
Wychowanie w perspektywie starości. Personalistyczne podstawy geragogiki
Biblioteka katedry filozofii wychowania - Tom 3
Katarzyna Uzar
ISBN: 978-83-7702-348-8
Stron: 272
Format: B5
Rok wydania: 2011
SPIS TREŚCI
Contents
Wprowadzenie
Współczesny obraz starości
Biologiczny i materialny aspekt życia osób w podeszłym wieku
Rozwój fizyczny człowieka w okresie starości
Warunki materialno-bytowe życia osób starszych
Psychologiczny wymiar starości
Specyfika psychologiczna starości
Doświadczenia egzystencjalne okresu starości
Starość i starzenie się w wymiarze społeczno-kulturowym
Osoba w wieku podeszłym w rodzinie
Człowiek starszy w społeczeństwie
Człowiek starszy we wspólnocie religijnej
Człowiek w wieku podeszłym w ujęciu personalistycznym
Człowiek starszy jako osoba
Struktura ontyczna i aksjologiczna osoby
Realizacja godności osobowej immanentnym celem życia człowieka
Osobowa aktualizacja człowieka starszego
Dynamiczny charakter osoby ludzkiej zasadą rozwoju człowieka
Rola wymiaru duchowego w osobowym stawaniu się człowieka starszego
Sens życia osoby w podeszłym wieku w obliczu cierpienia i śmierci
Wspólnota a rozwój osobowy w okresie starości
Relacje międzyosobowe w okresie starości
Wspólnota miejscem rozwoju człowieka starszego
Personalistyczne perspektywy geragogiki
Podstawowe zasady personalistycznej pedagogiki starości
Struktura procesu wychowawczego
Cele wychowania w perspektywie starości
Relacja wychowawcza
Perspektywa czasowa
Płaszczyzna metodyczna
Działania w perspektywie ad intra
Działania w perspektywie ad extra
Wymiar środowiskowy
Rodzina
Placówki edukacyjne
Instytucje opieki i aktywizacji seniorów
Media
Państwo
Wspólnoty religijne
Zakończenie
Bibliografia
Abstract