Lewy baner

#Edukacja amerykańska. Drogi i bezdroża

#Edukacja amerykańska. Drogi i bezdroża

6,00 zł
Brutto
Ilość

Imelda Chłodna
ISBN: 978-83-7363-733-7
Stron: 230
Format: A5
Rok wydania: 2008

Książka autorstwa pani Imeldy Chłodnej jest pierwszą w Polsce tak pogłębioną monografią poświęconą dyskusji na temat szkolnictwa wyższego w Stanach Zjednoczonych. Problem został ujęty w aspekcie historycznym, począwszy od źródeł kultury amerykańskiej, i w aspekcie rzeczowym, gdzie chodziło o dotarcie do ideowych podstaw koncepcji kształcenia wyższego. Wymagało to więcej niż dobrej znajomości filozofii i kultury europejskiej, zwłaszcza greckiej i średniowiecznej, a także oświeceniowej i pooświeceniowej. Autorka, omijając obecną sytuację na uniwersytetach amerykańskich, swobodnie porusza się wśród różnych trendów, które choć modne, tracą z pola widzenia istotę uniwersytetu, jaką jest bezinteresowne poszukiwanie wiedzy. (prof. dr hab. Henryk Kiereś)


Spis treści

Wstęp 

Wprowadzenie
1. Od Akademii Platona do powstania uniwersytetu
2. Od powstania uniwersytetu do przełomu oświeceniowego

Rozdział I. Historia i struktura uniwersytetu amerykańskiego
1. Protestanckie początki amerykańskiego szkolnictwa wyższego
2. Edukacja wobec rewolucji przemysłowej – przełom XIX i XX wieku
3. Uniwersytety w okresie przemian społeczno--gospodarczych
4. Uniwersytety po II wojnie światowej
5. Współczesne zasady organizacji i metody pracy uniwersytetów

Rozdział II. Kryzys edukacji i jego przejawy 
1. Co to jest kryzys
2. Kryzys nauki i jej organizacji 
3. Kryzys wychowania i kultury 

Rozdział III. Kulturowe przyczyny kryzysu 
1. Przyczyny polityczne
a) Odejście od założeń Deklaracji Niepodległości
b) Pułapki demokracji
2. Przyczyny ideologiczne 
a) Rewolucja kulturalna 1968 roku
b) Uniwersytety po rewolucji
3. Przyczyny moralno-religijne 
a) Ateizm i sekularyzacja
b) Upadek tradycyjnego modelu rodziny
c) Relatywizm w miejsce obiektywnego systemu wartości 

Rozdział IV. Filozoficzne przyczyny kryzysu
1. Filozofia oświecenia i jej przeciwnicy 
2. Myśl niemiecka 

Rozdział V. Propozycje uzdrowienia systemu edukacji
1. Liberal Education (edukacja liberalna)
2. Inicjatorzy programu "Great Books" ("Wielkich Ksiąg")
3. Współczesne uniwersytety amerykańskie wobec idei "Wielkich Ksiąg" 
4. Home Schooling (nauczanie domowe)

Zakończenie

Appendix
The Great Books of Western Civilization ("Wielkie dzieła zachodniej cywilizacji")
The 102 Ideas (102 Idee)

Bibliografia
Summary 
Indeks osobowy 
[Recenzja prof. Petera A. Redpatha]

9788373637337
8 Przedmioty

Klienci, którzy kupili ten produkt, kupili także: