Problemy etyczne
Aleksander z Afrodyzji
Wprowadzenie, tłumaczenie, przypisy i indeks pojęć: Monika Komsta
Redakcja serii: Agnieszka Kijewska, Paweł Kras, Krzysztof Narecki
ISBN: 978-83-7702-535-2
Stron: 186
Format: A5
Rok wydania: 2013
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Bibliografia
Aleksander z Afrodyzji, Problemy Etyczne
Tytuły szkolnych problemów etycznych i ich rozwiązań
Problem 1
Trudności zauważone w poglądach tych, którzy twierdzą, że życie nie jest dobrem
Problem 2
O tym, że przyjemności nie są tego samego rodzaju
Problem 3
O tym, że między sprawiedliwością a niesprawiedliwością i w ogóle między cnotami a wadami jest pewien stan pośredni
Problem 4
Rozwiązanie trudności [w której się stwierdza], że narzędzie nie ma żadnego przeciwieństwa, a bogactwo ma za przeciwieństwo niedostatek i dlatego nie jest narzędziem
Problem 5
Trudność dotycząca tego, że przyjemność ujęta ogólnie, rozumiana jako rodzaj, nie jest ani dobra, ani zła, ani obojętna
Problem 6
O tym, że przeciwieństwem przyjemności jest przykrość, a nie ból
Problem 7
Jeśli każda przykrość jest zła na mocy swojej własnej natury, to dlaczego żadna przyjemność nie będzie dobra na mocy swej własnej natury?
Problem 8
O tym, że cnota nie jest całością
Problem 9
O tym, że nie wszyscy, którzy czynią źle, robią to nieświadomi szkodliwości swoich czynów
Problem 10
O tym, że człowiek istnieje ze względu na cnotę, a nie odwrotnie
Problem 11
O tym, że "niedobrowolność" nie ma wielu znaczeń, chociaż stosuje się to pojęcie do przymusu i do działań spowodowanych niewiedzą
Problem 12
Tekst z III księgi "Etyki Nikomachejskiej" Arystotelesa
Problem 13
O tym, że przyjemność jest właściwa działaniu, któremu towarzyszy
Problem 14
Jak zachować istnienie czegoś pośredniego między przyjemnością a przykrością
Problem 15
O tym, że nieroztropność jest nieznajomością tych rzeczy, których poznaniem jest roztropność, a roztropność jest wiedzą, co należy czynić i czego nie należy czynić
Problem 16
Jak to możliwe, że każda przykrość jest zła, a nie każda przyjemność jest dobra?
Problem 17
Do jakiej klasy dóbr można zaliczyć przyjemność?
Problem 18
Dlaczego Arystoteles w pierwszej księdze "Etyki Nikomachejskiej" powiedział, że ci, którzy upatrują cel w przyjemności, są najbardziej prostaccy?
Problem 19
O tym, że przyjemności nie są tego samego rodzaju
Problem 20
O tym, że nie należy wszędzie szukać pożytku
Problem 21
O wstydzie
Problem 22
O tym, że cnoty są ze sobą nawzajem powiązane
Problem 23
Jeśli według Arystotelesa przyjemność jest niedoznającym przeszkody działaniem stanu zgodnego z naturą, to jakże szczęście nie będzie według niego przyjemnością?
Problem 24
W jaki sposób cnoty są wartościowe same w sobie?
Problem 25
Streszczenie sposobu, w jaki odkrywamy i przedstawiamy teorię cnót
Problem 26
O tym, że dobro nie jest godne wyboru ze względu na przyjemność,
ale przyjemność ze względu na dobro
Problem 27
Dlaczego cnoty moralne są złotymi środkami?
Problem 28
O tym, czy cnota jest rodzajem, czy całością złożoną z poszczególnych cnót
Problem 29
Interpretacja innego tekstu z III księgi "Etyki Nikomachejskiej" Arystotelesa, w którym zostało ukazane, że również wady, podobnie jak cnoty, są zależne od nas
Problem 30
Jeśli przeciwieństwa powstają z przeciwieństw, to jakże nie będzie powstawać niesprawiedliwość ze sprawiedliwości, a sprawiedliwość z niesprawiedliwości, i to samo odnośnie do innych cnót i wad?
Przypisy
Indeks pojęć