły się na cenzurowanym, a dominować zaczęły mechaniczne instrumenty neobarokowe. Ponieważ wpływy Orgelbewegung utrzymywały się bardzo długo, młodsze pokolenie organistów na ogół nie było świadome kryteriów estetycznych przyświecających muzyce postromantycznej. (prof. dr hab. Jerzy Gołos)
Spis treści
Wstęp
Rozdział pierwszy
Rys biograficzny
1. Edukacja i pierwsze doświadczenia
2. Dojrzałość twórcza i rozwój kariery artystycznej
3. Dwudziestolecie międzywojenne - apogeum możliwości
4. Druga wojna światowa - ostatnie lata życia
Rozdział drugi
Feliks Nowowiejski jako organista i kompozytor muzyki organowej
1. Rozwój talentu i krystalizacja postawy estetycznej
2. Działalność wirtuozowska - repertuar
3. Działalność kompozytorska
Rozdział trzeci
Instrumentarium organowe Feliksa Nowowiejskiego
Rozdział czwarty
Twórczość organowa Feliksa Nowowiejskiego
1. Chronologia powstania - problematyka datowania poszczególnych utworów
1.1. Utwory mniejsze o numerach opusowych 2, 3, 7, 8, 9 i 31
1.2. Sonaty - symfonie 45
1.3. Koncerty na organy solo 56
1.4. Siedem słów Chrystusa (In Paradisum). Poemat na organy solo op. 61
1.5. Pojedyncze twory nieopusowane
1.6. Utwory zaginione lub włączone do innych kompozycji
2. Oryginalne rękopisy jako materiał źródłowy
3. Wydania drukowane
3.1. Utwory wydane drukiem za życia kompozytora
3.2. Utwory wydane drukiem po śmierci kompozytora
Rozdział piąty
Wskazówki wykonawcze stosowane przez Feliksa Nowowiejskiego w kontekście źródeł z XIX i początków XX stulecia
1. Tempo i agogika
2. Dynamika
3. Rejestracja
4. Artykulacja i frazowanie
5. Akcentacja
6. Zdobnictwo
Rozdział szósty
Dzieło - instrument - wykonanie
1. Kryteria wyboru i charakterystyka nagranego repertuaru
1.1. I Symfonia organowa a-moll op. 45 nr 1
1.2. IX Symfonia organowa f-moll op. 45 nr 9
2. Dostępne wydania w kontekście materiałów źródłowych
3. Wybór instrumentu – organy historyczne a współczesny instrument o uniwersalnej estetyce brzmieniowej
4. Organy w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie
5. Interpretacja dwóch symfonii organowych Feliksa Nowowiejskiego na organach firmy Walcker w sali koncertowej warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego
5.1. I Symfonia organowa a-moll op. 45 nr 1
5.2. IX Symfonia organowa f-moll op. 45 nr 9
Zakończenie
Aneks 1. Feliks Nowowiejski. Improwizacja
Aneks 2. Katalog utworów organowych Feliksa Nowowiejskiego
Wykaz skrótów
Bibliografia
Summary
Indeks nazwisk